Vil det her gå sammen? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 28. aug 2011, 00:00

Nu har jeg købt Et smart lille asrock itx bundkort med en E-350 fusion cpu, umiddelbart kører det nu meget godt :) Jeg har også - af omveje - fået installeret xbmc, men ikke fået kigget ordentligt på det endnu, men det ser også ud til at køre godt. Bl.a. har jeg da hentet plugin til live dansk tv, og det kører fint fint via en 4/1 forbindelse..

MEN, jeg er ikke lige sikker på hvordan jeg skal få den Mygear tvtuner jeg har købt til at køre ..
Jeg har kigget herinde, og fandt en anden tråd, med en bruger der havde købt en tilsvarende tv tuner, hvor oraklet Ajenbo hjalp lidt med at finde ud af hvad den hed (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=13144&p=83611&hilit=2885#p83611)
Men om den pågældende bruger er kommet videre, skal jeg ikke kunne sige, for han fulgte desværre ikke op på tråden.

Google har ikke hjulpet mig synderligt, for den henviser til de samme sider igen og igen, næsten uanset hvad jeg søger på. Nogen af siderne er lidt mystiske og jeg er ikke helt sikker på hvad deres formål er. Men jeg lagde mærke til, der er flere, der spørger til en driver til pågældende chip, tilsyneladende uden at få nogen form for svar. Det skal dog tilføjes, at det er frustrerende, at finde de samme sider igen og igen, dog med forskelligt layout?

En af de få muligvis brugbare ting jeg fandt, var den her: http://lxr.linux.no/linux/drivers/media/video/em28xx/Kconfig
Den er jeg bare ikke helt sikker på hvordan virker? Det kan godt ligne noget brugbart, men jeg kan ikke lige gennemskue om den laver noget fornuftigt, og i så fald, hvordan bruger jeg den?
Er det noget med at hente teksten ned i en fil og så gøre den eksekverbar?

Sidste info jeg lige kan komme i tanke om er værdifuldt er at chippen i enheden er en eMPIA 2885.

Håber der er nogen der ved mere end jeg gør, eller ved hvor jeg finder hjælpen. Det bedste jeg kan få fat i, er en trin for trin guide :) .. Skal måske tilføjes jeg har prøvet at skrive til unisupport, som har supporten på produktet..

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2011, 22:34

Nu kom jeg jo ikke rigtig med nogen løsning i det andet emne :), og efter lidt søgning har jeg desværre ikke bedre nyheder :(
Kortet er ikke at finde på denne liste, som er listen over kort i den familie som er understøttet i Linux.
http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb/file/tip/linux/Documentation/video4linux/CARDLIST.em28xx
Jeg skal ikke kunne udelukke at det kan lade sig gøre at få det til at virke, men udsigten er ikke særlig god.

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 29. aug 2011, 07:16

hehe... nej, det har jeg også opdaget det ikke er.. umiddelbart kan jeg ikke selv finde en løsning.. Utroligt med en chip, der er næsten 1 år gammel ;) .. det er typisk mit held, at få fat på noget brickware ;) haha..
Må håbe Unisupport skriver tilbage med en løsning :) .. Det gav ikke noget at besøge eMPIA's hjemmeside..

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2011, 10:44

Problemet er at dem der har lavet det værken har udgivet dokumentation eller en driver

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 29. aug 2011, 19:11

AJenbo skrev:Problemet er at dem der har lavet det værken har udgivet dokumentation eller en driver

For at citere en kendt tegneserie figur "You bastards" ;)

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 29. aug 2011, 19:39

Prøvede at skrive til Unisupport, for at høre om de havde en løsning på at få omtalte tuner til at virke under linux. Kan desværre ikke lige få fat i min oprindelige besked, men får i al fald skrevet til dem, at min tuner ikke virker under linux/ubuntu, og om de har eller kender en løsning på det problem. Her er deres svar:

Som sådan understøtter den ikke Ubuntu, men hvordan virker den ikke? Kan computeren ikke genkende usb donglen eller hvordan?

Det er jo nødvendig at installere den medfølgende driver, kan dette lade sig gøre på ubuntu?

Sidst men ikke mindst er det også nødvendig at det ikke er en netbook du forsøger at bruge den på, for den kan simplenhen ikke levere nok strøm via usb'en til at få donglen til at virke.
Best Regards,

The Unisupport.net Team

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2011, 19:47

Hvad er der på driver cd'en?

Her er hvad jeg ville svare dem:
The Unisupport.net Team skrev:Som sådan understøtter den ikke Ubuntu, men hvordan virker den ikke? Kan computeren ikke genkende usb donglen eller hvordan?

Systemet kan fint se USB-donglen:

Kode: Vælg alt

Bus 001 Device 005: ID eb1a:2885 eMPIA Technology, Inc.


The Unisupport.net Team skrev:Det er jo nødvendig at installere den medfølgende driver, kan dette lade sig gøre på ubuntu?

Nej for driveren er ikke skrevet til Linux men Windows. Det er nettop det der er problemet.

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 29. aug 2011, 20:08

hahaha... godt svaret Ajenbo.. lyder som noget jeg kunne have fundet på at skrive til dem... hehe..
Deres svar starter jo meget godt, lyder som om det er en der ved, Ubuntu er et OS.. Men så lidt længere nede, får de det til at lyde som om Ubuntu, er en type pc.. hehe

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 29. aug 2011, 20:52

Hov, glemte at svare dig Ajenbo.. Har kontrolleret driver cd, der er ikke noget der minder bare en smule om noget linux. Pdf udgave af den medfølgende manual, driver til de forskellige udgaver af Windows, og noget medie software..

Fik skrevet et svar der lægger sig op af dit forslag :) Spændende at se hvad de nu skriver :)

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 30. aug 2011, 18:35

Øv, det er ikke meget hjælp, man kan få af sådan nogen support dimser.

Et eller andet sted, burde man brokke sig over disse her produkter og manglende support.. Jeg kan godt forstå, at der er så mange, der bruger windows, for div producenter understøtter jo ikke andre OS, end windows. Så et eller andet sted, er de med til at fordreje magtbalancen på OS-området. Måske jeg skulle låne en mac computer af en eller anden, og spørge om hjælp til den og usb tuner? :D

Hej

Jamen som tidligere nævnt er dette et windows baseret produkt, der er produceret til Windows. Derfor har vi ingen muligheder for at skaffe software eller driver der kan virke på unbuntu. Også fordi at produkter på ingen måder lover at kunne understøttes på andre enheder end enheder men Windows. Derfor kan vi ikke hjælpe dig.

Det er desværre derfor op til dig selv at forsøge at få det til at virke med Ubuntu.
Best Regards,

The Unisupport.net Team

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf AJenbo » 31. aug 2011, 04:36

Det er måske at gå for langt, men for at det skulle vær emuligt for os at lave en linux driver skal de føst sende os et data-arket (og det er ikke bare salgs teksten men den der oplyser hvordan man komunikere med enheden) for hvordan chippen fugere.

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?

Indlægaf Fjederen » 31. aug 2011, 17:40

AJenbo skrev:Det er måske at gå for langt...

Tjoh, det har du såmænd ret i.. Meeen jeg kan godt være en værre drillepind ind i mellem ;) haha..

Synes det er utroligt, sådan en prisforskel der skal være på usb tv tunere.. Som jeg har forstået det, ved at læse rundt omkring, så er det bare en slags tolk, der sørger for pc forstår signalet. Alt det hårde arbejde, med at omkode, vise signalet etc, det laver pc...

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Vil det her gå sammen?  Emnet er løst

Indlægaf Fjederen » 9. okt 2011, 11:20

Hmmm... det her tegner ikke godt... Det ser ikke lige umiddelbart ud til at min usb tv tuner kommer til at virke under linux - øvøv.. I min søgen fandt jeg navnet på en anden usb tuner, som heller ikke virker, det er måske lidt positivt..

så til jer der vil købe tv-tuner til en linux maskine, hold jer væk fra:

Mygear usb dvb-t/c (sælges i Føtex/Bilka)
MSI Digi Vox Trio

Jeg markerer tråden som løst, selv om den mere eller mindre er uløselig, men tvivler stærkt på enhederne kommer til at virke.. Kan se især tyskerne har samme problemer med den sidstnævnt, som danskerne har med den førstnævnte .. ser i al fald ikke ud til de kan få det til at virke, og de har haft problemer siden engang i 2010, det passer også meget godt med at chippen er langt over 1 år gammel....

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 3 gæster