Programmer til Admin-PC på en skole

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Christian.Arvai » 15. aug 2018, 17:08

Hejsa

I forbindelse med mit arbejde som administrator på Stenoskolen, har jeg netop bestilt en god Lenovo med dockingstation.

Da jeg gik efter en maskine i en prisklasse, som er en del over hvad min chef havde planlagt, lavede jeg en handlen om den. Skolen køber den bærbare, som jeg selv gerne vil have, og jeg sætter så det hele op uden løn i weekenden. Umiddelbart vil nogle af jer sikkert mene, at jeg lavede en ret dårlig handel, men gæt hvem der nu har frie tøjler til alt opsætning, incl. dualboot med Ubuntu.

Og det er så her det kan blive sjovt, for os alle her i forum. Da jeg alligevel skal samle en liste med programmer til Ubuntu, kan jeg jo lige så godt gøre det herinde. Vi kan evt. smide det i en guide med tiden.

Så hvis du/I har forslag til programmer, som kan bruges som admin på en skole, så skriv gerne et indlæg i denne tråd.




På forhånd tak :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2018, 19:35

Hvad skal man som admin på en skole?

Jeg har en lenovo thunderbolt dock på mit arbejde, den fungere rigtig godt, men vi har fundet ud af at for at USB virker må man ikke sætte grafikkortet til at have 512MB kun 256. Og for at det virker i det hele taget skal man slå thunderbolt security fra i bios da Ubuntu ikke har et program til at lave handshake.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Claus Henriksen » 16. aug 2018, 08:29

Jeg ved ikke noget om adminarbejdet på en skole ud over at lærere ikke gider bøvle med IT, så hvis du indfører Ubuntu hænger du på det hele.

Men mon ikke Smokeping er god at have? Det er et program der tegner throughput grafer så du kan se om der er / har været huller i computernetværket.

Remmina kan bruges som remote desktop klient mod elevernes Windows PC'er.

VirtualBox kan bruges til at starte din Windows / Linux OS så du kører to maskiner i parallel samtidig på din Lenovo. Det gør jeg på min X240, så jeg ikke behøver reboote.

Et opgave/problemstyringsværktøj ala Trac eller RedMine - gerne installeret så dine kunder kan lave support 'tickets' og du kan vise du følger op på det.

Git/Gitlab til versionsstyring af dine dokumenter/scripts/kode, og en lækker nem gui ala SourceTree, Atom eller VSCode der kan snakke med Git.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf AJenbo » 16. aug 2018, 09:17

SourceTree findes kun til Mac og Windows...
Måske Gitkraken istedet, selv bruger jeg Git Cola, selv om at det er svært at sige at den er lækker :lol:

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Claus Henriksen » 16. aug 2018, 19:59

Ah. Mærkeligt de ikke har lavet en Linux version. Nå men TortoiseGit til Windows er også fin nu vi er ved det :-D
Atom og VS code er også fine nok.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Christian.Arvai » 19. aug 2018, 13:29

Tak for de gode forslag.

Maskinen er kommet hjem, og jeg har tjekket at den rent hardwaremæssigt er i 100% god stand.

Jeg har faktisk ikke fået helt overblik over hvad jobbet kommer til at kræve af programmer. Der er til gengæld en masse krav til sikkerhed, så jeg valgte at slette hele SSD, og installere Ubuntu 18.04 LTS/64bit med fuld kryptering og meget lang nøgle.

Den normale passwordsikring er slået fra ved login, da det alligevel er nøglen til kryptering som sikre Sys. Password bruges ved pauseskærm og skærmlås. Derudover har jeg sat Firefox op med hovednøgle.

Virtuelt miljø (Virtualbox) er sat op, og kan bruges til fx Ubuntu, Xubuntu og Windows.

Jeg har ikke haft tid til at se på programmer til overvågning af netværk. Dog er det er klart et område, som jeg skal have undersøgt.

Derudover tog jeg et af mine egne scripts (det er sikkert allerede i forums sandkasse et sted). Fjernede alt som ikke skal bruges på arbejde, og fyrede det af i Terminalen. Når jeg engang er færdig med at finde programmer, kan jeg godt sende et opdateret script herind i forum :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Klaus Rasmussen » 19. aug 2018, 13:48

Måske var dette sted et besøg værd?

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=22013
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Programmer til Admin-PC på en skole

Indlægaf Christian.Arvai » 19. aug 2018, 14:33

Klaus Rasmussen skrev:Måske var dette sted et besøg værd?

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=22013

Takker. Jeg har taget begge links som bogmærker :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster