Info om grafikkort

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Kristianlybaek
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. okt 2009, 22:52

Info om grafikkort

Indlæg af Kristianlybaek »

Hej med jer,

jeg har problemer med Compiz på min nye notebook med notebookudgaven af 10.10- Jeg vil undersøge mit grafikkort, men kan ikke finde det nogen steder. Jeg har prøvet i BIOS, men kan ikke finde noget. Hvordan finder man info om grafikkortet?

Venlig hilsen Kristian
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Info om grafikkort

Indlæg af Christian.Arvai »

Med denne kommando i Programmer->Tilbehør->Terminal

Kode: Vælg alt

lspci
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Kristianlybaek
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. okt 2009, 22:52

Re: Info om grafikkort

Indlæg af Kristianlybaek »

Ok, tak for det.

her er resultatet - kan du fortælle mig, hvorfor min computer har svært ved at sætte de visual effects til normal - der sker nogle mærkelige ting, og compiz fungerer ikke rigtigt?
Er det muligt at jeg bare skal vente på en bedre opdateret udgave af notbook-edition?


00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA AHCI Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 02)
02:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8187SE Wireless LAN Controller (rev 22)
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Info om grafikkort

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er ikke sikker på at det løser problemet, men du kan prøve at opdatere grafikdriveren til den nyeste, det er beskrevet her https://edge.launchpad.net/~ubuntu-x-sw ... /x-updates (jeg kører selv på den opdatering).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Info om grafikkort

Indlæg af lath »

Kristianlybaek skrev:Ok, tak for det.

her er resultatet - kan du fortælle mig, hvorfor min computer har svært ved at sætte de visual effects til normal - der sker nogle mærkelige ting, og compiz fungerer ikke rigtigt?
Er det muligt at jeg bare skal vente på en bedre opdateret udgave af notbook-edition?

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)


Intel understøtter deres grafikkort meget dårligt - og der er derfor kun basis funktionalitet til rådighed = ingen 3D gejl er til rådighed uden at det skal gøres i software. Når noget laves i software i stedet for dedikeret hardware, så kører det der kaldes "orders of magnitude" (1/1000) langsommere.
Det er derfor man ikke kører Compiz, hvis man ikke har grafik-hardwaren til det. Gør man det aliigevel vil man opdage at ens system og alle programmer kører ekstremt langsomt, imens mikroprocessoren knokler alt det den kan, når der skal laves en 3D effekt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Info om grafikkort

Indlæg af AJenbo »

Det virker lidt forkert, intel har temmelig god understøttelse af deres grafikkort. Men deres hardware er meget svagt i forhold til det der bliver lavet af ATI og Nvidia.

Jeg køre selv med et i915GM her, og det afvikler fint 3D direkte i hardwaren.

Intel er nok faktisk dem der har den bedste understøttelse af deres grafikkort, der efter nvidia, så ati og til sidst sis og sikkert en del andre mindre producenter.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Info om grafikkort

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Det virker lidt forkert, intel har temmelig god understøttelse af deres grafikkort.

Ja, ok. Jeg har gravet lidt mere i det nu.

Det var noget med Intel 8xx grafikkort ums (user mode settings) support der blev droppet uden at der var en kms (kernel mode settings) erstatning klar.
Det gav en del problemer for PCere med 8xx hardware, så vidt jeg husker det.

AJenbo skrev:Men deres hardware er meget svagt i forhold til det der bliver lavet af ATI og Nvidia.

Ja, Intel grafikkort er ikke det hurtigste i forhold til nvidia og ati (med samme alder).

AJenbo skrev:Jeg køre selv med et i915GM her, og det afvikler fint 3D direkte i hardwaren.

Intel er nok faktisk dem der har den bedste understøttelse af deres grafikkort, der efter nvidia, så ati og til sidst sis og sikkert en del andre mindre producenter.


ok

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Kristianlybaek
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. okt 2009, 22:52

Re: Info om grafikkort

Indlæg af Kristianlybaek »

Ok, tak for svarene.

Men det betyder altså, at der ikke er noget gejl til mig?

Kristian
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Info om grafikkort

Indlæg af AJenbo »

Lage lige mærke til at du nævner du bruger "notbook-edition", jeg går ud fra at du mener "netbook edition", Hvis du overhovedet kan se noget i denne udgave virker dit grafikort som det skal. Det er nemmelig et krav at der er 3D acceleration for at kunne køre Unity som er bruger fladen i Netbook edtion.
Unity er basseret på Mutter og ikke Compiz. Mutter inde holder ikke de samme 3D effekter som Compiz. Hvis 3D effekter er essentielle for dig :roll:, kan du skifte til desktop udgaven ved at køre.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get remove ubuntu-netbook

og genstart.

Du kan også beholde netbook, så kan du vælge mellem de 2 skriveborde ved logind.
Kristianlybaek
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. okt 2009, 22:52

Re: Info om grafikkort

Indlæg af Kristianlybaek »

Ahh, tak for det.

Kristian
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4