Søger Coach/mentor :-)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 25. sep 2016, 16:51

Hejsa :)

Må indrømme at denne tråd har jeg copy/paste fra hardwareonline.dk, da jeg ikke helt tænkte mig om til at starte med, og lagde den ud på HOL.dk da jeg har haft en profil der i nogle år. Tror det faldt mig naturligt, men efter en gjorde mig opmærksom på dette, ja så måtte jeg indrømme at det nok også mere var her at denne tråd havde sin plads :) Jeg linker lige til den tråd på HOL.dk hvis nogen skule være interesseret i at se hvad der er skrevet der :)

https://www.hardwareonline.dk/traad.asp ... tid=848830

Hej Alle

Nu har jeg i længere tid rodet lidt med ubuntu/linux, da jeg er TRÆT af microsoft/Google...

Jeg søger en som evt. har lyst til at lære lidt fra sig til en begynder som mangler guidning i forhold til hvor jeg finder vej i div guides/manualer osv. Plus der sikkert er en del fagudtryk som ikke helt er faldet på plads hos mig endnu :)

Jeg er selvfølgelig klar over at rigtig meget info kan findes netop via google eller div søgning osv, dette gør jeg selv en del i også, da jeg i bund og grund er ret nysgerrig og videnbegærlig på dette punkt. har været fascineret at det underliggende i Mange år, men aldrig, før nu, fået ro og tid til at gå mere i dybden med det.

Så nej, jeg søger ikke en jeg kan kontakte så snart der er et mindre problem, men en der har en vis erfaring på området og som gerne gir et råd eller et hint hvis man sidder fast, og som kan forklare en der ikke er lært i fagudtryk og slang, at begå sig lidt i denne verden. :)

Vil lige skitse kort op hvad jeg har i sinde at starte ud med, som projektet jeg tænker der skal lære mig igennem div opstarts problemer og kan give mig en vis erfaring...... :)

Here Goes.....

1. Jeg har en stationær(ældre dato, som jeg tænker skal sættes op som server).

2. En bærbar hp dv6 (som jeg pt har installeret Ubuntu desktop 16.04 på)

3. Og en stationær (af nyere dato, som pt køre windows 7, men med tiden skal ha' andet OS).

Min plan, indtil videre, er så at den gamle stationær skal sættes op som en Ubuntu server, sønnen spiller minecraft, og en server til dette kunne være fedt for ham og vennerne tænker jeg og jeg selv vil gerne have et sted jeg kan gemme dokumenter, videoer, billeder osv, lige meget hvor jeg er. Så det er i starten, primært dette denne maskine skal bruges til.

Så har jeg HP bærbaren hvor jeg har installeret ubuntu desktop 16.04 på. OG, der er en lille bagtanke med at jeg har denne også, den gamle stationær har ikke trådløst net i sig, og mine maskiner står for langt fra routeren til kabel. jeg tænker at disse to maskiner skal forbindes via kabel (ethernet) og på den måde dele internettet fra bærbar. Dette er måske en, i nogens øjne, tåbelig process, men jeg tænker at dette netop vil være med til at give mig en form for erfaring med div systemer og deres gøren osv.

Den nyere stationær, ønsker jeg med tiden at ændre til ubuntu eller lignende linux system, det må tiden og erfaringen vise. Et ved jeg dog, Jeg er Færdig med Windows pt.

Det kan måske i nogen øre lyde som en simpel opgave, men som ny og med millioner af forskellige links osv derude, kan visse ting være lidt svært at finde rundt i, og er der ikke en mand kan spørge om lidt, så kan det til tider, synes jeg, være svært at se logikken i det. og så er det (jeg i hvert fald :)) man begynder at copy/paste og i sidste ende er man ikke helt klar over hvorfor det køre når det så endelig køre. :) hvis i forstår :)

Nå, det blev en længere smøre, må se om der overhovedet er nogen der når så langt her :)

Vh Dennis

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. sep 2016, 17:03

I første omgang lige kort; velkommen til forum og tillykke med dit nye styresystem.

Ad 1. Hvis du har prøvet server før så prøv Ubuntu serverversion (ingen desktop)

Dennis7000 skrev:Så har jeg HP bærbaren hvor jeg har installeret ubuntu desktop 16.04 på. OG, der er en lille bagtanke med at jeg har denne også, den gamle stationær har ikke trådløst net i sig, og mine maskiner står for langt fra routeren til kabel. jeg tænker at disse to maskiner skal forbindes via kabel (ethernet) og på den måde dele internettet fra bærbar. Dette er måske en, i nogens øjne, tåbelig process, men jeg tænker at dette netop vil være med til at give mig en form for erfaring med div systemer og deres gøren osv.

Hvorfor ikke via wifi alle sammen?

Dennis7000 skrev:Jeg søger en som evt. har lyst til at lære lidt fra sig til en begynder som mangler guidning i forhold til hvor jeg finder vej i div guides/manualer osv. Plus der sikkert er en del fagudtryk som ikke helt er faldet på plads hos mig endnu :)

Jeg er selvfølgelig klar over at rigtig meget info kan findes netop via google eller div søgning osv, dette gør jeg selv en del i også, da jeg i bund og grund er ret nysgerrig og videnbegærlig på dette punkt. har været fascineret at det underliggende i Mange år, men aldrig, før nu, fået ro og tid til at gå mere i dybden med det.

Jeg vil da råde dig til at bruge de guides der ligger andet steds her på siden flittigt.

Husk al begyndelse er svær, derfor ar vi her for at hjælpe dig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 25. sep 2016, 17:27

Hej Klaus :)

Tak for hurtigt svar og velkomsten :)

1. Jeg har pt ubuntu server version installeret på den gamle pc udelukkende med terminal, og havde den oppe og køre for nogle måneder siden, men da vi sku flytte og jeg var mellem hus et par måneder (uden net og pc'er med) ja så er meget at det gået tabt og jeg ønsker derfor at starte forfra, måske med en form for GUI på serveren som start, hvis dette kan gøre det nemmere og mere forståeligt, jeg er dog fuldt klar til at tage terminalen i brug, da det er det jeg ønsker med tiden udelukkende at arbejde med :) men som du selv siger, al begyndelse er svær :)

Grundet til de ikke alle køre med WIFI, er at som sagt, har kun den bærbar og den nyere stationær wifi kort i sig, den gamle har kun kabel. Så for ikke at skulle invistere i endnu et kort, så ville jeg sætte en af de to maskiner sammen med kabel og dele nette den vej igennem. :) tænker det nok for mange vil virke baglæns og omvendt og måske endda mega besværligt, men tænker (som nybegynder selvfølgelig) at det kan være med til at gøre mig mere bekendt med Terminalen og div kommandoer og hvordan de bruges og hvordan man fejlsøger/hjælp søger på div kommando måder.

Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne bruge guides osv til at løse mine problemer, grunden til jeg søger en mere fast at skrive til eller lign, er fordi jeg som sagt er helt ny i dette, så mange udtryk og andet, kan måske begyde det samme og på den måde kan mange begynder ting forvirre en rigtig meget. Og har lidt en erfaring, fra HOL.dk i hvert fald, at hvis man er for upræcis i sine tråde eller kommer med et spørgsmål, som for nogen, virker nemt o gnemt at finde svar på, så bliver det hurtigt useriøst og tråden overtages på den måde til anden snak.... Ved jo så selvfølgelig ikke hvordan det køre her, og er meget spændt på at være kommet i gang her :)

Det er lige så meget snak om hvilke ting man kan bruge til hvad, og hvad er nødvendigt osv. vil rigtig gerne vide MEGET mere om alt dette her, gerne udover bare ubuntu, men generelt er jeg meget facineret af nettet og den måde vi alle er connected på, og den måde man kan dele og sende informationer, i alle slags via dette fantastiske medie/samling af program/elektriske komponenter osv osv... griner, er nok lidt nørdet, på en Total nybegynder måde, men kan rigtig godt lide at komme i dybden med tingene, hvilket nok n ogen gange for mig til at fremstå dummere end jeg er, da jeg gerne vil forstå helt 101% griner :-)

mvh Dennis

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2016, 20:28

Jeg syndes bare du skal spørge her inde når du bliver i tvivl om noget eller har brug for et puf i den rigtige retning. Vi er flere der sider klar, og jeg tror det er bedre end at hæfte sig til en person. På den made kan andre også følge med og lære noget der af. Jeg syndes generelt vi er rimelige til at holde fokus og tonen her inde.

Mht til at køre Wifi via en anden maskine så tror jeg du skal sætte et bridge netværk op på den maskine der har Wifi kortet, det er dog ikke sikkert du kommer til at skulle kaste dig ud i terminalen for at gøre det, men det er ikke rigtig noget jeg har gjort mig så meget i. Men jeg syndes næsten du blot burde sæte serveren ved din router og så tilgå den via SSH (ingen skræm eller keyboard.

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 25. sep 2016, 22:09

Hej Ajenbo

Jeg kan godt se hvad du mener, da jeg jo netop nu er kommet til et mere specifikt forum om det emne jeg bevæger mig indenfor. Der er HOL.dk nok mere generel og bred i viften af folk der kommer forbi, hvor her er det en specifik distrubution eller hvad man kalder det der tænkes i. :)

Jeg kan da helt sikkert se fordelene i at sætte serveren ved routeten uden skærm og keyb. og når du siger gå til den via ssh, mener du så lidt ala måden mand går til sin router på. Altså at jeg kan oprette en sikker forbindelse til den via anden pc? For så kan jeg jo samtidig tilgå den fra hvor end jeg befinder mig? :)

Jeg tænker også lidt i hvilket jeg skal gøre. Vil starte forfra, skal jeg finde det seneste ubuntu server installation og køre ind? Og i forhold til at den skal bruges til at kunne tilgå div filer og hoste nogle minecraft baner og sådan lidt, skal jeg så tænke ftp server i forhold til filerne og med minecraft er jeg helt på bar bund, måske fordi jeg mangler lidt bagrundsviden omkring de forskellige server typer? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2016, 22:36

ssh er en sikker forbindelse til terminalen på en anden computer. For at kunne tilgå den skal du selfølig kende adressen på computeren (en ip (eks. 192.168.0.12) eller DNS (eks. ubuntudanmark.dk), og der skal være åbent på netværket (hvis du vil tilgå den ude fra det store internet) for port 22.
Du forbinder ved blot at skrive følgende i din terminal:

Kode: Vælg alt

ssh adresse

(adresse udskriftes selvfølgelig med adressen på den maskine du vil forbinde til)

Jeg ville installere den seneste LTS (16.04) på servere, LTS udgaver kommer hvert andet år og har 5 års support frem for blot 9 måneder. Så der behøves man ikke at opgradere så ofte. På servere er det ofte ikke så relevant at opgradere så ofte som et er på en desktop.
For Minecraft ved jeg det er nødvendigt at installere Java, så her skal du installere pakken default-jre-headless

FTP er ikke sikkert så brug i stedet SFTP (fil overførsel over SSH, så det er allerede installeret og sat op, det er ikke relateret til FTP (secure FTP heder FTPS)). De fleste tænker dog Samba når de siger fil deling (det man er vand til at forbinde til med Windows og mange andre systemer også forventer).

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 25. sep 2016, 22:53

Okay, tror jeg er nogenlunde med. Men vil det sige at jeg, i teori, kan installere LTS 16.04 server ubuntu på den gamle, sætte den op ved routeren og så tilgå og yderligere installation og opsætning kan så foregå fra den bærbare via terminalen?
Altså efter endt opsætning og kontakt via terminal, så kan jeg gå igang med installation af div, som java og sftp eller skal dette sættes op under installation af serveren, mener at huske man kunne tilvælge allerede under installation?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2016, 23:30

Ja det hele kan gøres fra en anden maskine efter grund installationen. Du kan selvfølgelig også installere nogle ekstra pakker i slutningen af installationen, men det er helt op til dig.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf thj01 » 27. sep 2016, 07:20

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 28. sep 2016, 22:16

thj01

Tak for linket, har kigget lidt på det, ikke det hele, endnu. Det giver et godt grundlæggende billede synes jeg. :)

AJenbo

Tænker jeg vil installere Ubuntu Server version 16.04 på den, mens den er tilsluttet skærm og keyb. ved routeren, så kan jeg efter endt installation fjerne3 skærm og keyb. igen og gå til den vi den bærbare og ssh.

Men, nu jeg læste lidt i den guide thj01 skrev link på, så snakkes der noget om at dele harddisken op i partitioner, der henvises til partitionon for System, Swap (hvilket jeg ikke lige ved hvad er), data og backup og en rest til andet(linux har guiden valgt at kalde den partition), som skrevet kan jeg se det i forhold til den virtuelle del. Men, kom til at tænke på om der er nogen fordele/ulemper ved at dele en server disk op i forskellige partitioner eller er det irrelevant i forhold til at det er en server jeg sætter op :)

(kigger egentlig på mange ting sideløbende, er ret nysgerrig generelt på ting og deres virken, læser lidt om div andre ting, da jeg egentlig gerne vil prøve om jeg kan finde en vinkel hvorpå jeg kan få lidt viden om hvordan det egentlig startede, og hvilke ting der gør det muligt, her tænker jeg i nettet fx, synes at være kommet frem til at ipv4 og ipv6 er en ret vigtig del af nettets struktur, ret mig hvis jeg har misforstået?! eller har i andet læsestof der kan gøre en klogere på dette så link endelig gerne :) )

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 28. sep 2016, 22:58

Hvis du har et mål med opdelingen kan det give mening, ellers kan det nemt blot være i vejen.
Swap heder i Windows Page fil og hybernate (dvale) fil. Fordelen ved at Linux bruger en partition frem for 2 filer er at data ikke bliver fragmenteret og tager heller ikke så meget plads når det er slået sammen, bagdelen er at det skal sættes op under partitioneringen og kræver at man lukker systemet for at ændre på størrelsen.
Swap bruges når man løber tør for ram, det er en situation man helst ikke vil ud i da computeren bliver meget langsom, men alternativet er at programmer blot lukker så snart man løber tør for ram.

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 28. sep 2016, 23:17

Nu er jeg hoppet ud i det, og er i gang med installationen (installere basissystem) spændende at være i gang igen :)

Valgte at partitionere hele disken, tænker det nok ikke er sidste gang jeg kommer til at køre det ind forfra/rode med det, så hoppede bare ud i det. og valgte at den skulle kryptere, er det ok jeg har valgt dette eller kan det give problemer fremover?

Den spurgte om noget med proxy, er det som en slags beskyttelse eller hvordan fungere en proxy egentlig, kender til VPN men ikke inde i proxy?

Hehe, så begynder spørgsmålene at rulle ind :D

Glæder mig til den er færdig og jeg har forbindelse via ssh så skærm osv kan blive afmonteret og jeg kan komme igang med det lidt mere spændende, opsætningen :)

forresten, hvis jeg vælger et svar, lukker tråden så og jeg skal starte ny op for et problem eller bliver jeg bare ved med at skrive her omkring dette specifikke emne med serveren og det? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 28. sep 2016, 23:35

Kryptering kræver lidt CPU og er ikke lige sådan at ændre størrelsen på senere. Hvis du mister nøglen får du ikke adgang til data igen, så hvis du er ok med det i forhold til at andre heller ikke kan få adgang til indholdet hvis det stjæler maskinen har du lavet det rigtige valg :)

Proxy er noget der nogle gange sættes op mellem brugeren og internettet som cacher indholdet så det kan leveres hurtigere anden gang nogen bag proxyen besøger samme side/download.

Det er bedst at holde hver tråd til et spørgsmål, på den måde bliver det nemmere for andre at finde svar på de samme spørgsmål uden at skulle gennemgå en lang tråd om flere forskellige ting.
Men en tråd bliver ikke lukket blot fordi den bliver markeret som løst.

Dennis7000
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23. sep 2016, 18:36

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf Dennis7000 » 28. sep 2016, 23:44

okay, men som skrevet, er ikke sidste gang jeg gør dette her, det er jo som at komme tilbage i windows tiden (for mit vedkommende) da jeg som yngre hjalp folk med at installere nyt og sætte op. Og har altid tænkt det kunne være spændene at gå videre, så tænker dette som en slags øvelse/opstarts fase. :) så hvis det driller må jeg prøve igen, er det ikke sådan man lære og skaber erfaring. :) (og da det er en forholdsvis ældre pc, er cpu kraft nok ikke det jeg har mest af, men så er det afprøvet)

Proxy. Okay, men så vil det sige at den faktisk kopiere filerne for at levere hurtigere ? Ikke særligt beskyttende i mine øre, har bare hørt det ofte omtalt i forbindelse med opsætning af vpn og sådan.

Det kan jeg godt se, så fra nu af, så opfordrer du mig til at starte en ny tråd, hvis emnet kommer for langt fra. Fx, lad os sige jeg i morgen har spørgsmål angående ssh, så laber jeg en ny tråd passende med dette, og er det i forhold til opsætning af java, sftp osv så laver jeg en tråd for hver ting der også, HVIS det er :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Søger Coach/mentor :-)

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2016, 00:14

Proxy og vpn går ofte hånd i hånd da det er en måde for virksomheder at spare på data forbrug. Bagsiden er at man kan risikere at få en lidt gammel kopi af en fil, men normalt overholder proxy serveren de cache regler hjemmeside har sat for filen. De scanner også ofte filer for virus.
Proxy vil dog ikke fungere med krypterede (https) sider da der her bliver oprettet en sikker forbindelse som proxy serveren ikke kan være en del af, så det ville ikke gå ud over din Facebook aktiviteter.

Det lyder perfekt

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster