CPU hastighed

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
MartinLau
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. dec 2010, 18:48

CPU hastighed

Indlæg af MartinLau »

Hvor indstiller jeg hastigheden på min processor. Den kører øjensynligt kun på 2X 800 MZH men kan køre 2X 1.73
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: CPU hastighed

Indlæg af lath »

MartinLau skrev:Hvor indstiller jeg hastigheden på min processor. Den kører øjensynligt kun på 2X 800 MZH men kan køre 2X 1.73


Når du ser at den kører 800 MHz lige nu er det fordi din processor ikke laver særlig meget. Når den så har meget at lave, skrues der så op på den højeste frekvens igen.

Frekvensen bliver reguleret op og ned automatisk af et program - alt efter behov. Programmet er installeret

Teknikken kaldes CPU throttling: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_frequency_scaling

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
MartinLau
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. dec 2010, 18:48

Re: CPU hastighed

Indlæg af MartinLau »

Ja det skulle den vel i teorien. men jeg synes at den styre frekvensen usædvanligt dårligt. Der må være et program hvor jeg kan bede maskinen om at lade mig bestemme.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: CPU hastighed

Indlæg af AJenbo »

Ligger din CPU belastning på > 80% selv om den kun køre 800Mhz? Hvad bruger du til at se det?

Hvad bruger du til at se hvad for en hastighed den køre?
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: CPU hastighed

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Ligger din CPU belastning på > 80% selv om den kun køre 800Mhz? Hvad bruger du til at se det?

Hvad bruger du til at se hvad for en hastighed den køre?


@MartinLau
Er man til grafisk gejl kan man kigge på System > Administration > Systemovervågning. Jeg har også lavet det program tilgængeligt via et panel ikon.

Terminalen, man kan bruge:

Kode: Vælg alt

lscpu

de samme informationer findes også i

Kode: Vælg alt

cat /dev/cpuinfo

med flere detaljer.

CPU trottling: man kan lade kernen overtage kontrollen ved hjælp af en device driver og selv definere den gouvenor den skal bruge:
http://www.pantz.org/software/cpufreq/usingcpufreqonlinux.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
MartinLau
Indlæg: 10
Tilmeldt: 8. dec 2010, 18:48

Re: CPU hastighed

Indlæg af MartinLau »

Tak, tror jeg har fået det til at fungere med jeres hjælp :lol: