Cinelerra

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 27. apr 2016, 17:21

Er der monstro nogen her, der har erfaring med video redigerinsprogrammet ”Cinelerra”?

Det jeg har set af det, synes jeg vældig godt om. De helt basale funktioner er intuitive og nemme at gå til, og så er der en masse faciliteter som jeg ikke rigtig har fundet ud af at bruge, men som jeg heller ikke har brug for lige nu.
Problemet er bare, at jeg nu har prøvet 5 – 7 versioner af Cinelerra, og alle har de en eller anden fejl eller mangel.
F.eks. har jeg prøvet ”cinelerra-5.0-ubuntu-14.04.1-i686-20151221 -static.txz” fra cinelerra.org, men programmet dør, hvis man vil lave tekster/rulletekster, og så kan det kun håndtere ganske få fil typer.
Den version der har været nærmest en success, er den jeg fandt på: http://bandshed.net/packages/cinelerra- ... 1_i386.deb .
Den kan det jeg har behov for og er nem at bruge, men har den noget uheldige egenskab, at den ”crasher” når jeg skal lave ”Render”, ikke det samme sted hver gang, en gang var den 98% færdig inden den døde, men den er aldrig kommet helt til vejs ende.

I starten brugte jeg UBUNTU 14.04, men mens ekprimenterne stod på, blev det til ver. 15.10, men det gjorde i øvrigt ingen forskel. De fleste af forsøgene er lavet på 3 forskellige PC'er, og det gjorde heller ingen forskel. Alle maskinerne er 32 bit.

Ved I om der findes en version hvor det hele virker, og hvor jeg skal lede efter den?

Jeg gik stort set helt og holdent over til UBUNTU, da Microsoft holdt op med at supportere WinXP, og mit NEMID holdt op med at virke, og er uhyre tilfreds med UBUNTU. Men jeg er kun LINUX bruger på bruger niveau. Jeg kan ikke selv finde ud af at lave en kommandolinje, og nøjes med det software jeg kan finde i ”Synaptic”

Hvis der nogen der har mod på at hjælpe mig, bliver jeg nødt til at understrege, at jeg er absolut novice hvad angår installation af software, så alt skal skæres ud i pap, ellers er alle gode intentioner spildt på mig.

mvh
Bjarne

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Cinelerra

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. apr 2016, 17:50

Hej Bo.

For at komme videre vil jeg give følgende råd:

1. Opgrader til Ubuntu 16.04 LTS.
2. Installer ppa fra launchpad. (så du hele tiden kører med nyeste version)
3. Kør programmet fra terminalen, så du får fejlmeldinger.

ad 2):

Kode: Vælg alt

sudo apt-add-repository ppa:cinelerra-ppa/ppa && sudo apt-get update && sudo apt-get install cinelerra-cv
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 27. apr 2016, 20:52

Hej Klaus..

Det var godt nok hurtig respons! tak for det.

Jeg er nu i færd med at følge dit råd med at opgradere til 16.04 - det tager lidt tid.
Inden jeg gik i gang med det, kunne jeg ikke dy mig for at prøve den anden del af dit forslag.
Problemet med at lave rulletekster ser ud til at være løst, men til gengæld kom lyden ikke med, da jeg importerede det projekt jeg er i gang med, det er nogle .m4v filer, og en enkelt .flv fil hvor jeg egentlig kun er interesseret i lyden.

Men måske det retter sig når engang jeg får UBUNTU opgraderet.

Jeg melder tilbage.

Tak for nu

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Cinelerra

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. apr 2016, 21:21

m4v filer er kun filmfiler og rummer ikke nødvendigvis lydfiler. Hvorfor du ikke får lyden med i flv filen ved jeg ikke.

PS. Jeg har ikke selv erfaring med Cinellera, men det er der garanteret andre der har.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cinelerra

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2016, 00:07

Jeg ville også forslå at opgradere til 64bit, det er bedre testet og arbejder hurtigere, især med video rendering

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 28. apr 2016, 13:04

Det underlige er bare, at den version Cinelerra som ellers virkede ret godt (lige med undtagelse af, at programmet væltede når jeg skulle "Render") godt kunne lide .m4v og .flv.

De oprindelige videofiler er noget der hedder .MTS og .MOD, som hverken Cinelerra eller jeg har hørt om før, men jeg fandt et program som kunne konvertere dem til .m4v, som min tidligere version af Cinelerra kunne håndtere. Men det kan da være, at det er spørgsmål om opsætning af programmet, og at default opsætningen i den tidligere version, tilfældigvis passede til .m4v. Det må jeg granske lidt mere i.

Og så må jeg nok engang undskylde for min noget hullede grundviden om PC'er og spørge dumt, men kan man selv vælge om man vil køre med 32-bit eller 64-bit OS?

Min PC er en lettere bedaget sag med en AMD Phenom(tm) II X4 925 Processor × 4, og et Gallium 0.4 on AMD REDWOOD (DRM 2.43.0, LLVM 3.8.0) grafikkort, købt i Aldi for 5 - 6 år siden. Den Windows der boede i maskinen tidligere var 32-bit, derfor mente jeg, at UBUNTU også skulle være 32-bit udgaven.
Passer det?

Maskinen er alle henseender kraftig nok til mit brug, og jeg tror ikke jeg vil investere i nyt hardware, blot for Cinelerras skyld.

Mvh
bp

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cinelerra

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2016, 15:10

Phenom II er en 64bit CPU (AMD introducerede 64bit for 13 år siden) så du vil få mest ud af maskinen (jeg antager at du har 2GB ram eller mere) ved at skifte til 64bit udgave af dit styresystem. Jeg vil også råde dig til at installere pakken vdpau-driver-all da det kan føre til bedre ydelse med video håndtering for dit grafikkort.

Jeg vil fraråde at gemme videoer i .flv formatet, det er et ældre flash format der ikke længere anvendes.

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 28. apr 2016, 17:41

Tak for input.

Jeg må igang med at bjærge de jeg ikke kan undvære, og så komme op på 64-bit vognen, jeg troede ikke det kunne lade sig gøre. men det må desværre vente 3 ugers tid - jobbet kalder.

Og nej - det er ikke fordi jeg ønsker at gemme noget i .flv, men der ligger en masse easy listening music på You Tube, der egner sig fortrinligt som baggrundsmusik til det projekt jeg har gang i, meget af det er i .flv.

Men tak igen, jeg melder tilbage om en 3 uger.

Mvh
bp

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 20. jun 2016, 09:08

Nå - der gik lidt mere end 3 uger.

Efter at prøvet hvad I har forslået og mere til, må jeg erkende, at Cinelerra ikke er gennemarbejdet og afluset nok til, at vil bruge mere tid på programmet.

Jeg har forsøgt mig med flere generationer af Ubuntu, både i 32 og 64 bit udgaver på adskillige PC’er, lidt ældre og helt nye, stationære såvel som laptop. Uanset hvilken kombination jeg bruger, er der altid noget der ikke virker, ikke nødvendigvis det samme der ikke virker, men nok til at jeg ikke kan bruge programmet.

Ærgerligt nok, for jeg synes godt om brugerfladen, de basale funktioner er nemme at gå til, og så er der rigtig mange funktioner jeg ikke kender, men som sikkert vil kunne læres ”hen ad vejen”.

Tak for forsøgene på at hjælpe

Mvh
Bo

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Cinelerra

Indlægaf Jimmyfj » 20. jun 2016, 10:15

Jeg har gode erfaringer med Pitivi, som du kan hente via repos.

Kode: Vælg alt

sudo apt install pitivi


http://www.pitivi.org/

Edit: Pitivi er et Open Source Project
Senest rettet af Jimmyfj 20. jun 2016, 12:18, rettet i alt 2 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cinelerra

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2016, 10:22

Lightworks er nok også værd at tjekke ud, det er en professionel pakke der er blevet portet til Linux inden for det seneste års tid:
https://www.lwks.com/index.php?option=c ... Itemid=206

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 20. jun 2016, 12:39

Tak for tip'ene, der er lidt at arbejde med.

Jeg har i mellemtiden også haft mulighed for at lege lidt med en ældre udgave Adobe Premiere (til Windows), og den virker godt til mit brug, og ligner lidt Cinelerra, men den koster penge - mange penge, hvis jeg skal købe min egen, og det er man jo som Vendelbo ikke særlig vild med.

Mvh
Bo

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Cinelerra

Indlægaf buddig » 21. jun 2016, 14:06

Jeg har også forsøgt mig med Cinelerra for flere år siden, men jeg syntes det var for vanskeligt og opgav.
Inspireret af denne tråd prøvede jeg OpenShot og var meget glad for det.
Sidste år mødte jeg en proffesionel inden for videoredigering, og han viste mig nogle tricks,
som OpenShot ikke kan, men det kan Kdenlive, så det brugte jeg lidt tid til at lære,
og nu synes jeg, at det er endnu bedre. :D
Henning

Bo Pedersen
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. maj 2008, 10:11

Re: Cinelerra

Indlægaf Bo Pedersen » 21. jun 2016, 15:03

Kdenlive har jeg ikke prøvet endnu, og det er da et forsøg værd, men det er som om, at når man har vænnet sig til en brugerflade, vil den blive reference for hvad man for fingrene i efterfølgende. Grunden til at jeg faldt for Cinelerra og Adobe Premiere (C4) er, at fremgangsmåden minder lidt om da man editerede analogt på U-matic maskiner som jeg prøvede engang først i 1980'erne - ja nittenhundrede og firserne! Så gammel er jeg.

mvh
Bo

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Cinelerra

Indlægaf buddig » 21. jun 2016, 21:30

Jeg er også fra u-matic-tiden, og har repareret en del af de videomaskiner og videokameraer,
men det ligger langt tilbage i hukommelsen...
Jeg investerer gerne i tid til at lære at arbejde med gode open source programmer,
men i min verden er proprietære programmer som Adobe, Autocad og den slags spild af tid.
Hvis jeg skal betale for programmer, som andre fortsat ejer, så kan jeg lige så godt købe
det færdige resultat af en, som har programmerne og lade hende lave arbejdet for mig.
/ Henning

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster