Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2014, 21:51

@AJenbo

Jeg peger stadig på Dell og Ubuntus udviklere. Dell kan i mine øjne ikke tørre den af i en underleverandør. De kunne blot have sikret sig en mere sikker og bagudkompatibel aftale for deres kunder eller have valgt et andet grafikkort.
Og da så i øvrigt have stukket det ind i stedet for at støbe det sammen med motherboardet.





@Ivan

Det skyldes nok, at din PC er fem gange så hurtig, at den kan nå at lave fem gange så mange fejl. ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2014, 22:46

Ubuntu har jo på intet tidspunkt givet nogen form for garanti for at det ville fungere på din maskine. Når det ikke er en maskine der kommer med Ubuntu vil de ikke have fået et eksemplar fra Dell som de kan teste for eventuelle problemer.

Hvis ikke du ønsker en maskine med indstøbt grafikkort så hold dig fra kompakte og billige modeller. Som nævnt har Dell ikke skulle stå til ansvar over for dig i mere end 2 år og har der med valgt en underleverandør der opfyldte kravet til langt ud over det nødvendige.

Det er vel også dit ansvar at vurdere om du vil købe en maskine med et Intel grafikkort hvor der findes åbne specifikationer og drivere til eller en hvor der er en lukket driver som producenten har fuld kontrol over hvad der sker eller ikke sker. Eller blot en hvor der er mulighed for at opgradere enkelte dele, hvis det er dit mål at benytte den i flere år tier.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2014, 12:46

@AJenbo

Det handler for mig ikke om købeloven eller mit eget ansvar som køber.
Det handler om tillid til dem, der skal levere varen.
Det gælder selvfølgelig også Nvidia, og hvis deres politik er, som du beskriver det, så bør de efter min mening også sættes under pres. Jeg tror nok blot, at Dell vil være betydeligt bedre til at presse dem end du og jeg.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Ivan » 14. jun 2014, 14:17

Jeg er overbevist om at Dell syntes det er på tide at købe nye maskiner når hadwarefabrikanterne stopper support af den gamle hardware, ellers ville de ikke tjene penge.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2014, 14:32

Jeg er helt enig i at Dell ville være de rette til at presse nvidia, men jeg er også enig med Ivan; Dell har ikke længere interesse i den maskine du har. Mht til at levere varen så vil jeg da også mene at de har levet op til hvad de hade lovet og det du hade betalt for, men dine forventninger var åbenbart langt ud over den aftale du indgik.

Nvidia har været under en del press inden for de sidste par år og faktisk så man dem udgive kode til hvordan man sætter opløsningen på deres Arm baseret computer og omgås en fejl på en serie af deres grafikkort. Det er dog stadig langt fra nok til at man generelt kan forvente at nvidia kort vil fungere med alle fremtidige Linux udgaver, men det er en start.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2014, 14:52

Ja, jeg tror da bestemt, at Dell synes, at vi alle skal smide vores gode computere væk og købe en ny Dell. Det må være temmelig banalt, at det forholder sig sådan.
Jeg er som aftager af deres gode produkter blot ikke enig.
Jeg finder det også latterligt at tale om 2 års garanti. Hvis Dell ikke holdt længere, så var de ude af markedet, før de fik set sig om.
Det er lidt som med tagplader, der helst skal holde i meget mere end 20 år, men købeloven giver kun to års garanti. Vi så det med eternitplader, hvor de sendte noget skidt på markedet, og hurtigt var der ingen, som turde købe deres plader mere, og fabrikken måtte lukke.
Så galt går det nok ikke for Dell, fordi jeg ikke mere kan få de bedste drivere til min gamle maskine.
Vi er nok nærmere ude for et tilfælde, hvor, hvis det lykkes for Dell at skaffe driverne, så vil jeg og andre kunder studse og sige, st det var da lige godt pokkers, så må jeg nok hellere købe en Dell næste gang, når de tager Ubuntu og bagudkompatibilitet så seriøst. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2014, 15:00

Problemet er så at driveren også ville fungere med alle andre maskiner og hvis Dell kun kan sælge en maskine hvert 20ende år er det en mulig måde for dem at gå konkurs på, andre fortsætter jo nok med at sælge hvert 5. År. De er jo heller ikke de værste på markedet Mht til support så deres incitament for at holde liv i din maskine er nok utrolig lille.

Fem for at kigge på mærket næste gang du skal købe en computer vil jeg råde dig til at se på hardware producenten, her vil Intel oftest være det rigtige valg for dig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 02:50

Det kan være følgende kan hjælpe med at få en bedre opløsning:

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/default/grub

Find følgende linje:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

Tilføj “nomodeset” så linjen nu ser sådan ud:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"

Gem filen og luk gedit. Skriv følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

Genstart computeren

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 11:14

Hvordan mener du, at det kan gøre en forskel..?
Jeg kan ikke rigtig få øje på noget.

Da jeg opdaterede grub ( sudo update-grub ) kom denne besked fra terminalen:
/usr/sbin/grub-mkconfig: 11: /etc/default/grub: splash: not found



Men noget, der hjælper, når der surfes, er, hvis alle hjemmesider går over til responsivt design ligesom på f.eks. klimadebat.dk
Så kan jeg da i det mindste slippe for at zoome ud til noget uskarpt eller scrolle sidevejs, hvergang jeg skal læse en lang linje.


Angående Dell's incitament, så opstår det kun, hvis vi er mange, som synes, at de skal få det.
Så længe holdningen blandt brugere og administratorer er, at en computer, der er over 2 år, er forældet, og man skal være heldig, hvis den fortsat kan virke, så får vi aldrig en mere bæredygtig produktion, før alle de sjældne metaller og jordarter er sluppet op, og alle mennesker til den tid må gå tilbage til at sende røgsignaler til hinanden, hvis da ikke også alt, der kan brænde, til den tid er blevet futtet af.
Men så må fremtidsmennesket jo glæde sig over, at vi havde det så godt i dag, og affald ikke er noget, som vi behøver at tænke på. Det eneste, vi behøver at tænke på, er penge...
Hvad vi de tænke om os til den tid..?
Sikke nogle afstumpede og hensynsløse psykopater..?
Ja, det må de bestemt, for alle ved det jo godt i dag, hvis de ikke fortrænger det.
Og jeg synes ikke den holder. Jeg er nærmest med på enhver form for tiltag fra forbrugernes side, som kan bremse dette svinske råstoforgie, som kører på fremtidens bekostning.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 12:17

Det virker som om noget er forkert i din configurations fil, kan du prøve at vise os indholdet af den:

Kode: Vælg alt

cat /etc/default/grub


Jeg syndes fint en computer kan holde 5 år. Spiller man ikke på den kan den også være ok i ca. 8, men der ud over får jeg svært ved at leve med dem. Nu var der så også 11 års support på din maskine så hvor langtid vil du mene der skal være understøttelse? Det vil jo også øge prisen på maskinerne og gøre det mere til et elite eje hvis et køb skal betale for flere årtiers support.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 12:41

Mindst 50 års reservedelsgaranti.
Supporten er vanskeligere at sætte en tid på.
Men det ser da f.eks. ikke godt ud for Microsoft, at de opgiver maskiner før Linux.
Hvad var nu han sagde, at det eneste var, vi ville få ud af gratis software..??
Han har i dag modbevist sig selv.
Og hardwarefabrikanter bør efter min mening aldrig have lov til at holde på koden. Det er grimt nok, at de ikke selv vil følge op på deres skrammel, men når de samtidigt vil forhindre andre i at gøre det, så bør de efter min mening få forbrugernes og politikernes kærlighed at føle.


"cat /etc/default/grub" og terminalen svarer:
# For full documentation of the options in this file, see:
# info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”quiet splash nomodeset”
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 12:48

Tror faktisk følgende vil være bedre

Kode: Vælg alt

sudo bash
echo 'blacklist nouveau' > /etc/modprobe.d/blacklist-nouveau.conf
exit


Men jeg får nok brug for at vide hvad følgende kommando giver før jeg kan være sikker:

Kode: Vælg alt

lspci -k | grep VGA -A2

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2014, 12:52

For 50 år siden udkom den første skalerbar computer. Maskinerne dengang hade ikke en skærm men printede resultaterne ud direkte på papir. De ældste PC'er Linux kan køre på er fra 1989 altså 25 år hvilket jeg vil mene er det længste man rimeligt kan kræve. Teknologien flytter sig for hurtigt på 50 år. Et andet problem med ældre maskiner er at de ofte kræver langt mere strøm og indeholder flere giftige stoffer.
Jeg vil mene hardware producenterne skulle dokumentere deres hardware så andre kan lave drivere til det.

Mht til din grub fil så har du fået indsat ” i den linje du har ændret frem for ", den så se sådan her ud:

Kode: Vælg alt

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2014, 14:13

Okay, jeg har nu rettet fejlen i teksten, og det ser ud til at være det samme, når jeg booter om.


På "lspci -k | grep VGA -A2" svarer terminalen:
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation NV5 [Riva TNT2 Model 64 / Model 64 Pro] (rev 15)
Subsystem: Dell Device 0093
02:0c.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX/TX-M [Tornado] (rev 78)



Det gør ikke nødvendigvis så meget, at en computer bruger strøm, hvis blot strømmen er bæredygtigt produceret. I en presset situation, hvor et styresystem skal ominstalleres kan man nok ikke tage så meget hensyn til, at det skal blæse, så der produceres vindstrøm til jobbet, men ellers kan mange godt gøre en del for at vise hensyn til det i det daglige.
Jeg tror efterhånden, at de giftige dampe er ved at være dampet af på min gamle computer, og jeg sidder i et pænt stort lokale. Jeg ville nok også umiddelbart være mere bekymret for, hvad en ny kan bringe. Du kan f.eks. se, hvordan industrien tog fusen på os med sparepærer for økosystemets skyld. De indeholder kviksølv, og du skal have vinduet til at stå åbent i flere uger, hvis en pære går i stykker.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Dell OptiPlex GX200 og 10.04

Indlægaf zob » 15. jun 2014, 15:00

Jakob77 skrev:Det gør ikke nødvendigvis så meget, at en computer bruger strøm, hvis blot strømmen er bæredygtigt produceret.

Hvis og hvis. Er den det?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster