Meget varmt skærmkort blæser kører ikke rundt

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Meget varmt skærmkort blæser kører ikke rundt

Indlæg af Finn Bjerke »

min PC lugtede brændt og jeg troede det var en harddisk, nu tror jeg det er skærmkortet hvis blæser ikke virker . kortet er varmt og probellen sad lidt skævt efter rensning kører de nstadig ikke.. hvad gør en klog ?

kortet har 512 ram og hedder geoforce AGP et eller andet..........
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Meget varmt skærmkort blæser kører ikke rundt

Indlæg af AJenbo »

edbpriser.dk/Search/Products.aspx?s=popularity&nf=%2bspecifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fK%c3%b8ling%7c25%2fGrafikkortk%c3%b8ling%7c253%24&cpath=1-2-25-253&sp=all
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Meget varmt skærmkort blæser kører ikke rundt

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:min PC lugtede brændt og jeg troede det var en harddisk, nu tror jeg det er skærmkortet hvis blæser ikke virker . kortet er varmt og probellen sad lidt skævt efter rensning kører de nstadig ikke.. hvad gør en klog ?

kortet har 512 ram og hedder geoforce AGP et eller andet..........


Som Ajenbo er inde på så køber du en en ny køler, og imellemtiden er der ikke strøm til dit grafikkort - er det din eneste PC, så hold den slukket.

Varm elektronik trækker mere strøm end kold elektronik - det hedder negativ temperatur-koefficient, så den laver bare mere skade på sig selv ved ikke at blive kølet korrekt.
Derudover bliver alderen på din elektronik accelereret voldsomt af at være meget varm. Du er sandsynligvis i gang med at gøre din elektronik gammel meget hurtig*.

/Lars

*: Hvis den lugter brændt er den tæt på den temperatur (et sted imellem 90 til 110 grader celcius), hvor transistorernes egenskaber ødelægges fordi krystallet bliver flydende. Når det sker er transistoren for altid og uigenkaldeligt ødelagt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags