Bedste webcam til Skype/Ubuntu eller anden VOIP

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Bedste webcam til Skype/Ubuntu eller anden VOIP

Indlæg af Finn Bjerke »

Min kæreste og jeg er adskilt af temmelig meget Atlanterhav. (Grønland - Norge) så er skype jo en gave. Webcam er en fordel for mig (men ikke for hende vil jeg mene) så derfor:
Det kamera jeg har nu registrerer ikke bevægelse på en ok måde, det går i kage faktisk, man ser starten og slutningen af bevægelse. Der er vist ikke auto-fokus men derimod manuel fokus på mit lille billig-webcam

1. Hvad er bedst at købe for at få god kvalitet
2. Hvor i Ubuntu kan man justere det video input skype modtager. (skype har ikke justeringer af video i version 2.1.0.83 som jeg bruger)

PS: Min kæreste bruger (bruges af ) Windows ;-)

PPS: Der står lidt her: https://wiki.ubuntu.com/SkypeWebCams
PPPS: Der er god viden om belysning etc
Kardemommeloven er en god ting.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Bedste webcam til Skype/Ubuntu eller anden VOIP

Indlæg af zob »

Jeg kan anbefale logitech vision pro, som også er nævnt i dit link. God kvalitet og "driverfri", så autofocus er hardwarestyret og ikke kræver nogen bestemt software. Det virker derfor fint på linux.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... pid=775268
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Bedste webcam til Skype/Ubuntu eller anden VOIP

Indlæg af zob »

Du kan prøve at installere guvcview. Der kan du under billedkontroller lege med indstillingerne og lære lidt om hvad der gør hvad. Jeg tror desværre ikke det vil have nogen effekt på hvordan billedet i skype ser ud.
Men du kan i hvert fald få illustreret hvor vigtigt lyset er. Jo mere du skruer op for exposure - lavere tal (for at kompensere for manglende lys) jo mere fremtrædende bliver det fænomen du omtaler. Billedet hakker (fps falder). Så, som du selv har fundet frem til, sørg for en god belysning, jo mere jo bedre.
Nu håber jeg ikke jeg binder dig noget på ærmet, jeg ved i virkeligheden ikke alverden om emnet, men det er i hvert fald hvad jeg har konkluderet efter jeg har pillet ved kontrollerne i guvcview.