Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
morten_s
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. jun 2014, 06:11
IRC nickname: morten_s

Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf morten_s » 20. maj 2016, 10:39

Det er umuligt at bruge ubuntu 16.04 LTS dansk version og jeg vil så gerne slette harddisk totalt.

Så jeg skal bruge et 3 parts program som jeg kan brænde til en dvd eller cd?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf Jimmyfj » 20. maj 2016, 11:09

Åben en terminal med ctrl+alt+t

Kode: Vælg alt

sudo apt install brasero
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2016, 14:01

Jeg forstår ikke lige om du ønsker er et program til at formatere harddisken, eller om du ønsker noget til at brænde en dvd, jeg forstår heller ikke om du ønsker at installere Ubuntu 16.04 LTS på et andet sprog end dansk eller noget helt andet?

Hvis du blot ønsker at formatere og installere Ubuntu på et andet sprog så kan alt det gøres fra det samme installations medie som du har brugt til at installere Ubuntu 16.04 LTS på dansk. Du skal blot vælge et andet sprog under installationen (og så vælge at slette disken og installere Ubuntu). Det er dog også muligt blot at skifte sprog for den nuværende installation fra Systemindstillinger->Sprogundersøttelse, så der er ikke nogen grund til noget af det, hvis det er alt du ønsker.


morten_s
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. jun 2014, 06:11
IRC nickname: morten_s

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf morten_s » 23. maj 2016, 15:22

Tak for lænken GTR :D

morten_s
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. jun 2014, 06:11
IRC nickname: morten_s

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf morten_s » 24. maj 2016, 05:46

Jeg kan ikke lave in bootble DVD eller CD med hdshredder?

Jeg du nogle andre forslag til 3 parts programmer GTR ?

Min ubuntu installation af version 16.04 LTS er helt ødelagt efter jeg installeret en driver fra nvidia.

Så jeg slet ikke installer et nyt program på harddisken.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf AJenbo » 24. maj 2016, 08:14

... Igen den normale installations disk har alt du ønsker. Hvor går du i stå med den?

gtr

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf gtr » 28. maj 2016, 11:40

Morten.
Er det rigtigt, at du har installeret ubuntu på en computer og nu virker ubuntu ikke mere? Du vil slette hdd'en med en shred'er?
Har du adgang til en anden ubuntu eller linux eller windows computer, der har et dvd drive?
Har du en anden computer, skal du fra miray linket downloade en universal file. Unzip med 7zip eller et tilsvarende program. Der finder du iso'en, du skal brænde på en cd eller dvd. Du ved, hvordan man brænder en iso? Det hdshredder program du får er gratis. Det er med vilje lavet langsomt og med få funktioner. Hvis det er vigtigt for dig, at al data på hdd'en bliver slettet grundigt, skal du køre programmet minimum 3 gange.

Hvis du ikke har adgang til en anden computer med et styresystem installeret.
Har du en usb flash memory stick på minimum 8gb, helst 16gb eller større? Hvis computeren har et usb 3 stik, er en usb 3 flash memory stick bedst, fordi den er hurtigere.
Installer ubuntu på usb stick'en. Og brænd derefter hdshredder iso'en ved at starte ubuntu system flash memory stick'en.

Hvis du først lige er begyndt at bruge ubuntu og linux og ikke kan få det til at virke, skal du blive ved med at spørge her. Hver person mere, der bruger linux, har betydning.

morten_s
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. jun 2014, 06:11
IRC nickname: morten_s

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf morten_s » 28. sep 2016, 10:37

Kan programmet også bruges til slette en ubuntu installation der ikke virker

Jeg Windows 8.1 på C drevet på sin eget 120 GB sdd Hdd og ubuntu på en anden Gammeldags hdd, men jeg ikke for ubuntu installation til at virke så jeg gerne total erase denne 1 TB Samsung Hdd.

Så jeg bruge et program jeg brænde´som et iso fil til dvd eller cd finnes , så eraser program skak kunne genkende unbuntu 16.04 LTS?

Har i et link til sådan en site?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf AJenbo » 28. sep 2016, 15:17

Det er unødvendigt og vil tage meget lang tid, brug istedet gparted fra installations disken (vælg prøv ubuntu og start der efter programmet), fra menuen device kan du så lave en ny partitionstabel (jeg forslår gpt, men msdos er også en mulighed)

gtr

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf gtr » 28. sep 2016, 18:48

Morten.
Er det en desktop computer med et ssd og en hdd?

morten_s
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. jun 2014, 06:11
IRC nickname: morten_s

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf morten_s » 29. sep 2016, 16:22

Ja Det var efter jeg prøvede Robolinux og derefter forsøgte mig med Ubuntu 16.04 LTS det messup min alm hdd.

jeg før har harf Ubuntu på Alm hdd og Windows på Sdd uden ulykker.

gtr

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf gtr » 1. okt 2016, 18:05

hd shredder gør 2 ting. Den sletter hdd'en ved at overskrive dataene. Og den kontrollerer, at der ikke er fejl på hdd'en. Fordi hdd'en er på 1tb, vil det tage flere timer at slette den med hdshredder.
Med windows download hdshredder. Unzip filen og brænd iso'en på en cd eller dvd, som når du brænder ubuntu iso'en. Start computeren igen og boot med dvd drevet. Vælg 1tb hdd'en i hdshredder. Hvis du har data på hdd'en, som det er vigtigt for dig, at de bliver overskrevet, skal du gentage hdshredder flere gange.

Hurtigere er, hvis du starter windows og med windows formatterer hdd'en. https://www.youtube.com/watch?v=rciJLmxJyag

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf Blueeyez » 2. okt 2016, 22:41

gtr skrev:hd shredder gør 2 ting. Den sletter hdd'en ved at overskrive dataene. Og den kontrollerer, at der ikke er fejl på hdd'en. Fordi hdd'en er på 1tb, vil det tage flere timer at slette den med hdshredder.
Med windows download hdshredder. Unzip filen og brænd iso'en på en cd eller dvd, som når du brænder ubuntu iso'en. Start computeren igen og boot med dvd drevet. Vælg 1tb hdd'en i hdshredder. Hvis du har data på hdd'en, som det er vigtigt for dig, at de bliver overskrevet, skal du gentage hdshredder flere gange.

Hurtigere er, hvis du starter windows og med windows formatterer hdd'en. https://www.youtube.com/watch?v=rciJLmxJyag


I Windows skal du fjerne hakket i "Perform quick format" medmindre du ønsker at filerne nemt skal kunne gendannes... Jeg vil anbefales en live Ubuntu usb nøgle.. der er gparted, disks og terminalen med shred som kan formatere harddiske nemt, sikkert og du vælger selv hvor "paranoid" du er...

Personligt kører jeg Ubuntu 16.04 med disk kryptering og uden automatisk log ind + koderne er forskellige.. Så er der lagt et godt sikkerhedsniveau..
Jeg har dog SSD i min maskine og dermed mærker jeg ikke meget tab på ydeevnen...
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Harddisk totalt eraser "3 part program"?

Indlægaf AJenbo » 2. okt 2016, 23:41

Kryptering yde ydeevne afhænger ikke diskens , det er CPU'en der står for at (de)kryptere.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster