Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf Claus Henriksen » 16. jul 2012, 10:57

Hej gutter.

Har I nogle bud på hvad jeg skal købe idag, hvis jeg skal lave en Ubuntu laptop PC til omkring 5000 Kr +/-1000 Kr?
Batteri levetid mere nødvendig end hastighed.
Laptoppen SKAL være 100% verificeret med 12.04 af dig.

Mvh.
Claus
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

jushoa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. sep 2008, 11:12
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf jushoa » 17. jul 2012, 20:07

Hej.

Jeg er stærk tilhænger af lenovo.... du får god kvalitet, stabil maskine og til en pris som matcher dell eller hp... meen personligt syntes jeg, at man får mere for pengene hos lenovo.... Jeg har nu en lenovo g560. og alt virker... lige fra lyd knapperne øverst oppe til speciel knapperne, til feks afbryd touch pad og lign.... En anden fordel ved lenovo er dens køle gitter sidder på siden så du kan ret faktisk have den i skødet, modsat de bærbare hvor de kloge hoveder har sat dem nedenunder. Det eneste minus ved min model er mit skandinaviske tastetur, dvs at knapperne æ og ø hedder noget andet og det kan forvirre lidt, men det er kun fordi jeg købte en udstillings model.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf Claus Henriksen » 17. jul 2012, 23:33

jushoa skrev:Jeg har nu en lenovo g560. og alt virker... lige fra lyd knapperne øverst oppe til speciel knapperne, til feks afbryd touch pad og lign.

Den ser god ud! Lidt svær at finde til salg.

Er der nogen der har prøvet denne Asus u32u?
Den ser lækker og umiddelbar installerbar ud. Og så er den økonomisk :!: Men der er desværre en fejlrapport, der skriver høretlf ikke virker...
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf NickyThomassen » 18. jul 2012, 09:18

Generelt har jeg gode erfaringer med Asus, og jeg bruger ikke andet nu.

Men du har desværre ret i, at selvom man kan være ret sikker på at Asus virker med Linux, så er der mange "småting" der ikke virker. Dog har jeg fået hardware-understøttelse af skærmkortet til at virke på alle 3 maskiner, og det er det vigtigste for mig.

På den bærbare er webcam'et på hovedet, og sleep / standby virker stadig ikke i Linux current (det er hele strømstyrings-delen der ikke virker). Netkortene virker fint, og både den gamle og nye stationære virker 100%.

Vær opmærksom på at næsten alle producenter kører med forskellige serier, og den bærbare du linker til ville jeg nok springe over, fordi den har Radeon som skærmkort. Du bør satse på en maskine med NVidia-skærmkort. Prøv dernæst og Google chipsættet og de/n chip der driver netværket, det plejer at give en god indikation om det virker med Linux. Nogen gange er det nødvendigt at finde en forhandler-side, for producenterne skriver meget sjældent så detaljeret oplysninger.

jushoa
Indlæg: 57
Tilmeldt: 3. sep 2008, 11:12
IRC nickname: jushoa
Geografisk sted: århus

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf jushoa » 18. jul 2012, 12:17

ubuntuuser42 skrev:
jushoa skrev:Jeg har nu en lenovo g560. og alt virker... lige fra lyd knapperne øverst oppe til speciel knapperne, til feks afbryd touch pad og lign.

Den ser god ud! Lidt svær at finde til salg.

Er der nogen der har prøvet denne Asus u32u?
Den ser lækker og umiddelbar installerbar ud. Og så er den økonomisk :!: Men der er desværre en fejlrapport, der skriver høretlf ikke virker...


Jeg købte min i computercity, men dette er ikke en reklame. Anbefaler ikke dem. De kunne ikke svare på min spørgsmål om maskinen og linux, og jeg fik kun 500 kr rabat, tros det var en udstillings model. Men jeg havde gjort mit hjemmearbejde og tjekket den ud på nettet, så vidste jeg fik en god computer, som kunne tåle lidt hård behandling ( er tit uforsigtig med mine ting) og at de fleste af tingene virkede "out of the box" med Linux, speciel Ubuntu. Jeg kører med Linux mint, med kde som bruger flade...

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf Claus Henriksen » 18. jul 2012, 14:43

@jushoa: Jeg er også stor tilhænger af Lenovo, for det meste. Mit arbejde køber næsten kun Thinkpads. Men 15.6' skærmen på g560 er lige stor nok til juniors taske.

@TitanusEramius:
TitanusEramius skrev:Du bør satse på en maskine med NVidia-skærmkort. Prøv dernæst og Google chipsættet og de/n chip der driver netværket, det plejer at give en god indikation om det virker med Linux.

Jo, ja - jeg kender allerede til den Nvidia/Intel baserede u31s, som er ca 500 Kr dyrere end u32u. Der er dog lige denne suspend fejl. Ellers rigtig god Ubuntu maskine, ifølge svigermor og den 'kører' med den gule føretrøje pt ;)

Ellers ingen andre der lige vil 'reklamere' for deres aktuelle Ubuntu-laptop-til-omkring-5000 valg?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Bedste Ubuntu laptop juli 2012

Indlægaf Claus Henriksen » 1. aug 2012, 16:31

...og vinderen blev Asus u31sg der kan købes flere steder.
Skulle lige have bumblebee installeret via ppa, så spillede alt som det skulle.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster