Pegeplade (Løst)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
munchped
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. nov 2010, 05:53

Pegeplade (Løst)

Indlæg af munchped »

Hej,
Jeg er helt ny med Ubuntu.
For nylig overtog jeg en Acer Aspire 8920, som den tidligere ejer havde kørt Windows på. Da harddisken alligevel skulle skiftes, besluttede jeg at prøve Ubuntu. I begyndelsen var jeg ved at blive idiot af pegepladen, som jeg hele tiden kom til at røre ved når jeg skrev. På en eller anden måde er jeg dog kommet til at deaktivere den, for den virker ikke længere. Hvordan får jeg den til at virke igen? Det hjælper ikke at rode med museindstillingerne i System>Indstillinger>Mus.
På forhånd tak.
Senest rettet af munchped 17. nov 2010, 20:31, rettet i alt 1 gang.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Pegeplade

Indlæg af lath »

munchped skrev:Hej,
Jeg er helt ny med Ubuntu.
For nylig overtog jeg en Acer Aspire 8920, som den tidligere ejer havde kørt Windows på. Da harddisken alligevel skulle skiftes, besluttede jeg at prøve Ubuntu. I begyndelsen var jeg ved at blive idiot af pegepladen, som jeg hele tiden kom til at røre ved når jeg skrev. På en eller anden måde er jeg dog kommet til at deaktivere den, for den virker ikke længere. Hvordan får jeg den til at virke igen? Det hjælper ikke at rode med museindstillingerne i System>Indstillinger>Mus.
På forhånd tak.


https://help.ubuntu.com/community/Synap ... 0synclient siger:

Kode: Vælg alt

synclient TouchpadOff=0


Kommer den med en fejlmeddelelse så prøv i stedet:

Kode: Vælg alt

sudo synclient TouchpadOff=0


Kør kommandoen i Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
munchped
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. nov 2010, 05:53

Re: Pegeplade

Indlæg af munchped »

Det virker desværre ikke.
Andre forslag?

munchped
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Pegeplade

Indlæg af AJenbo »

Der er ofte en knap eller fn kombination for at slå den til og fra
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Pegeplade

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Der er ofte en knap eller fn kombination for at slå den til og fra


Der står hvordan man enabler touchpad i synaptics guiden, men det opdager man kun hvis man rent faktisk har læst den.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
munchped
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. nov 2010, 05:53

Re: Pegeplade

Indlæg af munchped »

Tak for svar.
Desværre har de kun gjort tingene værre. Jeg tror AJenbo har ret når han indirekte antyder at jeg nok er kommet til at deaktivere pegepladen med Fn+F7, hvilket computeren, uden at jeg vidste af det, havde som en mulighed. Desværre havde jeg forinden fulgt lath's anvisning, for nu virkede Fn+F7 ikke, og nu er jeg kommet så langt med min roden rundt at computeren helt undlader at registrere pegepladen. Hvordan får jeg den til at gøre det igen? Er der ligesom i Windows en funktion til at gendanne computeren til an tidligere tilstand? Altså i går.

munchped
munchped
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. nov 2010, 05:53

Re: Pegeplade

Indlæg af munchped »

Hej igen.
Spørg mig ikke hvordan det er sket, men nu virker det.
Tak for hjælpen.
munchped
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Pegeplade (Løst)

Indlæg af AJenbo »

Godt at du fik det til at virke.
Det er en god ide at have en ubuntu cd liggende, så kan du starte op fra den for at teste om de problemer du har er noget er gælder for computeren eller installationen.