scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11.04)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Boxxter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. maj 2011, 16:07

scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11.04)

Indlægaf Boxxter » 29. maj 2011, 16:38

Hej.

Jeg har lige installeret Ubuntu 11.04 på en reserve pc for at lave et 'media center'.
De er et Nvidia videokort med både vga, dvi og scart udgang.

Jeg har tilsluttet en lille monitor til vga udgangen (så jeg ikke behøver at tænde tv for at sætte musik på) og mit tv til scart delen.

Når jeg tænder tv, monitor og pc. startes der fint op med billede på både monitor og tv, men ligeså snart login kommer på monitoren, mister tv billedet og jeg har et flimrende sort/gråt billede på skærmen..

Det virker som om at når nvidia driveren læses in, skiftes der til et signal mit tv ikke kan klare (enten for høj frekvens eller forkert signal type)
Jeg har prøvet at rode med nvidia-settings både twin-view og seperate view.

Kan dog ikke ændre frekvens på tv delen..

Er der nogen ideer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf AJenbo » 29. maj 2011, 18:03

Hej og velkommen til forumet

Hvilket NVIDIA kort?
Virker det hvis du bruger den åbne driver stedet for NVIDIA drivere?
Er der et scart stik i maskinen eller konvatere du fra en anden type som phono eller svideo?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf lath » 30. maj 2011, 07:14

Boxxter skrev:Hej.

Jeg har lige installeret Ubuntu 11.04 på en reserve pc for at lave et 'media center'.
De er et Nvidia videokort med både vga, dvi og scart udgang.

Jeg har tilsluttet en lille monitor til vga udgangen (så jeg ikke behøver at tænde tv for at sætte musik på) og mit tv til scart delen.

Når jeg tænder tv, monitor og pc. startes der fint op med billede på både monitor og tv, men ligeså snart login kommer på monitoren, mister tv billedet og jeg har et flimrende sort/gråt billede på skærmen..

Det virker som om at når nvidia driveren læses in, skiftes der til et signal mit tv ikke kan klare (enten for høj frekvens eller forkert signal type)
Jeg har prøvet at rode med nvidia-settings både twin-view og seperate view.

Kan dog ikke ændre frekvens på tv delen..

Er der nogen ideer.


Kig på https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution
Der står nogle nyttige ting du sikkert kan bruge.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Boxxter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. maj 2011, 16:07

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf Boxxter » 30. maj 2011, 08:22

AJenbo skrev:Hej og velkommen til forumet

Hvilket NVIDIA kort?
Virker det hvis du bruger den åbne driver stedet for NVIDIA drivere?
Er der et scart stik i maskinen eller konvatere du fra en anden type som phono eller svideo?


Ok.. skulle nok have givet specs med.

Det er en gammel medion model pc mt6, type: MED MT 316
så vidt jeg kan se er det et nvidia 6100 XL
Medion har så sat et scart/s-video udgang i deres kabinet, som er forbundet direkte til nvidia kortet.

Som skrevet tidligere, der kommer fint billede på både skærm og tv, lige indtil login, hvor jeg mister scart/tv billedet.

Jeg har prøvet den oprindelige driver der var på installatonen, samt yderligere 2 drivere (nvidia accelerated-173 og nvidia accelerated-current version som de kaldes i 'additional drivers')

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf AJenbo » 30. maj 2011, 09:13

Hmm så vidt jeg kan læse mig til er det et indbygget grafikkort, og det skal være et 6150 før det kan lave video ud, ellers er det måske noget hokus pokus medion har lave der kun vil virke ned en driver fra dem.
Kan du ikke prøve at køre den kommando så vi kan se præcis hvilket kort det er:

Kode: Vælg alt

lspci --nn | grep -i vga

Boxxter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. maj 2011, 16:07

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf Boxxter » 1. jun 2011, 09:02

AJenbo skrev:Hmm så vidt jeg kan læse mig til er det et indbygget grafikkort, og det skal være et 6150 før det kan lave video ud, ellers er det måske noget hokus pokus medion har lave der kun vil virke ned en driver fra dem.
Kan du ikke prøve at køre den kommando så vi kan se præcis hvilket kort det er:

Kode: Vælg alt

lspci --nn | grep -i vga




ok.. done.. det tog mig lige lidt tid at finde ud af, den ville ikke acceptere dobbelt minus

tom@tom:~$ lspci -nn | grep -i vga
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: nVidia Corporation NV43 [GeForce 6610 XL] [10de:0145] (rev a2)
tom@tom:~$

det er ikke onboard vga kort, det ser ud til at medion har fundet en skart port på kortet og ført signalet ud til en scart og en s-video udgang der sidder på selve kabinettet..



Lath> jeg var ikke så heldig med xconfig kommandoerne, jeg er helt grøn med ubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2011, 09:38

Ok det passer også bedere modellen selv om jeg kun kender 6600 GS, SCART stikket er sansynligvis trukket direkte fra en RCA udgang på kortet, jeg har kun 1 gang før oplevet en computer med indbygget scart udgang og det er ved at være mange år siden (omkring 1997).

Så vidt jeg kan læse mig til er 6610 XL skulle være en særlig udgave medion har fået produceret, Nvidia har skrævet at de ikke vil garantere at særlige modeller i bærbare fungere fuldt ud med deres driver, men det gælder nok også særlige udgaver til stationære.

Det bliver nok noget med at sætte sig godt ind i xorg.conf og manuelt indstille den hvis det skal virke med Nvidia driveren, kan det ikke lade sig gøre kan det straks blive meget mere svært for så skal du nok ud i at være med til at udvikle en driver hvor det virker medet kort.

Prøv at se denne tråd, og særligt den wiki side der linkes til i første indlæg.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=556694
Held og lykke :|

Du skal selvfølgelig være velkommen til at spørge om hjælp med konfigurationen, men jeg har ikke selv et analog tv at rode med så det er nok begrænset hvad jeg kan gøre. Det er ikke sådan du har mulighed for DVI->HDMI?

Boxxter
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. maj 2011, 16:07

Re: scart tilsluttet tv flimrer kun når login nås (ubuntu 11

Indlægaf Boxxter » 1. jun 2011, 11:51

Hehe..

Det er jo her jeg spørger jer, jeg kender absolut intet til linux commands ;)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst