Thunderbird til Gmail

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 12:12

Jeg har prøvet at sætte Thunderbird op til gmail, men det vil ikke rigtig spille. Der kommer en meddelelse: konfigurationen kunne ikke verificeres, osv. Derpå kommer der en meddelelse på mine andre enheder om, at der er forsøgt at logge på med et usikkert program. Vil helst køre IMAP, så jeg også kan arbejde med mine andre enheder også. Er der en guide et sted?
Senest rettet af egoland 8. aug 2015, 15:27, rettet i alt 1 gang.

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 14:40

Nu vil den så ikke hente: Er der en eller andenport, der skal rettes ind? Får også en besked: Please log in via your webbrowser....

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf momsemor » 8. aug 2015, 15:56

egoland skrev:Jeg har prøvet at sætte Thunderbird op til gmail, men det vil ikke rigtig spille. Der kommer en meddelelse: konfigurationen kunne ikke verificeres, osv. Derpå kommer der en meddelelse på mine andre enheder om, at der er forsøgt at logge på med et usikkert program. Vil helst køre IMAP, så jeg også kan arbejde med mine andre enheder også. Er der en guide et sted?

Du skal logge på din gmail i en browser og gå i: Indstillinger - Videresendelse og POP/IMAP
Her skal du aktivere IMAP
Vh. Jannie

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 17:25

IMAP har hele tiden været aktiveret, og er det som standard.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf momsemor » 8. aug 2015, 18:01

Og du har konfigureret din mail-klient inde på gmail-siden :?:
Vh. Jannie

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 18:33

momsemor skrev:Og du har konfigureret din mail-klient inde på gmail-siden :?:


Nej, hvad går det ud på?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf lath » 8. aug 2015, 18:40

egoland skrev:Jeg har prøvet at sætte Thunderbird op til gmail, men det vil ikke rigtig spille.


Det er også min erfaring.
Det har noget at gøre med at GMail bruger mærker istedet for mapper, så T-bird lægger alle dine email i en eneste stor fil der handler om alle emails .
Du kan konfigurere det sådan at visse ting ikke kan ses via IMAP, og så vil det måske virke på grund af mindre RAM og disk forbrug, men jeg har ikke prøvet det af.
Det er vigtigt at alle email ikke vises kan ses via IMAP på grund af den nævnte måde som T-bird cacher filerne på.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 19:22

lath skrev:
egoland skrev:Jeg har prøvet at sætte Thunderbird op til gmail, men det vil ikke rigtig spille.


Det er også min erfaring.
Det har noget at gøre med at GMail bruger mærker istedet for mapper, så T-bird lægger alle dine email i en eneste stor fil der handler om alle emails .
Du kan konfigurere det sådan at visse ting ikke kan ses via IMAP, og så vil det måske virke på grund af mindre RAM og disk forbrug, men jeg har ikke prøvet det af.
Det er vigtigt at alle email ikke vises kan ses via IMAP på grund af den nævnte måde som T-bird cacher filerne på.

/Lars


Jeg har fået Gmail til at virke med T-bird på Windows, uden nogen form for besværligheder. Men det vil åbenbart ikke spille på Ubuntu?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf AJenbo » 8. aug 2015, 19:53

Så kopier din Thunberbird profil fra Windows maskinen.

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 20:57

AJenbo skrev:Så kopier din Thunberbird profil fra Windows maskinen.


Der hvor den bliver forskellig, er i serverinstillinger, hvor den ved adgangskode i Windows siger OAuth2, men i ubuntu siger Almindelig adgangskode, og man har ikke muligheden for at lave det om til det, der står i Windows.

Desuden bliver man, når man sætter tingene op i windows, ledt hen til en autentifikations-side med google/gmail-aktivering. det sker ikke i ubuntu

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf lath » 8. aug 2015, 21:08

egoland skrev:
AJenbo skrev:Så kopier din Thunberbird profil fra Windows maskinen.


Der hvor den bliver forskellig, er i serverinstillinger, hvor den ved adgangskode i Windows siger OAuth2, men i ubuntu siger Almindelig adgangskode, og man har ikke muligheden for at lave det om til det, der står i Windows.

Desuden bliver man, når man sætter tingene op i windows, ledt hen til en autentifikations-side med google/gmail-aktivering. det sker ikke i ubuntu

Det sidste er på grund af OAuth2.

Klient indstillinger burde ikke have så stor indflydelse. Vær sikker på at dine IMAP indstillnger på GMail om hvad der kan tilgås er begrænset, så især Alle e-mails ikke er tilgængelig via IMAP.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 21:25

Har sat den til at slette spam, og til ikke at have mere end 2000 meddelelser. men samme resultat

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf lath » 8. aug 2015, 21:26

Der er en beskrivelse af hvordan du lige fikser problemet med "Alle e-mail" mærket i GMail og så Thunderbird:
http://kb.mozillazine.org/Using_Gmail_with_Thunderbird_and_Mozilla_Suite (Kig efter "All email" på den webside)
Siden henviser til Windows - din Thunderbird profil findes i din ~/.thunderbird mappe. Tag lige en backup af din ~/.thunderbird mappe imens Thunderbird ikke kører før du sletter noget.

Google har en web side med "Anbefalede indstillinger for IMAP-klient":
https://support.google.com/mail/answer/78892?hl=da

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf egoland » 8. aug 2015, 22:37

Det kan godt være, det er mig, der kokser rundt i det. Men det forekommer mig noget langhåret, og som gmail virker i en browser, går det jo også. Synes bare, t-bird kunne være en god løsning, sådan rent oversigtsmæssigt

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird til Gmail

Indlægaf AJenbo » 9. aug 2015, 04:04

GMail intergere meget dårligt med IMAP, men intet af dette burde stoppe dig fra at kunne kopiere Thunderbird profilen fra din Windows maskine til Ubuntu maskinen.

I øvrigt så husker jeg det ikke som at OAuth2 er standard i Thunderbird så måske har du et plugin eller 2 forskellige versioner, tjek også det. Et plugin ville dog blive kopieret med hvis du kopiere thunderbird profilen.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster