ubuntu gør min pc for varm

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
etome
Indlæg: 50
Tilmeldt: 30. jan 2009, 15:27

ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf etome » 7. jul 2012, 22:09

Hej, efter at have kørt ubuntu et år på min asusK53S, er den begyndt at blive så varm efter en halv til en hel time, at den lukker ned, og kan først startes igen, når den er kølet ned. Jeg kan stadig køre windows uden problemer (naturligvis kun når jeg starter windows, mens pcen er kold). Nogen der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad det skyldes?

Hilsen

Torben

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf AJenbo » 7. jul 2012, 23:02

Hvilket grafikkort, driver og ubuntu udgave?

etome
Indlæg: 50
Tilmeldt: 30. jan 2009, 15:27

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf etome » 12. jul 2012, 17:20

Ubuntu LTS 12.04. Nvidia Geforce GT 540M. Hvilken grafikdriver jeg bruger ved jeg ikke. Jeg får denne meddelse: Der er ingen proprietære drivere i brug i dette system.
Jeg kan kun køre ubuntu 2D, men det fungerer også fint, hvis det ikke var for overvarmen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2012, 19:28

Ok, er det en bærbar og kender du modellen? Ved du eventuelt om du har mere end et grafikkort i maskinen?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

etome
Indlæg: 50
Tilmeldt: 30. jan 2009, 15:27

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf etome » 12. jul 2012, 20:26

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF108 [GeForce GT 540M] (rev a1)

Asus K53S

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2012, 03:05

Ok, kan se der er 2 grafikkort i din maskine, det understøtter Nvidia ikke, så det er kun Intel kortet du bruger.
Du kan prøve at følge denne guide til helt at deaktivere Nvidia kortet.
http://wenlong.wordpress.com/2012/05/01/disable-the-nvidia-discrete-graphic-card-in-a-nvidia-optimus-laptop/

etome
Indlæg: 50
Tilmeldt: 30. jan 2009, 15:27

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf etome » 13. jul 2012, 10:33

Når jeg ser "tar.gz" går jeg i sort. Har brugt linux i mange år, men når det kommer til noget med "tar.gz", så er tiden kommet for mig til at foretage en overspringshandling.

Men tak alligevel.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2012, 13:20

Der står faktisk den kommando du skal køre for at pakke den ud. tar.gz fungere lige som en zip fil då du kan også bare hente den og dobbelt klikke på den. Eller er problemet omkirng at installere programmer manuelt, der er en del som forveksler de to med hind anden da programmer der skal installeres manuelt ofte kommer i en tar.gz file?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf Jimmyfj » 24. jul 2012, 11:56

Jeg havde samme problem med en HP Pavilion (tror jeg den hed) bærbar, som led af samme (sygdom). Derfor: Hvor gammel er nævnte maskine? OG, hvornår har du senest renset maskinens blæsere for støv/snavs?

En varm bærbar er, som regel, tegn på, at der ikke er tilstrækkelig med køling til hardwaren. Og at ingorerer dette kan være fatalt. I værste fald kan en vital del i maskinen lide overlast og søge til de evige hardware-marker.

Ekstern køling til netop bærbare koster ikke alverden i dag. Logitech har lavet nogle ganske gode løsninger, som koster under en plovmand.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf lath » 24. jul 2012, 15:47

etome skrev:Hej, efter at have kørt ubuntu et år på min asusK53S, er den begyndt at blive så varm efter en halv til en hel time, at den lukker ned, og kan først startes igen, når den er kølet ned. Jeg kan stadig køre windows uden problemer (naturligvis kun når jeg starter windows, mens pcen er kold). Nogen der har oplevet noget lignende eller har et bud på hvad det skyldes?

Hilsen

Torben


Hvis du har en vane med at sætte maskinen på en pude eller noget andet der giver dårlig køling, så er det din egen skyld og ikke styresystemet der er årsag til det.

En anden årsag kan være at din maskine har en elendig køling kan være på grund af dårligt termisk design - undersøg om kabler ser ud som om de er smidt ned i maskinen.
Det skal være sådan at luftens vej igennem maskinen fra/til køleren ikke er blokeret af snævre passager.

Husk også at fjerne støv - der kan hurtigt komme meget skidt indeni en maskine.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: ubuntu gør min pc for varm

Indlægaf Claus Henriksen » 24. jul 2012, 17:39

Jeg vil også tro det er et støvproblem,- har lige haft en lignende oplevelse med sønnikes Dell laptop. Ret utroligt hvor lidt støv der skulle fjernes, før varmen blev acceptabel igen.
Errh ... pas på med støvsugeren, hvis du ikke vil hente dele af PC'en nede i støvposen ;)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster