Jamendo - musik som det burde være

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Jamendo - musik som det burde være

Indlæg af eitreach »

(Dette er et indlæg skrevet til et andet forum, men jeg tror også den kunne have relevans her, selvom mange med garanti allerede kender til det.)

Når snakken går hen imod ophavsrettighedsbeskyttelse - musik, film, software, begynder folk tit at snakke om hvordan de gerne selv vil støtte de kunstnere de lytter til, udenom pladeselskaberne - i den tro om at man ikke allerede kan det. Jeg har egentlig selv været på den vogn, så at påstå at jeg er bedre ville være forkert.

Jeg begyndte at høre om noget kaldet Jamendo for et stykke tid siden, men det var først da en anden Ubuntu-gut, som en del af vores marketing-hold, fandt et temanummer til vores kommende podcast fra Jamendo, at jeg egentligt begyndte at finde ud af hvad det var for noget - musikken var møgfed, så det skulle naturligvis undersøges.

Jeg er vel som bekendt en smule idealistisk, specielt med frihed - og som, eh.. musiker, sort of, har det også en interesse på det plan. En verden hvor al kunst kultur er frit for alle til at benytte, hvor man selv kan bestemme hvor meget man synes tingene er værd, er noget jeg meget gerne så.

Og det er allerede på vej. Med Jamendo, har snart 8.000 kunstnere verden over givet deres kunst relativt frie tøjler - alle kan lytte til og hente musikken, og med de helt basale rettigheder som Creative Commons-licenser giver, får alle det ud af det som de ønsker. Lyttere kan lytte, og kunstnerne har stadig en vis beskyttelse, som dog ikke går ud over den almindelige frihed, og kan frit modtage donationer for deres værk.

Og med den skare princippet henvender sig til, tror jeg også at de fleste på et tidspunkt får penge og anerkendelse at se. Jeg synes det er intet mindre end fantastisk, og jeg er oprigtigt ked af ikke at have opdaget det før nu.

Det har været igang siden 2005 - så det udvikler sig hurtigt. Kvaliteten af hvad jeg har lyttet til indtil videre har også været utrolig positiv - så det er ikke bare musiske outcasts som benytter sig af det, som jeg tror mange kunne fristes til at tro.

Og med min betroede Linux-baserede musikafspiller, Rhythmbox, kan jeg streame, hente og donere direkte igennem. Det kan også gøres igennem Amarok2, som mig bekendt også bliver portet til Windows.

Billede

http://farm4.static.flickr.com/3193/307 ... 43c7_o.png
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Jamendo - musik som det burde være

Indlæg af Jeg »

Det er et rigtig fedt koncept..
Jeg har ikke brugt det meget, men plejer somregel at kunne støde på nogle guldkorn, når jeg leder lidt i udvalget.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!