Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 15. apr 2012, 14:03

AJenbo skrev:Nvidia undersoeter deres grafikkort under Linux. Efter du har monteret det skal du bare koere yderligere hardware for at installere deres driver og saa burde det virke.

Nu har jeg købt det Zotac GeForce GT 520 - 512MB, som du anbefalede, og jeg har også downloaded en driver til Linux, der hedder:

Kode: Vælg alt

NVIDIA-Linux-x86-295.40.run
Håber det er den rigtige.

Men måske er der et problem med kortet?
Jeg har forstået det sådan, at systemet indlæser PCI - AGP - onboard grafik i nævnte rækkefølge, så skulle jeg vel kunne sætte kortet i en af PCI-portene uden risiko for at ødelægge noget?

Men i den "Installation Guide" der medfølger, står der at man skal fjerne evt. eksisterende VGA kort - og hvis man har onboardgrafik skal man disable det på bundkortet (med henvisning til computer dokumentationen).
Jeg kan ikke finde noget sted på bundkortet, hvor jeg kan disable onboard grafikken - men i BIOS er der en funktion under "Advanced Chipset Features", der hedder: On-Chip VGA, hvor jeg kan vælge mellem Enabled og disabled. Er det mon der jeg slår onboard grafikken fra?

Hvis ja, så betyder det vel at der ikke er noget skærmbillede, når jeg skifter til Windows98SE?
Zotac kortet understøtter ikke Windows98SE, og det kører jo på onboard grafikken, så jeg er lidt "på den" hvis jeg slår onboard grafikken fra.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf Artificial Intelligence » 15. apr 2012, 17:49

men i BIOS er der en funktion under "Advanced Chipset Features", der hedder: On-Chip VGA, hvor jeg kan vælge mellem Enabled og disabled. Er det mon der jeg slår onboard grafikken fra?


Yep.

Nu har jeg købt det Zotac GeForce GT 520 - 512MB, som du anbefalede, og jeg har også downloaded en driver til Linux, der hedder:
KODE: VÆLG ALT
NVIDIA-Linux-x86-295.40.run
Håber det er den rigtige.


Det burde ikke være nødvendigt. Gå ind i 'additional drivers' og tjek om ikke der skulle være en driver der.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 15. apr 2012, 19:05

Artificial Intelligence skrev:
Nu har jeg købt det Zotac GeForce GT 520 - 512MB, som du anbefalede, og jeg har også downloaded en driver til Linux, der hedder:
KODE: VÆLG ALT
NVIDIA-Linux-x86-295.40.run
Håber det er den rigtige.


Det burde ikke være nødvendigt. Gå ind i 'additional drivers' og tjek om ikke der skulle være en driver der.

"Der er ingen proprietære drivere i brug på dette system siger den (jeg har ikke monteret kortet endnu).

Er det nødvendigt at slå onboard grafikken fra i BIOS?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 15. apr 2012, 23:37

birthe skrev:"Der er ingen proprietære drivere i brug på dette system siger den (jeg har ikke monteret kortet endnu).

Du skal først indsætte kortet ellers vil du bare få problemer med at du er ved at installere grafik drivere på et forkert grafikkort.
birthe skrev:Er det nødvendigt at slå onboard grafikken fra i BIOS?

Det burde ske helt automatisk når du sætter det nye kort i.
Hvad er det der får dig til til stadig at holde fast i Win98?

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf Artificial Intelligence » 16. apr 2012, 06:31

Førhen kunne der godt opstå konflikt mellem onboard video kort og et PCI/AGP kort, men jeg ved ikke om det stadigvæk er sådan.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 16. apr 2012, 14:26

AJenbo skrev:
birthe skrev:"Der er ingen proprietære drivere i brug på dette system siger den (jeg har ikke monteret kortet endnu).

Du skal først indsætte kortet ellers vil du bare få problemer med at du er ved at installere grafik drivere på et forkert grafikkort.
birthe skrev:Er det nødvendigt at slå onboard grafikken fra i BIOS?

Det burde ske helt automatisk når du sætter det nye kort i.
Hvad er det der får dig til til stadig at holde fast i Win98?

Dels at jeg har brugt WordPerfect siden 1990, og alle mine dokumenter/store opgaver/skriverier i det hele taget er skrevet i WordPerfect. Og dels at jeg har et faxprogram til Win98, som jeg bruger engang imellem - men vigtigst at jeg har et synstest program som kører under Win98 (det viser hvilke synsnerver der er døde - jeg har glaucoma (=grøn stær).

Jeg kan køre Win98 på min anden maskine, men den har kun 256MB RAM - og den kan kun køre Ubuntu 7 med nød og næppe. Desværre skal det være RAMBUS RAM, som koster det hvide ud af øjnene fra nye, hvis de overhovedet kan købes endnu?
Faldt over en side på nettet, hvor de vistnok handles brugt, men det er et sted i USA og siden lignede ikke en "officiel" side, så det er nok lidt risikabelt at sende penge via betalingskort på lykke og fromme.
Men indtil jeg finder en løsning på mit Win98 problem, ville jeg gerne have det på samme maskine som Ubuntu.
Og hvis nogen af jer har en idé om, hvor jeg kan købe RAMBUS RAM (evt. brugte) til en rimelig pris, hører jeg gerne fra jer :)
PS: og så er jeg ikke ene om at mene, at Win98SE er Microsoft's bedste styresystem, bl.a. fordi man kan skrive i systemfilen autoexec.bat og få den til at rydde op efter sig :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 16. apr 2012, 15:22

Så vidt jeg ved burde OpenOffice være i stand til at åbne WordPerfect dokumenter, og så vidt jeg kan se burde WordPerfect også kunne køre uden de store problemer fra Wine i Ubuntu.

Hvis fax programmet er koblet direkte til telefonen kan det godt være lidt svære at erstatte der der mangler Linux drivere til rigtig mange fax modemer. Men der findes dog programmer i Ubuntu til at udskrive til en fax hvis ellers man har et modem hvor driveren virker til Linux.

Den sidste er jo så lidt specialiceret og det er svært at vide om programmet ville kunne køre under Ubuntu, køre det udelukkende via skærmen eller skal man bruge specialt hardware til det?

Jeg var også temmelig glad for Win98SE men hade det dog bedere med Windows2k-sp2 og senere XP-sp2 og frem :)

Jeg tror muligvis jeg kan finde en computer der vil være lidt mere værdig at bruge som jeg så gerne vil donere til dig. Jeg skal se om jeg kan finde min gamle W98 cd og teste før jeg melder om noget af det virker.
Win98 burde desueden kunne flyttes over på en ny maskine bare ved at skifte harddisken.

Mht. at køre med dit Nvidia kort i Win98SE så burde det fungere med normale 2D opgaver via en VESA driver. I XP ved jeg at det giver en lidt sløvere reaktion, men i 98 er jeg ikke helt sikker på om det ville kunne mærkes overhovedet. Du kan eventuelt prøve det og så pilde det ud hvis ikke det spilder.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 17. apr 2012, 00:23

Ja, Open Office kan åbne WP-dokumenter, men ikke gengive typografien korrekt. Jeg har et specielt brevhoved med mit navn og ligeledes min underskrift med en bestemt skrifttype. Men jeg har tænkt mig at prøve at køre WP under Wine.

Mht. fax så er modemet (Bocamodem, V.34, 28,800bps) koblet til telefonen, og jeg bruger et program der hedder Faxworks til at sende faxer. Jeg aner ikke om driveren fungerer til Linux, men jeg tror det ikke.

Mht. at donere en mere værdig computer til mig ;) så er det forfærdelig pænt af dig - og tak for det, men jeg er syg efter at få min "drømmecomputer" til at fungere. Så jeg har tænkt mig at skrive til firmaet i USA, for at spørge om de sender til Danmark og om deres RDRAM passer til mit bundkort - og hvis svaret er ja, så vover jeg pelsen og bestiller 2GB.
http://www.rdram4less.com/kipc51rd184p6.html
Det er en ren satsning, fordi der er en fejl enten på bundkortet et eller andet sted, eller også i RAM-kredsen - men jeg mener at have lokaliseret fejlen til de to ram-klodser der sidder i. Men hvis maskinen stadig driller med 2GB ram i, så vil jeg gerne sige ja tak til dit tilbud :D Der går 8-14 dage inden jeg evt. har de klodser hjemme, så du behøver ikke skynde dig at teste din maskine. Både Win98SE og WinXP ligger på een harddisk og Ubuntu ligger ligger på en anden harddisk. Jeg har to harddiske i maskinen, som hver er delt op i 4 logiske drev. Så ingen problemer med at flytte harddisken til en anden maskine.

Mht. mit Nvidia kort og en VESA driver, så aner jeg ikke hvad sådan en driver er? - men Ubuntu fandt altså ikke mit kort, så jeg sad med en sort skærm med en lang, lang fejlmeddelse - og jeg havde et værre bøvl med at komme ind i computeren igen, fordi jeg havde slået onboard-grafikken fra. Skriver et indlæg om det i Grafik og Lyd.

REDIGERET, den 17. april: har desværre fundet ud af at alle RDRAM er 184-pin nu - og jeg skal bruge 168-pin - øv.
Senest rettet af birthe 17. apr 2012, 18:03, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2012, 09:52

VESA er en standart alle grafikkort understøtter, styresystemet burde selv vælge den hvis ikke du installerer en driver. Jeg tror den heder Standart VGA i Windows.

Windows XP er knapt så glad for at blive flyttet fra en computer til en anden man skal køre noget migration preperation og selv efter det kan man ikke være sikker på den vil starte på den nye maskiner.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 17. apr 2012, 18:01

AJenbo skrev:VESA er en standart alle grafikkort understøtter, styresystemet burde selv vælge den hvis ikke du installerer en driver. Jeg tror den heder Standart VGA i Windows.

Windows XP er knapt så glad for at blive flyttet fra en computer til en anden man skal køre noget migration preperation og selv efter det kan man ikke være sikker på den vil starte på den nye maskiner.


OK, til standard VGA driveren.
Med hensyn til at flytte harddisk fra en maskine til en anden, så gælder det da også Win98. Jeg kom i tanke om, at når man installerer styresystemet, så skal man installere software fra producenten, bl.a. noget der vedrører chipsettet - så styresystemet kan finde diverse "ting og sager". Den software er nok det vigtigste, for man kan jo bare formatere harddisken inden man sætter den i en anden maskine, og så installere forfra.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2012, 21:09

Hvis den software ikke passer til den nye computer så går den normalt over til at bruge standart driveren i stedet.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 19. apr 2012, 18:12

AJenbo skrev:Hvis den software ikke passer til den nye computer så går den normalt over til at bruge standart driveren i stedet.

OK, det vidste jeg ikke.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 3 gæster