Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Indlægaf eitreach » 7. aug 2007, 18:49

Ja, jeg sidder stadig med min Windows-partition, og det irriterer mig lidt at jeg ikke bare kan få den slettet, og så bruge pladsen på Ubuntu - de spil jeg spiller for tiden (Guild Wars) fungerer bare bedst i Windows.

Der må jo ske noget før eller senere.. Men hvordan er det mon muligt at fremskynde den proces, og få flere store virksomheder til at producere spil direkte til Linux?

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Indlægaf Wrapper » 7. aug 2007, 19:30

Tror "fremskyndingsprocessen" er igang. Der kommer jo flere og flere bruger til linux - og det er jo det der skal til før de gider at producere spil dertil. Men se f.eks. Medison Celebrity, Laptoppen til 840 kr, der er jo allerede over hundrede tusinde bestillinger på den. Nok er den ikke til at spille på, men linux får med et slag mange ny brugere (nogen skifter jo nok oer til windows når de får maskinen), så mon ikke producenterne snart får øjnene op for linux...
Billede

Billede

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Indlægaf tbresson » 8. aug 2007, 11:22

Ja, jeg hører også til dem som godt ville smide min windows i recycle bin, men jeg gamer alt for meget og alt for varieret til at jeg nogensinde vil kunne få det til at fungerer på linux.

Og så udvikler jeg Windows applikationer i Visual Studio, men det kunne løses med en laptop fra arbejdet, hvis jeg skulle være ;)

Men projekter såsom Wine er jo meget interessante indtil nogle open source udviklere får implementeret DirectX ligende forhold på Linux. Faktisk er der lidt af det på vej i form af dette projekt.

Projektet fra Falling Leaf Systems var også meget interessant indtil de ændrede deres mål - men ideen eller grundlaget for ideen eksisterer stadig og gør at flere og flere bliver opmærksomme på behovet. Og hvor der er efterspørgsel skal der nok komme udbud :)

SDL er også meget interessant, og en del spilvirksomheder benytter sig rent faktisk af det. Og OpenGL er måske nok det man skal satse på, hvis man vil lave 3D på linux.

Hvis man har lidt cash på lommen kan man også overveje at købe TransGaming's Cedaga løsning som understøtter en del løsninger og en del nye titler.

Af andre løsninger som koster penge kan man også se lidt på Codeweavers' Crossover som godt nok fokuserer lidt mere på applikationer såsom Office pakken fra Microsoft, men inkluderer også support for Half-Life2 og WoW. De er dog meget kritiseret pga. deres forholdsvis korte liste over supporteret spil samt at det typisk kun er ældre titler, der er understøttet.

Der findes flere sites, der handler om specifikt gaming på Linux, hvor man kan følge med i hvad der sker, bl.a. http://www.linux-gamers.net og https://help.ubuntu.com/community/Games og mange andre :)

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Indlægaf Wikzo » 8. aug 2007, 13:56

Det vil måske være smart, hvis de store spiludviklere satte et lille hold af til Linux-kompatibilitet.

For eksempel kan dette hold arbejde på understøttelse i Wine, og når man køber spillet, får man det i Windows-format + en guide til at få spillet til at virke korrekt i Wine. Så behøver spilleren ikke bøvle med online guides, der alligevel ikke virker, men bare installere, så det virker out of the box.
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Hvordan får vi flere native spil til Linux?

Indlægaf eitreach » 8. aug 2007, 19:41

Jeg har leget med Cedega, men det fungerer bare ikke optimalt for mig. Eksempelvis kan jeg godt køre Guild Wars i Cedega - eller, det kan jeg ikke, fordi frame rate'en er så lav at jeg er ved at skyde mig selv i frustration.

I Windows derimod, kører jeg spillet fint, i ganske store opløsninger også. Når man tænker på det potentiale som Linux har, og er i stand til, så synes jeg det er synd at der absolut skal være den 'mellemmand' der hedder Transgaming.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster