Ny PC til ubuntu 10.10

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Onkel
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:25
IRC nickname: Onkel

Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Onkel »

Hej folkens.
Jeg skriver her fordi min baerbar for nyligt stod af. Nu skal jeg saa snart til at invistere i en ny, og denne gang skal det vaere med et godt gammeldags kabinet, da de der laptops altid skaber problemer for mig, overophedning mv.
Jeg vil derfor hoerer jer om der er nogle gode raad hvad jeg skal gaa efter. Jeg haaber at kunne faa mig et system for under 4000 kr uden skaerm. Det er ikke meningen at jeg vil spille spil, men jeg vil gerne kunne koere video, torrent, audio, chat mv samtidigt. Den skal altsaa kunne klarerer lidt, og saa vil jeg meget gerne have at det er noget der er saadan rimeligt understoettet af driver og hvad der ellers skal til.
Jeg taenker det her nok lyder som et totalt newbie ? men jeg foeler mig hellere ikke for overlegen i Ubuntu, selvom jeg har koert det med tilfredshed i 4 aars tid.
Saa kort sagt, er der nogen gode raad, tanker mv som jeg skal tage med i mine indkoebsplaner?
Jeg er klar paa selv at stykke noget sammen, da jeg forestiller mig at det er den billigste loesning, men hvis der skulle vaere en faerdig maskine et sted til salg, der kan matche prisniveauet paa samle selv modeller, saa hoerer jeg gerne om det.
PS. grundet mit nyelige nedbrud bruger jeg min kones windows computer, der desvaere er udstyret med et ikke dansk tastatur.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

Tastatur til bærbar koster ca. (dell) 700,- :)

Gå efter en maskine med et Intel grafikort, X4500HD, GMA HD, HD 100 eller HD 200, men x3100 burde faktisk også kunne gøre det.

Jeg tror også det er billigst hvis du selv bygger maskinen, så skulle det kunne gøres for et sted mellem 2500 og 3500.
De her 10 bundkort ville være et godt udgangs punkt: http://bit.ly/aSfUkk
Onkel
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:25
IRC nickname: Onkel

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Onkel »

AJenbo skrev:Tastatur til bærbar koster ca. (dell) 700,- :)

Ja, og det er faktisk en stationaer, men konen ser gerne at hun bruger det hun er vant til (hvorfor jeg ikke maa installere ubuntu paa hendes maskine) og jeg er sku for doven til at skifte mellem hendes og mit hver gang jeg skal skrive en forum post. Sorry, haaber i stadig kan laese det (det er vel ogsaa godt at blive udfordret lidt engang i mellem?)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg ville så gå efter et Nvidia grafikkort, Intel processor, Seagate HD og Kingston ram, men det er nok fordi jeg ikke har de bedste erfaringer med Intels grafikkort (ibm r50e har det).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Onkel
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:25
IRC nickname: Onkel

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Onkel »

Men baade intel og nvidia er godt understoettet af ubuntu? Jeg havde nvidia paa den gamle, og det virkede da saadan rimeligt!
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

Jeg syndes driveren er betydeligt bedere til intel kort, og der er ikke noget mystisk cirkus med opsætningen som med nvidia, de gamle 8xx intel kort virker ikke længere så har man et af dem kommer man til at støde mod en del problemer, det kan eventuelt være det, det er dog opensource så hvis man har lyst kan man selv bikse det på plads :). Men Nvidia kort er bestem kraftiger end Intel kort. Jeg ved ikke hvordan det fungere med analog tv på Intel kort.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er på et Nvidia 9500 GS og det virker bare perfekt, men det er nok lige i overkanten hvis man ikke spiller meget (jeg fik den pc som erstatning for en Acer der aldrig virkede, så jeg tog bare den fedeste jeg kunne få hehe)

Men uanset hvad vil jeg anbefale at man tjekke op her i forum, på præcist det grafikkort som man evt ville købe, så man ikke render ind i problemer.

BTW. jeg så at der var et Asus bundkort i det link Ajenbo smed, det er også et mærke der er kendt for at virke godt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sus.thorkilsen
Indlæg: 88
Tilmeldt: 6. aug 2010, 16:47
IRC nickname: sus

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af sus.thorkilsen »

jeg skalogså købe en ny PC og foretrækker en stationær fordi jeg er så gammeldags at jeg tror at denholder i flere år sammenlignet med en bærbar.

den stationære computer jeg har i dag er en hp og blev købt for 5 år siden. den fungeret udmærket med det forhold at der regelmæssigt har været problemer download hastigheden selv om jeg har købt den højeste hastighed som udbydes af tdc.

da jeg ikke kan leve med at download hastigheden eller manglen på samme betyder at der kan tage op til 10 minutter at downloade et dokument på 5- 10 sider, overvejer at købe en Vision Intel Office til kr. 3.495,- uden det løse, fx tastatur og mus.

Denne computer udbydes af MM Vision som kan læse om ved at gå ind på deres hjemmeside.

jeg kunne godt tænke mig om høre, om der findes nogle ubuntu brugere der allerede betjener sig af nævnte computer og hvad de synes om den.

for et par uger siden gik jeg på nettet for at få hjælp til at købe en printer der virkede sammen med ubuntu. det fik jeg og fordi den samsung laser printer, der blev anbefalet var gået ud af handlen, var jeg trods alt så godt hjulpet, at jeg fandt frem til en anden samsung model SCX 3200 som jeg fik installeret for en uge siden og indtil videre fungerer perfekt, både hvad angår print og scanning.

sus.thorkilsen
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

christian.arvai skrev:Jeg er på et Nvidia 9500 GS og det virker bare perfekt.

Ser opstarten af din computer så sådan:
http://www.liberiangeek.net/wp-content/ ... _thumb.png
Eller sådan ud:
http://pakeklinux.files.wordpress.com/2 ... splash.jpg
;)

Jeg har selv nvidia i min stationær og intel i min bærbar, nvidia fordi det er godt til spil og intel fordi det bare virker.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

sus.thorkilsen skrev:den stationære computer jeg har i dag er en hp og blev købt for 5 år siden. den fungeret udmærket med det forhold at der regelmæssigt har været problemer download hastigheden selv om jeg har købt den højeste hastighed som udbydes af tdc.


Er du sikker på det er computeren der er skyld i den langsomme hastighed?

Jeg vil tro det er denne computer henviser til:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispc ... e=pcsystem

Den ser fin ud fra hvad jeg kan se på siden.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af lath »

Onkel skrev:Hej folkens.
Jeg skriver her fordi min baerbar for nyligt stod af. Nu skal jeg saa snart til at invistere i en ny, og denne gang skal det vaere med et godt gammeldags kabinet, da de der laptops altid skaber problemer for mig, overophedning mv.
Jeg vil derfor hoerer jer om der er nogle gode raad hvad jeg skal gaa efter. Jeg haaber at kunne faa mig et system for under 4000 kr uden skaerm. Det er ikke meningen at jeg vil spille spil, men jeg vil gerne kunne koere video, torrent, audio, chat mv samtidigt. Den skal altsaa kunne klarerer lidt, og saa vil jeg meget gerne have at det er noget der er saadan rimeligt understoettet af driver og hvad der ellers skal til.
Jeg taenker det her nok lyder som et totalt newbie ? men jeg foeler mig hellere ikke for overlegen i Ubuntu, selvom jeg har koert det med tilfredshed i 4 aars tid.
Saa kort sagt, er der nogen gode raad, tanker mv som jeg skal tage med i mine indkoebsplaner?
Jeg er klar paa selv at stykke noget sammen, da jeg forestiller mig at det er den billigste loesning, men hvis der skulle vaere en faerdig maskine et sted til salg, der kan matche prisniveauet paa samle selv modeller, saa hoerer jeg gerne om det.
PS. grundet mit nyelige nedbrud bruger jeg min kones windows computer, der desvaere er udstyret med et ikke dansk tastatur.


Jeg har fundet noget du måske vil synes er interessant:

En Shuttle XS35-704, Intel Atom D510 Pineview-D, 2GB RAM, 320GB HDD, Slim DVD-RW, LAN, VGA, Sort - uden styresystem til 3385 incl MOMS hos Linuxshoppen*.

Jeg kan se at den har mulighed for at kunne monteres bag på en LCD skræm vi aet VGA beslag.

Jeg kan ikke lige finde ud om den som bonus også er støjfri (kun passiv køling=ingen blæsere) eller kun er støjsvag.
jeg er i tvivl fordi de både skriver "noise nevel is close to zero", og "Because of its completely fanless case layout, it is virtually maintenance-free and noiseless.", men det kan være at de hentyder til at harddisken, som den eneste mekaniske komponent, afgiver lidt støj.

/Lars

*: nej jeg arbejer ikke for dem, eller tjener nogen som helst på den reference.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
sus.thorkilsen
Indlæg: 88
Tilmeldt: 6. aug 2010, 16:47
IRC nickname: sus

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af sus.thorkilsen »

Hej A.Jenbo
du lader til at være en rigtig klog fyr, så nu tillader jeg mig at stille dig endnu et spørgsmål , som udspringer af mit første spørgsmål om køb af PC.
nemlig om den ekstremt langsomme down load hastighed kan skyldes at jeg skal have et nyt netkort til kabel.

jeg har prøvet netkort til trådløs forbindelse, men den er af en eller anden grund mærkelig årsag ustabil,(kan måske skyldes mit hus, som er bygget helt i beton og ligger gravet ind i en skrænt) forstået på den måde at netforbindelsen "hopper af" hele tiden, og da jeg fik en helt ny og komplet ubuntu installation - i stedet for den "prøve" ubuntu udgave, jeg havde kørt sideløbende med windows XP for at prøve den, gik de trådløse helt i baglås.

så jeg besluttede at bruge min kabel forbindelse og den 1 dag var det ok, men siden er hastigheden faldet så min pc er ekstrem langsom, og er så længe om at hente noget fra nettet, at den ender med helt at tabe forbindelsen.

nu skal man ikke kaste gode penge efter dårlige penge, men lige med undtagelse af download hastigheden (upload er så nogenlunde) er min eksisterende pc, faktisk udmærket.
jeg har ledt efter PC'ens mærke og kan kun oplyse at den på en installationsdiskette står HP compaq business PC og så er der et nummer dc7600/dc7608 som jeg ikke ved hvad hentyder til.

Så derfor har jeg tænkt, mon problemet kan løses med et nyt netkort til kabel.
jeg har fået checket hastigheden hos TDC som er leverandør til mit kabel, og der er ikke noget i vejen siger TDC jeg har også haft en TDC mand ude og måle og han sagde at når han målte det modem jeg har fået af TDC var der intet i vejen. jeg har faktisk haft to installatører ude, der sagde det samme, netop fordi jeg i lang tid var overbevist om at fejlen skulle søges hos TDC.

nu er det sådan, at jeg aner intet om PC'er, men min søn ved en del, men vi har ikke talt nærmere om, det trods alt kunne betale sig at købe et eller andet "nyt" muligvis et netkort til min PC og prøve om det løste problemet med den langsomme download hastighed.

alle jeg taler med siger, smid den gamle pc væk du skal have en ny, men den jeg har er en stærk maskine (sådan blev den beskrevet da jeg købte den via en tekniker der var hardware indkøbschef i et software firma) og skriveprogrammet og googles som stort set er det eneste jeg bruger - udover at jeg går på nettet for at finde informationer, sådan som mange gør, og ordne bank og skat og forsikring og hvad ved jeg, men ingen spil af nogen art) jeg har heller ikke problemer med at gemme fotos.

jeg vill blive rigtig glad for at høre, hvad du har at sige.

sus.thorkilsen
Onkel
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:25
IRC nickname: Onkel

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af Onkel »

det kunne da være lidt sjovt at høre om din maskine rent faktisk har en god forbindelse. jeg har flere gange oplevet at router og eller modems, har skabt problemer, men at disse blev læst ved at genstarte modem/router. hvis du kan finde ud af det, så prøv at gå ind i terminal, den ligger under tilbehør i din program menu, og skriv:
"ping google.com"
det maskinen gør er at den forsøger at forbinde til google.com og skulle gerne spytte noget lignende dette ud:
ubuntubox@ubuntu-desktop:~$ ping google.com
PING google.com (74.125.79.104) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=1 ttl=52 time=794 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=2 ttl=52 time=835 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=3 ttl=52 time=820 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=4 ttl=52 time=692 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=5 ttl=52 time=907 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=6 ttl=52 time=796 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=7 ttl=52 time=833 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=8 ttl=52 time=758 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=9 ttl=52 time=827 ms
64 bytes from ey-in-f104.1e100.net (74.125.79.104): icmp_req=10 ttl=52 time=1029 ms

Når den har gjort det i et minut eller så, trykker du på Ctrl & c samtidigt, hvorefter den vil skrive noget lignende dette:

--- google.com ping statistics ---
12 packets transmitted, 10 received, 16% packet loss, time 25912ms
rtt min/avg/max/mdev = 692.659/829.705/1029.440/85.026 ms, pipe 2

Du kan se at den siger at der er sendt 12 pakker (transmitted) hvoraf 10 blev modtaget (received) og det vil sige der er et tab på 16%.
Det er i mine øjne alt for højt, men jeg har set over 60% nogle gange, hvor folk ikke anede hvad der var galt.
Hvad sådan en fejl skyldes ved jeg ikke, men hvis det er vedblivende er der i hvert fald noget galt. Normalt løser en genstart af modem/router det, men nogle gange skal det altså genstartes en gang i døgnet eller mere!
Håber det måske kan svarer dig om problemet er på din maskine!
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

dc7600 og dc7608 er to forskælige computere af mærket HP compaq.

Jeg har lidt svært ved at finde specifik information om dem, men hvis du køre denne kommando og kopidere det du får ud, så kan jeg bedere se hvad det er for en maskine:

Kode: Vælg alt

lshw -c cpu | grep product && lshw -c memory | grep size && lspci | grep VGA && lspci | grep net


Du kan selv teste hastigheden på din forbindelse ved at gå ind på http://speedtest.net/

Jeg er ikke så meget inde i trådløst netværk så det håber jeg der er en anden der kan hjælpe dig med.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny PC til ubuntu 10.10

Indlæg af lath »

@sus.thorkildsen

Jeg er så ham der ved noget om netværk. :mrgreen:

sus.thorkilsen skrev:... spørgsmål ... om den ekstremt langsomme down load hastighed kan skyldes at jeg skal have et nyt netkort til kabel.

jeg har prøvet netkort til trådløs forbindelse, men den er af en eller anden grund mærkelig årsag ustabil,(kan måske skyldes mit hus, som er bygget helt i beton og ligger gravet ind i en skrænt) forstået på den måde at netforbindelsen "hopper af" hele tiden, og da jeg fik en helt ny og komplet ubuntu installation - i stedet for den "prøve" ubuntu udgave, jeg havde kørt sideløbende med windows XP for at prøve den, gik de trådløse helt i baglås.

Din mistanke er helt korrekt. Både jord og jern (i jern-beton) skærmer for trådløse signaler - man kalder det et faraday bur.

Denne YouTube video viser hvordan et Faraday bur beskytter en mand imod flere 100.000 volt: http://www.youtube.com/watch?v=Zi4kXgDBFhw&NR=1
Det er i øvrigt metallet i en bil der beskytter personer inde i den mod lyn, når det er tordenvejr. Det er ikke dækkene, som mange tror.

Den hedder sådan, fordi at en der hed Michael Faraday opdagede at elektricitet ikke kan komme ind i et sådan metalbur.
Det viser sig også at elektro-magnetiske felter (radio-signaler) heller ikke kan komme ud eller ind, når en bestemt forudsætning er opfyldt.

Du kan ikke gøre noget ved det. Naturen bestemmer. Når det er sagt kan du selvfølgelig lave om på bygningen, hvis du har råd, og/eller må.

sus.thorkilsen skrev:så jeg besluttede at bruge min kabel forbindelse og den 1 dag var det ok, men siden er hastigheden faldet så min pc er ekstrem langsom, og er så længe om at hente noget fra nettet, at den ender med helt at tabe forbindelsen.

Kabler til netforbindelser hedder Ethernet kabler. De kan ikke tåle at blive klemt i for eksempel en dør. Det ødelægger kablet.

Det er også en dårlig ide lige pludselig at bøje et kabel 90 grader, fordi at høj-frekvens elektricitet i sådanne netværk opfører sig mærkeligt:
Bukker du kablet 90 grader, så forstætter strømmen i stedet lige ud som et radio-signal. Efter de 90 grader har du enten intet signal, eller næsten intet signal - strømmen er væk eller næsten væk!

Det er her er ikke en løgn jeg prøver at binde på ærmet - det er rigtigt.

sus.thorkilsen skrev:nu skal man ikke kaste gode penge efter dårlige penge, men lige med undtagelse af download hastigheden (upload er så nogenlunde) er min eksisterende pc, faktisk udmærket.
jeg har ledt efter PC'ens mærke og kan kun oplyse at den på en installationsdiskette står HP compaq business PC og så er der et nummer dc7600/dc7608 som jeg ikke ved hvad hentyder til.

Så derfor har jeg tænkt, mon problemet kan løses med et nyt netkort til kabel.

Min erfaring er at der ofte er noget galt med enten kablet, eller stik på kablet eller begge dele. i meget sjældne tilfælde er det netkortet. Bemærk at netkort nærmest er uopslidelige, når den først er inde i en computer - den er sat korrekt i, og strømforsyningen virker korrekt.

sus.thorkilsen skrev:jeg har fået checket hastigheden hos TDC som er leverandør til mit kabel, og der er ikke noget i vejen siger TDC jeg har også haft en TDC mand ude og måle og han sagde at når han målte det modem jeg har fået af TDC var der intet i vejen. jeg har faktisk haft to installatører ude, der sagde det samme, netop fordi jeg i lang tid var overbevist om at fejlen skulle søges hos TDC.

sus.thorkilsen skrev:nu er det sådan, at jeg aner intet om PC'er, men min søn ved en del, men vi har ikke talt nærmere om, det trods alt kunne betale sig at købe et eller andet "nyt" muligvis et netkort til min PC og prøve om det løste problemet med den langsomme download hastighed.

Du kan godt prøve at skifte netkortet, men prøv med kablet først. Netkort til kablede netværk er billige - ca 70 kr til desktops.

sus.thorkilsen skrev:alle jeg taler med siger, smid den gamle pc væk du skal have en ny, men den jeg har er en stærk maskine (sådan blev den beskrevet da jeg købte den via en tekniker der var hardware indkøbschef i et software firma) og skriveprogrammet og googles som stort set er det eneste jeg bruger - udover at jeg går på nettet for at finde informationer, sådan som mange gør, og ordne bank og skat og forsikring og hvad ved jeg, men ingen spil af nogen art) jeg har heller ikke problemer med at gemme fotos.

jeg vill blive rigtig glad for at høre, hvad du har at sige.

sus.thorkilsen

Ubuntu ser for mig ud til rigeligt at kunne opfylde alle dine behov, hvis LibreOffice eller OpenOffice.orgs tekstbehandler er ok med dig. Så behøver du ikke længere Windows. Det kan være rart at vide, hvis du har lyst til at droppe Windows.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags