døende strømforsyning

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

døende strømforsyning

Indlæg af Finn Bjerke »

min gamle PC starter men der er sort skærm så tager eg al USB væk og så starter den nu og da.. Der er strøm blæser men stabil start er der ikke .. kunne det være døende strønforsyning eller måske RAM?
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: døende strømforsyning

Indlæg af NickyThomassen »

Mja, det er jo ikke umuligt for en strømforsyning at kradse af, men det er ikke så sandsynligt.

Jeg ville nok prøve at pille alt fra bundkortet som ikke er nødvendigt til en opstart, nulstille BIOS, også prøve at se om den starter stabilt. Gør den det, er det bare at se hvad der gør den ikke kan starte. Ellers er det måske netop RAM eller en løs forbindelse i et af (strøm)kablerne eller sådan noget.

Hvis du har en ekstra strømforsyning er det rimlig let lige at prøve med den, så får du også testet om det skulle være et stik der ikke virker.

Hilsen Nicky
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: døende strømforsyning

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:min gamle PC starter men der er sort skærm så tager eg al USB væk og så starter den nu og da.. Der er strøm blæser men stabil start er der ikke .. kunne det være døende strønforsyning eller måske RAM?


En PC strømforsyning er 2 delt:
1)
Den du kalder strømforsyningen får 50 Hz stærkstrøm (AC) og leverer 5 volt og 12 volt jævnspænding (DC).
2)
På dit bundkort er der også en strømforsyning, da de fleste elektronikkomponenter i dag bruger en mindre spænding end 5 volt.

De 5 volt er fra PC-AT dagene (1984 - 1987) , hvor man brugte 5 volt digitalelektronik, så der brugte bundkortet direkte den 5 volt spænding den fik. PC-ATerne kom med en 80286 på 6 MHz eller 8 MHz og med 1/4 MB RAM til 16 MB RAM.

Off topic - lidt PC-historie
Senere kom der en tune knap, så man kunne skifte imellem 6/8 MHz til 12/16 MHz. Nogle DOS spil brugte en simpel løkke for at få brugt noget tid i et antal clockcycles (1 clockcycle svarer i sekunder til = 1/processorhastighed i Hetz (Hz) - 8 MHz giver at 1 clockcycle tager 125 nano sekunder (0,000.000.125 sekunder) at udføre.



Jeg tror at det er bedst at du skifter den strømforsyning. Strømforsyninger er kendt for at have et hårdt liv, og selv i professionelt udstyr er det næsten altid strømforsyningen der er den første ting der ikke virker, efter lang tids normal drift.

Husk at købe en ordenlig strømforsyning der kan levere nok effekt i både 5 volt og 12 volt kredsløbet - ellers risikerer du overspænding og totalhaveri - noget jeg har prøvet: Ikke engang kabinettet kunne genbruges - og den stank af de usunde bromerede flammehæmmere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: døende strømforsyning

Indlæg af AJenbo »

Tror desværre godt du kan risikere det er selve bundkortet den er gal med.

@lath
For snart 8 siden fandt jeg et gammelt 5½" disketter drev som jeg smed i min dengang 1400Mhz AMD, og så skulle se hvad der lå på vores gamle floppy disk, jeg fandt en disk med et Alf (ham fra tv) spil. Men besluttede at det måte være i stykker da man bare fik en besked om at man var død når man trykkede start. Kom til at holde enter nede og så fik jeg et kort glimt af spillet og fik så også iden om at det var computeren der var for hurtig for spillet. Jeg støvede en 233Mhz maskine frem og med et program til at belaste cpu en med 95% kunne man nu spille spillet i et umenneskelig tempo :lol:
Sikke meget slam kode der er blevet lavet op gennem tiden :)