USB mikrofon (wireless) virker det ?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg er efterhånden træt af at mikrofonen ikke virker på den bærbare PC, hverken indbygget eller ekstern. Det forringer PCens anvendelsesmuligheder kraftigt, det er også en fejl der har været omkring Ubuntu i mange versioner og mange år ser det ud til. Der er lyd ind, men den er meget præget af støj.

Imidlertid virker den stationmære også med temmelig dårlige mikrofoner, det kører bare. Nu vil jeg anskaffe end USB baseret wireless headset - Er der nogen som har erfaring med dette?

Jeg skyper meget så der for er det vigtigt at det virker. Er der nogen som har erfaringer med USB mikrofoner, måske det virker på den bærbare ? Det er teknisk set et noget andet "dyr" jo..
Kardemommeloven er en god ting.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg er efterhånden træt af at mikrofonen ikke virker på den bærbare PC, hverken indbygget eller ekstern. Det forringer PCens anvendelsesmuligheder kraftigt, det er også en fejl der har været omkring Ubuntu i mange versioner og mange år ser det ud til. Der er lyd ind, men den er meget præget af støj.

Det har jeg svaret på før, men gør det gerne igen - nu hvor du også nævner årsagen, som er en helt anden end den du tror.

Ubuntu fejler ikke noget - det er din hardware.

Du skriver at den støjer.
I (for) billige lydkort opstår det problem, fordi at der tæt på de analoge lyd-kredsløb ligger nogle høj-frekvens digital-elektronik kredsløb.
Det er et problem, fordi at de høje frekvenser i digital elektronik kræver en del strøm, som generere magnetfelter i digital-elektronikken elektriske ledere.
Når et billigt lydkort kredsløb så ligger for tæt på et digitalt kan det tidligere nævnte magnetfelt induceres i det analoge lyd kredsløb, hvilket du så hører som støj.
Problemet kaldes EMI: Elektro-Magnetisk Interferens.

Eksempel på support vedrørende EMI: http://support.ricoh.com/bb_v1oi/pub_e/oi_view/0001032/0001032616/view/Op_Guide/unv/0202.htm

Finn Bjerke skrev:Imidlertid virker den stationmære også med temmelig dårlige mikrofoner, det kører bare.

Der er god plads i en desktop PC, og magnetfelter falder kraftigt i styrke, når afstanden øges. Lydkort elektronikken kan placeres langt væk fra digital elektronik. Du kan også bare have købt god kvalitet, hvor der er gjort mere ud af at fjerne kilder til støj. Desktop elektronik i god kvalitet koster meget mindre end til laptops.

Finn Bjerke skrev:Nu vil jeg anskaffe end USB baseret wireless headset - Er der nogen som har erfaring med dette?

Jeg skyper meget så der for er det vigtigt at det virker. Er der nogen som har erfaringer med USB mikrofoner, måske det virker på den bærbare ? Det er teknisk set et noget andet "dyr" jo..


Det burde være meget bedre. USB kommunikationer digital, så hvis mikrofonen er godt håndværk - elektrisk får du ingen problemer.
Min virkede fint indtil jeg en dag kom til at gå på den ved et uheld (min kat havde skubbet den ned fra et bord).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:Ubuntu fejler ikke noget - det er din hardware.

Men Finn Bjerke jo testet i Windows hvor der ikke er samme støj. Kan det være der er noget støj reduktion i Windows som ikke er Ubuntu som standard, er det noget man kan aktivere?

Må sige det nu heller ikke er så let at følge med i hvad der har været sagt om det med de efter hånden mange tråde om samme emne. Hvis du har svært ved at finde dine tidliger tråde så prøv eventuelt det link øverst der heder "Vis dine indlæg" eller bogmærk dem.

Min egen fornemmelse:
Jeg tror det drejer sig om visse lydkort hvor der er noget støjbehandling der ikke er aktiveret i den driver der er til Linux modsat den driver der er til Windows. I et USB head set er der indbygget et lydkort så hvis det virker problemfrit løser det problemet.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:
lath skrev:Ubuntu fejler ikke noget - det er din hardware.

Men Finn Bjerke jo testet i Windows hvor der ikke er samme støj. Kan det være der er noget støj reduktion i Windows som ikke er Ubuntu som standard, er det noget man kan aktivere?


Det er meget muligt at et hardware filter eller flere hardware filtre i lydkortet kan aktiveres fra Windows, men ikke fra Ubuntu - eller andre Linux styresystemer for sags skyld. Det er igen det irriterende problem med at visse producenter ikke vil frigive informationer om deres hardware.

AJenbo skrev:Må sige det nu heller ikke er så let at følge med i hvad der har været sagt om det med de efter hånden mange tråde om samme emne. Hvis du har svært ved at finde dine tidliger tråde så prøv eventuelt det link øverst der heder "Vis dine indlæg" eller bogmærk dem.

Min egen fornemmelse:
Jeg tror det drejer sig om visse lydkort hvor der er noget støjbehandling der ikke er aktiveret i den driver der er til Linux modsat den driver der er til Windows. I et USB head set er der indbygget et lydkort så hvis det virker problemfrit løser det problemet.


Der findes ekstra firmware i nogle pakker. Noget af den firmware kan godt være algoritmer til fjerne støj med en DSP, der sidder nede i lydkortet.
Det er også muligt at det bare kører som noget software på hovedprocessoren, men det er ret dyrt ressourcemæssigt.


En USB mikrofon kan være et rigtig godt valg, fordi at producenten kender alt til mikrofonens egenskaber, og kan lave den mest fantastiske lydforbedring, og støjreduktion med en lille billig og super-effektiv DSP.
Altså: Producenten har kontrol med alt, og kan derfor lave et rigtig godt produkt, som ikke koster så meget.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for god info. Hardwareproblemer kunne man så løse ved at lave en liste over bærbare PCere der virker med mikrofon.

Lidt resaerch om USB baseret mikrofon løsning:

1. Wireless USB headset er dyrt. over 800 kr detr vilø jeg ikke betale.
2. Om logitech USB wireless mikrofon skrives på Ubuntus engelske forum at der er probvemer med at få input volumen skruet op til rimeligt niveau. Se evt link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1544966
Det ser ud til at manden går systematisk frem i 10.04 Ubuntu.

Så er det lige spørgsmålet om det er værd at bruge penge på? Det fremgår af linket at der er en IBM PC med Ubuntu der virker med USB wireless headset, samt at Windows virker med dette sæt.
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af AJenbo »

Har du bluetooth for så var det måske oplagt med et bluetooth headset, eller event en usb->bluetooth.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har købt en USB-Bluetouth adapter og et bluetooth headset. Det virker ikke, men Ubuntu finder min mobil tlf via bluetooth.
Kardemommeloven er en god ting.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg har købt en USB-Bluetouth adapter og et bluetooth headset. Det virker ikke, men Ubuntu finder min mobil tlf via bluetooth.


Du har lavet det kaldes en pairing, ikk'? Dimsen har sikkert også et standard kodeord du skal bruge - læs i manualen.
Der er lidt ultra-kort guide her: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-uk/2010-March/023043.html

Ubuntu Community Documentation har som sædvanlig masser af interessante artikler:

Specielt guiden får dig sikkert op at køre - den ser ret god ud.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af Finn Bjerke »

1000 tak, det skal da prøves da Bluetooth headset er billige, små og handy. Jeg vender tilbage når jeg har et par timer til overs .. tak for enestående hjælpsomt input. Jeg syns at Ubuntudanmark er et fantastisk forum at være del af.

Måske det er logisk med en ny tråd der kunne hedde "bluetootch mic til bærbare?"
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af Finn Bjerke »

Et Nokia Bluetooth headset til 300 kr virker med skype og programmet lydoptager, der er lyd ind og lyd ud. headsettet hedder Nokia BH-105 og fåes hos elkøb og andre, der er returret på 30 dage hos elkøb sikkert også hos andre. Jeg bruger en lille USB-til bluetooth converter der hedder Proove. Dermed er problemet med mikrofon (delvist) løst, lyden er ok til telefoni. Det er ikke HiFi kan jeg roligt sige..

løsning: virker din mikrofon ikke på din bærbare ikke eller er der meget støj, så prøv et headset der er bluetooth baseret plus en USB dongle.

Jeg ville meget hellere have en PC, der virker med sin indbyggede mikrofon, men som Lath skriver ovenfor så er der samspil med hardware og Ubuntu der gør sagen vanskelig. Det er jo goså sådan at Ubuntu fora skriver om ting der IKKE virker fremfor at rapportere om ting der virker, jeg aner ikke hvilken PC med indbygget mik der virker med Ubuntu 10.10
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20861
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af AJenbo »

Godt at høre :)
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: USB mikrofon (wireless) virker det ?

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Et Nokia Bluetooth headset til 300 kr virker med skype og programmet lydoptager, der er lyd ind og lyd ud. headsettet hedder Nokia BH-105 og fåes hos elkøb og andre, der er returret på 30 dage hos elkøb sikkert også hos andre. Jeg bruger en lille USB-til bluetooth converter der hedder Proove. Dermed er problemet med mikrofon (delvist) løst, lyden er ok til telefoni. Det er ikke HiFi kan jeg roligt sige..
...


Du har kigget på 'Installing High quality "a2d" audio drivers' https://help.ubuntu.com/community/BluetoothAudio#Installing%20High%20quality%20%22a2d%22%20audio%20drivers ?

Det kan også bare være at du ikke vil pille ved noget, når nu det virker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags