Drivere i ubuntu

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Anders Bredahl
Indlæg: 45
Tilmeldt: 16. okt 2008, 14:03

Drivere i ubuntu

Indlægaf Anders Bredahl » 26. maj 2011, 12:37

Jeg kører Ubuntu 11.04 på min bærbare og er ganske godt tilfreds med det, jeg har dog en mistanke om at driverne til hardwaren ikke helt 'spiller max', bla. står der følgende når jeg går ind under systemopsætning -> yderligere drivere:
"Denne driver er aktiveret, men ikke i brug lige nu" - under 'Nvidia-accelereret grafikdriver'. Hvad betyder det? Jeg kan godt køre med de visuelle effekter i 11.04 og har heller ikke problemer med at se video på Youtube osv.

Hvordan finder jeg ud af om der er nogle problemer med min opsætning?

Venlig hilsen

Anders

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Drivere i ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 26. maj 2011, 13:42

Det korte af det lange er vel at hvis det virker fint, så er der ingen problemer :)

Linux, og dermed Ubuntu, bruger ikke drivere i den forstand som Windows gør det, så man kan ikke "bare" opdatere softwaren til skærmkortet fx. I Linux er det din kernel (eller kerne eller kærne) som håndtere den del af systemet, og da Ubuntu normalt bruger næsten opdaterede kernels får du det ikke meget nyere end Ubuntu.

Man kan selvfølgelig selv opdatere eller installere en kernel, men det kræver en del baggrundsviden osv. at rode med den slags, så min anbefaling er helt klart, at hvis det virker som du har brug for, så er der ingen grund til at gøre mere.

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_%28computing%29 for mere info om kernels.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Drivere i ubuntu

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2011, 17:17

Kan du åbne Nvidia X konfigurations værktøjet uden den kommer med en advarsel?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst