Ubuntu opdager ikke diskettedrev Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 2. jul 2011, 00:01

Jeg har installeret Ubuntu 10.04 på en stationær fra 2002. Diskettedrevet bliver vist i Steder og også i Filhåndtering. Når jeg klikker på det i Steder, lyser drevet et øjeblik; men det kører ikke rundt. I Filhåndtering sker der ingenting. Selv om der er en diskette i drevet.
Betyder det noget, at disketten er formatteret af Windows? Det plejer at virke med Windows; men min Windows er indisponibel for tiden.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2011, 14:17

Der er vist noget om at de ikke fungere så let efter 10.04.
Prøv denne kommando

Kode: Vælg alt

udisks --mount /dev/fd0


Floppy disketter degradering med tid, er skrøbelige og langsomme så jeg vil råde dig til at flytte din data til en usb stick.

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 5. jul 2011, 23:41

Mit login glippede. Jeg hedder TAm nu.
Jeg fik ikke lov af Terminal til at køre den linie, du foreslog. Jeg har fundet en anden mulighed på nettet, nemlig

Tip:How to mount,unmount and format floppy disk ...
http://www.ubuntugeek.com/tiphow-to-mountunmou...
from terminal

mkdir /mnt/floppy
sudo mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy

Options

-t option tells the system to look for a msdos filesystem
The /dev/fd0 is your floppy drive ( This may be different for you check /dev
folder to confirm)
/mnt/floppy is the point where you want to mount the device to

Unmount floppy disk

If you want to unmount floppy use the following command (This is very
important after copying your data)

sudo umount /dev/fd0

Format floppy disk

Format your floppy drive with windows compatible disk

sudo mformat -f 1440 A:

The 1440 is the number of bytes, and the A: specifies the floppy drive.

Her gik det galt allerede i første linie. Mappen /mnt/floppy kunne ikke oprettes. Access denied. Terminal burde vel også have bedt om et password; men det skete ikke.

Jeg regner da med, at jeg er administrator af Ubuntu, når jeg er eneste bruger, selv om jeg logger ind automatisk.

Hvad søren gør man? Jeg vil jo netop læse Windows-disketter for at spille dem over på en USB-ram.

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 5. jul 2011, 23:47


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2011, 03:05

Kan det passe at det også var dig der skrev til admin listen for ca. 4 dage siden, fik du prøvet at oprette en ny kode via
https://ubuntudanmark.dk/wp-login.php?action=lostpassword ? Hvis du bagefter gider skrive en privat besked til mig fra den konto du ikke længere ønsker skal jeg sørge for at sammenflette de 2 konti.

Mht om du er admin på dit system eller ej, så skal du skrive sudo før en kommando for at opnå administrative rettigheder. Det er gjort sådan for at programmer ikke kan opnå adgang til dit system uden du er klar over (dette har blandt andet været et stort problem i windows xp).

Hvad forhindrede dig i at køre den kommando jeg skrev? Hvis du får en fejlbesked må du meget gerne kopiere den her ind så jeg ved hvad der sker.

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 6. jul 2011, 22:12

Din kommando blev afvist af Terminal med følgende begrundelse:

Mount failed: Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
mount: /dev/fd0 is not a valid block device

Det samme skete, hvis jeg skrev sudo først. Der var ingen diskette i drevet.

Dine andre spørgsmål vil jeg svare på privat

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 6. jul 2011, 22:55

Jeg har nu skrevet den samme linie med en diskette i drevet. Den blev accepteret!

Mounted /org/freedesktop/UDisks/devices/fd0 at /media/floppy0

Jeg kunne endda læse en Windows Word fil (.doc), dog med sorte ruder i stedet for æ, ø og å). Jeg satte så en anden diskette i og valgte igen 'floppy0'. Drevet tændte og slukkede; men Filhåndtering for floppy0 viste ikke noget.

Jeg tænkte så, at man måske skulle montere floppy0 påny for hver diskette; men nej:

Mount failed: /dev/fd0 is mounted

Selv den første diskette ville den ikke vise igen. Drevet tænder og slukker, men ingen filliste. Så jeg er vel egentlig lige vidt. Skal man først unmount'e og så mount' igen, hver gang man skifter disketter?

Jeg valgte UITF1 for Open Office tekstbehandleren. Er det derfor, den ikke kan klare de danske bogstaver?

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 6. jul 2011, 23:48

Nu har jeg unmount'ed drevet:

sudo umount /dev/fd0

Det ser ud til, at det er lykkedes. I hvert fald er 'floppy0' forsvundet på listen over steder (øv?). Jeg prøvede så den anden mulighed:

sudo mkdir /mnt/floppy
sudo mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy

De blev accepteret uden vrøvl, men monterede ikke noget diskettedrev:

sudo umount /dev/fd0
umount: /dev/fd0: ikke monteret

Men mapperne mnt/floppy og Media/floppy0 eksisterer. De er bare tomme.

Hvorfor skal Linux være så besværligt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2011, 23:52

TAm skrev:Skal man først unmount'e og så mount' igen, hver gang man skifter disketter?

Ja det ville give mening, kommandoen burde være:

Kode: Vælg alt

sudo udisks --unmount /dev/fd0

Det er nok bedst at gøre det mens disken stadig sider i. Når du så har gjort det kan du sætte den næste diskette i og køre

Kode: Vælg alt

sudo udisks --mount /dev/fd0

igen.

Du er sandsynligvis nød til at gøre det fra terminalen pga. diskette drevet af en eller anden grund ikke er i stand til at gøre maskinen opmærksom på at der er kommet en diskette ind, og senere at den er blevet fjernet igen.

TAm skrev:Jeg valgte UITF1 for Open Office tekstbehandleren. Er det derfor, den ikke kan klare de danske bogstaver?

Det er det højest sansynligt, filen er skrevet i et tegnsæt der ikke stemmer overens med det du har valg. Kan det forresten tænkes at det var UTF8 og ikke UITF1 du valgte? Ud fra det vil jeg gætte på at filen er gemt i windows-1252 format (har du ikke den så prøv CP-1252 eller ISO 8859-1).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2011, 23:56

TAm skrev:sudo umount /dev/fd0
umount: /dev/fd0: ikke monteret

Når du bruger den mere manuelle metode skal det vist være:

Kode: Vælg alt

sudo umount /mnt/floppy
sudo rmdir /mnt/floppy


TAm skrev:Hvorfor skal Linux være så besværligt?

Hvorfor begynder du at blande flere metoder?
(læs min forrige besked for en mulig grund til at det ikke sker helt automatisk)

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 7. jul 2011, 16:40

Jeg er jo ikke Ubuntuekspert, så jeg aner ikke, at jeg blander to metoder. Jeg har bare nogle disketter, jeg gerne vil have spillet over til USB-ram eller CD. Og så synes jeg, at det kunne være spændende at prøve Ubuntu, fordi maskinen er fra 2002 og dens XP er blevet ret langsom, og Ubuntu skulle være hurtig og har ikke smadder med virus.

Jeg har installeret Ubuntu 3 gange, og hver gang har maskinen stået og tygget på CD'en i 18 timer, mens den kørte et program, der vist hedder dpkg. Ved den sidste installering så jeg ikke, at typen af min Windowspartition var ændret til FD4 (eller sådan noget) i stedet for en Windows-partitionerings-type, så Ubuntu fylder vel det hele nu. jeg kan heller ikke starte Windows fra BIOS'en mere. Når jeg prøver at ominstallere Windows XP, kan jeg ikke komme til det, fordi installationsprogrammet går i stå, inden jeg kan vælge at slette partitionen.

Den næste mulighed synes at være at slette Ubuntu (hvis man kan det) og så installere Windows forfra, og Ubuntu i den anden partition. Jeg har en udmærket bærbar; men den har jo ikke noget diskettedrev. Måske vil det fornuftigste være at købe et eksternt diskettedrev til USB-porten på den bærbare.

Mon der findes en ældre udgave af Ubuntu, der er bedre til disketter?

Forresten: Det er nok rigtigt med UTF8. Det var efter hukommelsen. Men Word er ikke det vigtigste nu.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 7. jul 2011, 23:25

TAm skrev:Jeg er jo ikke Ubuntuekspert, så jeg aner ikke, at jeg blander to metoder.

Det er selvfølgelige fair nok, men du var jo ude og kigge på andre guide der brugte andre kommandoer. Så at de 2 ting ikke lige kunne blandes uden videre syndes jeg ikke du kan klandre Linux for.
Jeg har ikke selv haft et diskette drev siden jeg kørte Windows 2000 og dengang brugte jeg det da også kun til at installere Windows med (det skulle man bruge 1 diskette med river hvis ikke Windows hade den nødvendige driver til harddisk kontrollere), så jeg gør midt bedste med at hjælpe ud fra hvad jeg ved.

TAm skrev:Når jeg prøver at ominstallere Windows XP, kan jeg ikke komme til det, fordi installationsprogrammet går i stå, inden jeg kan vælge at slette partitionen.

Hvor for skal Windows være så besværlig ;)

TAm skrev:Den næste mulighed synes at være at slette Ubuntu (hvis man kan det) og så installere Windows forfra, og Ubuntu i den anden partition.

Som du selve er inde på så kan du fra Windows installationen vælge at formatere disken som du ønsker det, det gør ikke meget fra eller til om Ubuntu ligger på den i forvejen. Windows kan dog ikke finde ud af at ændre størrelsen på eksisterende partitioner så hvis du vil bibeholde Ubuntu og undgå at skulle installere en ekstra gang skal du først gøre plads til Windows, det kan gøres med Gparted fra Ubuntu installations cd'en, men det kræver jo at du kan få din windows installation til at starte før det vil være til gavn. Du skal forresten også lige være opmærksom på at Windows overskriver opstartsindlæseren så hvis du installere Windows efter Ubuntu skal du via Ubuntu installations cd'en genoprette opstarts indlæseren. Det kan du læse hvordan du gør i denne guide hvis du forlyst: https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/ , det kan også være du får brug for lidt hjælp til at skrumpe Ubuntu partitione.

TAm skrev:Mon der findes en ældre udgave af Ubuntu, der er bedre til disketter?

Min forståelse var at det blev et problem for nogle brugere efter en opdatering under 10.04. Så hvis det skulle være så må det være 10.04 og så sørge for ikke at opdatere udisk til nyre end 1.0.1-1build1.

TAm skrev:Måske vil det fornuftigste være at købe et eksternt diskettedrev til USB-porten på den bærbare.

Jeg forstår nok ikke helt hvor det er du sider fast nu. Hade vi ikke lige fået det til at virke, godt nok med at du skulle køre to kommandoer når du skiftede diskette?

Jeg kan lige prøve at opsumere:
Trin 0
Sørg først og fremmest for at du ikke længere har den mappe du oprettede manuelt:

Kode: Vælg alt

sudo rm -r /mnt/floppy

Genstart computeren så vi er sikker på at er i 0

Trin 1
Indsæt en diskette og køre kommandoen:

Kode: Vælg alt

sudo udisks --mount /dev/fd0


Trin 2
Når du er færdig med at kopiere filerne fra disketten køre du:

Kode: Vælg alt

sudo udisks --unmount /dev/fd0

Fjerne disksætten og gå til trin 1, forsæt sådan ind til du er gået igennem alle dine disketter.
Du kan bruge på op til at vælge en tidligere kommando i terminalen, på den måde slipper du for hele tiden at skulle skrive den samme kommando.

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 8. jul 2011, 00:08

Jeg afmonterede diskettedriveren og mappen 2 gange. Anden gang sagde Ubuntu, at det var umuligt, fordi mappen ikke eksisterede. Så prøvede jeg dine linier med disketten i drevet:

t@t-desktop:~$ sudo udisks --mount /dev/fd0
Mounted /org/freedesktop/UDisks/devices/fd0 at /media/floppy0

Så skulle drevet vel være klar; men der var ikke noget i Filhåndtering. Derefter skrev jeg:

t@t-desktop:~$ sudo udisks --unmount /dev/fd0
Unmount failed: Device is not mounted

og disketten var i drevet hele tiden.

Jeg er meget glad for din hjælp, og eventuelle uvenlige ytringer skyldes alene min frustration. Undskyld. Nu har jeg tænkt mig at prøve den "lange" metode. Det var vist den, der virkede. Men det er sent, og StarTrek er lige begyndt :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf AJenbo » 8. jul 2011, 03:31

Ok er de begyndt at sende StarTreck igen, hvilken knald?

TAm
Indlæg: 115
Tilmeldt: 5. jul 2011, 00:12
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: Ubuntu opdager ikke diskettedrev

Indlægaf TAm » 8. jul 2011, 16:46

Star trek kommer ca. kl. 00 til 01 på 6'eren :-)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster