sure miner på boardet

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

sure miner på boardet

Indlægaf snigepige » 21. sep 2008, 02:16

Ja, jeg er jo stadig riiimelig ny i det her forum og med ubuntu i det hele taget. Jeg er derfor vældigt glad for al den hjælp jeg har fået herinde og synes generelt folk er hyggelige at tale med :)

Men der er noget jeg har lagt mærke til når jeg kigger rundt i nogle af trådene... Det virker på mig som om nogle af de mere rutinerede brugere ind imellem lige skal have noget ud mellem sidebenene til de der ikke helt er med endnu - det handler gerne om at vedkommende burde google noget mere på sine problemer inden de lagde deres indlæg, eller skulle skrive mere specifikke beskrivelser af hvad det er for nogle elementer den er gal med under processen.

Nuvel. Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, så det vælger jeg at gøre. Ofte når jeg har bedt om hjælp herinde så sidder jeg som nu ubuntubruger fuldstændigt uforstående over hvad der sker på min maskine som pludselig taler et andet sprog - det tog mig således eksempelvis 3 dage at fatte at der ikke skulle komme nogen prikker eller andre tegn i terminalen når jeg tastede min kode ind :oops: , i det hele taget har jeg aldrig arbejdet med kommandoer på den måde før, så eksempelvis dette var HELT ny grund for mig. Jeg kan forestille mig at mange andre har prøvet lignende i samme og andre sammenhæng (der er MANGE ting jeg endnu ikke fatter), og så kan det måske være svært at vide præcis hvilken funktion det er man har problemer med. Så er det bedste man kan gøre vel at skrive hvordan maskinen opfører sig når man gør sådan og sådan?

I spørgsmålet med hvorvidt man googler nok inden man stiller spørgsmål herinde.. Ja, jeg googler også - jeg er bare en dør til det, så hvis det går nogen på nerverne at jeg skriver 'dumme' spørgsmål ville jeg nok hellere bare de lod være at svare end at komme med en skideballe - der er jo ikke svar-pligt herinde trods alt - og jeg tror ikke at andre - heller ej jeg - sidder og udtænker planer for at give superbrugerne grå hår i hovedet :wink: . Og selvom man elvfølgelig bør gøre sit til at finde svar synes jeg da også det er logisk at hvis man feks på nogle søgninger på et emne finder en jungle af tekniske ting man ikke fatter (jeg bliver da vist også dummere og dummere som indlægget skrider frem), så beder nogen herinde om at forklare det på menneske-sprog i stedet :)

Anywho - Jeg er helt med på at det er enerverende når en tråd hedder 'hjælp', teksten i første indlæg består af 'min computer driller - det er som om den ikke vil gøre hvad jeg vil have den til' :roll: (et tænkt eksempel natürlich) så i de tilfælde kan jeg da godt forstå man beder vedkommende om at være mere specifik, men ellers - hvorfor ikke bare lade være at svare hvis det er så træls? I stedet for at svare surt? Kan se der er tråde herinde der er døde efter sådanne henstillinger og det er jo synd for når en tråd har almen interesse så er det jo i alles interesse at den bliver ført til dørs på den ene eller den anden måde?

Nå, ikke mere palaver fra mig nu - finder du tråden irrelevant behøver du ikke svare :wink:

Dette er iøvrigt IKKE noget angreb på nogen personligt, men mere om en måde at komme lettere om ved hinanden på. Vi er jo dem vi er.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Artificial Intelligence » 21. sep 2008, 10:26

Det skal lige siges at jeg aldrig har brugt retorikken at google det eller RTFM (Read The Freaking Manual) til nogen. Men jeg kan godt forstå at nogen af veteranerne bliver fustreret når det samme spørsmål popper op for 10.000'ende gang og man har lagt masser informationer ud på nettet der besvarer disse spørgsmål/problemer.

Når det er sagt så skal man også vende den om. Mange windows bruge (ikke dem alle) er ikke så gode til at google som Linux brugere. Så må linux brugeren bærer over i disse henseende og måske på en pæn måde spørger om personen har prøvet google for svar + et link til hvor svaret er. Dette kunne måske motivere Linux nybegyndere at bruge Google. :)

Jeg har kun været skyldig i at give for kompliceret svar - hvilket mine med-Ubuntu brugere har været gode til at pointere, så tak til dem :mrgreen:

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: sure miner på boardet

Indlægaf PKO » 21. sep 2008, 10:54

Hej,

Jeg synes da, det er et relevant emne og kan give begge parter ret indtil nu.

Personligt mener jeg ikke, der er sure miner herinde. I bund og grund er det jo om at udvise respekt. Og i begge retninger!

Til nytilkomne bliver der skam taget pænt hensyn.

Jeg tror en enkelt gang i en tråd, jeg har skrevet om dette. Indlægget handlede netop om at udvise respekt. Formålet med mit indlæg var at henlede opmærksomheden til dette. Som sagt findes der en søgefunktion her på forum, og ikke altid er denne blevet brugt. Det andet er, at der bliver stillet spørgsmål til at afhjælpe, som aldrig bliver besvaret eller ignoreret helt. Hvis man ikke forstår, hvad der bliver skrevet, jamen så skriv det. Og så er vi jo nok fremme ved, hvem der ikke udviser respekt i denne henseende. Derfor er dette en fælles opgave.

Som ejer af problemet bør man altid huske, at man fungerer som øjne og observatør for den, der forsøger at afhjælpe.

Det bliver diskuteret, hvordan vi kan forbedre med at henlede opmærksomheden til netop begynder-spørgsmål/sektion, som er blevet besvaret mange gange. Jeg er overbevist om, at redaktørerne modtager forslag med kyshånd.

Husk på det er dit og mit og vores allesammens forum. Du kan være med til at gøre en forskel.

Husk at udvise respekt til dit medmenneske. At ignorere er ikke at udvise respekt!
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2008, 11:06

@ snigepige

jeg mener at det er rimeligt at bede folk om selv at søge efter en løsning, feks. er problemet med dpkg --configure -a blevet besvaret så mange gange, at det er meget
nemt at finde løsningen med en søgning, jeg har selv skrevet dettte "standard svar" om dpkg --configure -a, hvor jeg beder folk om at søge efter problemet en anden gang, forklaringen er
blevet godkendt af en administrator på dette forum og jeg mener ikke selv at jeg har formuleret den negativt.


------------------
"standard svar" om dpkg --configure -a :



Hej

Det er det spørgsmål der er blevet svaret på flest gange i dette forum, du kunne have fundet svaret,
ved at vælge forumets søgefunktion oppe i højre hjørne (se evt billede 1).
I feltet ”søg efter nøgleord” indsættes: dpkg --configure -a og tryk enter (se evt billede 2).



Løsningen er:
gå ind i programmer>tilbehør>terminal og indsæt følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

tryk ”enter”
indtast din "brugerkode" (koden er usynlig imens man skriver den)
tryk ”enter”

ps: men prøv lige søgefunktionen først en anden gang :)
-------------

PS: generelt mener jeg at der er en god tone i forumet og at Code of conduct overholdes, men hvis der er nogle der mener at der bliver skrevet uhøflige
indlæg, er man meget velkommen til at skrive en privat besked om dette til en redaktør eller administator.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2008, 11:17

@snigepige

Den diskussion har kørt de seneste to år, så intet nyt under solen på det område. Det handler vel mere om nye Linux-brugeres tålmodighed, end det handler om superbrugernes måde at svare på. Alle kan have en dårlig dag, husk det.

Når det er sagt, så start lige med at tage et hurtigt kig på denne side: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=24

Ja, endda forsiden på vores forum gør sit til at gøre det enkelt og overskueligt for brugerne at finde svar på deres problem. Men tilbage til linket jeg smed til dig. ØVERST i den gruppe er vores Coc, Code of Conduct, som vi er nogle stykker, som har underskrevet digitalt. Ikke at dét gør os til bedre mennesker, blot til lidt mere tænkende væsener. Vi ér jo også et par stykker som lægger en ære i at svare pænt på alle måder. Efter den svada skal det lige pointeres, at forsiden også indeholder en søge-funktion, så der er mange muligheder for at søge svar på det man vil have svar på.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Pihl » 21. sep 2008, 11:38

Det er et godt og rigtigt relevant emne, du tager op, og et som faktisk diskuteres ret ofte også mellem admins og redaktører på forummet. Det er også et emne, vi aldrig bør holde op med at diskutere.

Der er begge slags indlæg i debatten: Dem som synes nogle svar indimellem bliver for negative, og dem som synes brugere springer over hvor gærdet er allerlavest, og ikke selv laver noget forarbejde inden spørgsmålet.

Det gælder derfor om at finde en balance mellem de to positioner, hvor den nye bruger på den ene side føler sig velkommen, og føler at der er flinke folk, der vil hjælpe. Og på den anden side hvor de rutinerede hjælpere ikke føler det som en trædemølle, hvor samme spørgsmål skal besvares igen og igen, blot fordi forfatteren ikke har søgt efter problemet.

Men vi kan godt være enig om, at det ikke hjælpe noget at afgive et surt svar. Forsøg derfor hellere at hjælpe brugeren til at hjælpe sig selv, så brugeren også fremadrettet bliver hurtigere i stand til at klare sine problemer uden andres medvirken.

På langt sigt er dette den bedste strategi, og i praktisk udførelse vil det blive en balancegang mellem RTFM og "Google It" på den ene side og en standardbesvarelse ligesom Christians på trivielle indlæg på den anden side.

Alle tiltag vi vil lave her på forummet skal også afspejle de to aspekter. For hvis vi kræver for meget af brugeren inden et indlæg, så vil vi virke sure, negative, arrogante mm. og skræmme brugere væk. Omvendt skal vi heller ikke skræmme de hjælpsomme brugere væk, men hjælp dem ved at have en atmosfære og et miljø, hvor man har lysten til at hjælpe.

Man kunne derfor måske opstille nogle generelle målsætninger for forummet, og den måde vi styrer retningen af det på (bidrag påskønnes):

    1. Nye brugere skal have indtryk af et venligt og positivt anlagt Ubuntu community
    2. Nye brugere skal hjælpes til at hjælpe sig selv.
    3. Det skal være så overskueligt som muligt at finde hvor og hvordan et problem løses
    4. Gamle brugere skal hjælpes til at hjælpe andre
    5. Code of Conduct skal være et meget fremtrædende grundlag for forummet

Det er svært, næsten umuligt, at forandre andre mennesker (gennem et forum), men hvis vi starter med at kigge på den måde, vi selv gør tingene på, så smitter det forhåbentligt også af på dem som gæster vores forum. Der kommer i hvert fald ingen ændringer af noget som helst, hvis man bare konstaterer, at det er "de andres" skyld.

Hvis der kommer forslag ind til listen med målsætninger for forummet, kunne vi jo overveje at lave det til faste (officielle?) målsætninger som grundlag for forummet?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: sure miner på boardet

Indlægaf eitreach » 21. sep 2008, 12:06

Hvis vi alle skal trives, skal der holdes øje med hvordan sitet fungerer - derfor også god stil at bringe emnet op.

Jeg gør mit bedste for at udvise tålmodighed - specielt med nye brugere. Aldrig har jeg bedt en grøn bruger om at google eller RTFM - når man ikke ved hvad nogen af delene er, og hvordan man bruger dem, skaber det bare negativitet.

Den slags gør jeg først når brugeren har fået styr på de basale ting og sager.

Det der gør mig små-muggen, er når denne bruger -stadigvæk- bliver ved med at spørge mig direkte, om ting de sagtens selv kunne finde ud af. Folk skal være i stand til at hjælpe sig selv, efter en periode - godt nok elsker jeg at hjælpe brugere, men når jeg føler at jeg bliver brugt som resource hver eneste gang der er bare et lille problem.. Ja, bliver jeg små-muggen.

"Har du prøvet Google?"
"Har du prøvet IRC?"
"Vil du have hjælp til at prøve IRC?"

"...nej."

- Det holder bare ikke. Specielt ikke når jeg blot dagen efter igen bliver spurgt om noget lignende, og får samme svar.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2008, 12:56

Måske vi kan komme over alt dette ved at lave en Absolut Beginner sektion til alle begynder-spørgsmål?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: sure miner på boardet

Indlægaf snigepige » 21. sep 2008, 13:29

Dejligt at se en masse gode indlæg.

"Har du prøvet Google?"
"Har du prøvet IRC?"
"Vil du have hjælp til at prøve IRC?"

"...nej."

- Det holder bare ikke. Specielt ikke når jeg blot dagen efter igen bliver spurgt om noget lignende, og får samme svar.

ENIG

2. Nye brugere skal hjælpes til at hjælpe sig selv.

SUPER-enig (selvfølgelig også i resten af listen :wink: ) Det er et rigtigt godt trin.

jeg mener at det er rimeligt at bede folk om selv at søge efter en løsning, feks. er problemet med dpkg --configure -a blevet besvaret så mange gange, at det er meget
nemt at finde løsningen med en søgning, jeg har selv skrevet dettte "standard svar" om dpkg --configure -a, hvor jeg beder folk om at søge efter problemet en anden gang, forklaringen er
blevet godkendt af en administrator på dette forum og jeg mener ikke selv at jeg har formuleret den negativt.

Jeg synes det er en fin forklaring og nej jeg læser ikke noget negativt i den.

Det bliver diskuteret, hvordan vi kan forbedre med at henlede opmærksomheden til netop begynder-spørgsmål/sektion, som er blevet besvaret mange gange. Jeg er overbevist om, at redaktørerne modtager forslag med kyshånd.

Nu kan jeg faktisk ikke huske om det i forvejen er tilfældet - men bliver der sendt en auto-pb ud når man melder sig ind? En 'velkommen her, vi glæder os til at have dig med. Her er lidt om os og hvordan vi virker'?

Jeg har kun været skyldig i at give for kompliceret svar - hvilket mine med-Ubuntu brugere har været gode til at pointere, så tak til dem :mrgreen:

Så længe du ikke er bleg for at modtage et 'a hva????' ind imellem er det vel også meget fint at få nogle mere dybdegående svar? :lol: Jeg sidder feks nogen gange og tænker - ok, nu taster jeg sådan og sådan, men jeg fatter egentlig ikke helt hvad det betyder. Lidt ligesom at få at vide at 'hvis du skriver 2+2=4 så er det sandt' men ingen forklaring om hvordan man når frem til det.

Det blev vist en lang smøre igen, men jeg er glad for at tråden er blevet vel taget imod. Jeg er selv rigtigt glad for at være herinde, og derfor har jeg syntes det har været brandærgeligt ind imellem se en tråd dø pga kommunikationsproblemer.

Som absolut IKKE-superbruger sidder jeg faktisk og glæder mig til og håber at jeg snart bliver 'klog' nok til måske at kunne hjælpe andre også for at give noget igen.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: sure miner på boardet

Indlægaf snigepige » 21. sep 2008, 13:33

Jimmyfj skrev:Måske vi kan komme over alt dette ved at lave en Absolut Beginner sektion til alle begynder-spørgsmål?


Glemte lige den her.

Synes det er en god idé - man kunne lave den låst måske så der ikke lige pludselig flød over med alle mulige spørgsmål fra folk der ikke lige kigger igennem først om løsningen er der i forvejen? -På den anden side - kan man lave det sådan at der ikke kan tilføjes nye tråde feks, men man godt kan svare på dem der er der i forvejen, sådan så man kan få uddybet noget feks, hvis ikke lige man fatter/'kan få til at virke' det der står der?
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2008, 13:56

@ snigepige

vi har i forvejen Guides og HowTo's, hvis folk læste den igennem inden der blev skrevet spørgsmål i indlæg, ville de i mange tilfælde
selv finde en løsning, feks er der et link i Guides og HowTo's til denne ubuntu guide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55
som jeg også linker til under mit brugernavn.

Ideen med et specielt "begynderforum" er jeg ikke tilhænger af, for det første vil der være folk der føler at de bliver "katagoriseret" (hvilket der er mange der ikke kan lide), dernæst
risikerer vi at de mere "erfarne" brugere vil gå udenom et sådan forum, fordi de er "trætte" af at besvare de samme spørgsmål flere gange.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Casper Hansen » 21. sep 2008, 14:51

Jeg tror det er et "problem" alle Linux fora har. Men som AI siger, er det altså lidt træls at se 10 tråde, der handler om det samme. Man behøver ikke at være en øvet bruger for at søge lidt rundt på forummet. Personligt synes jeg ikke, at nybegynderne får nogle sure svar. Da jeg selv startede her var jeg mere end tilfreds med den hjælp jeg fik. Det kan også være svært at bedømme, hvor meget folk er inde i Ubuntu, når de stiller spørgsmål.

Jeg er helt enig med Jimmyfj, at vi måske burde lave en sektion for absolutte begyndere.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Stra » 23. sep 2008, 20:54

Hej

I stedet for at lave et forum specielt for nybegyndere, kunne man så ikke lave det sådan, at når man tilmelder sig forumet og trykker ok, får man en side op med de mest almindelig fejl.

1)
Har du fået den besked
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

så gør således
Åbn terminalen via programmer/tilbehør/terminal
indsæt

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

du bliver bedt om kode, skriv den og tryk enter (du vil ikke kunne se noget på skærmen, men den registrerer dine tryk.)

2)
Har du fulgt denne Ubuntu trin for trin guide
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=100
får du installeret det meste af de basale ting, du skal bruge.

3)
Inden du spørger om trådløst så kør en

Kode: Vælg alt

iwconfig
i terminalen og kopier indholdet med ind i spøgsmålet

4)
evt. noget andet.

Det vil betyde at mange hurtigt vil komme videre og vi vil kunne spare en del tid på besvarelse af de samme spørgsmål.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: sure miner på boardet

Indlægaf Jeg » 23. sep 2008, 23:06

En anvisning til hvordan man bør spørge om hjælp ville være en glimrende idé.
Bla. hvad der ville være smart at undersøge i forvejen afhængigt af hvilken type problem man har..
Det ville sikkert spare en del frustrationer, hvis selv nybegyndere kunne komme med de fornødne informationer, istedet for at man, hver gang der stilles et spørgsmål, skal til at instruere dem i at finde disse.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: sure miner på boardet

Indlægaf thj01 » 24. sep 2008, 11:27

tråden med opførsel er her

viewtopic.php?f=24&t=2280

Men det kunne måske hjælpe at lægge en guide i hvordan man bruger søgefunktionen på forum.

Man kunne også overveje at lægge en "kig her først FAQ" hvor de 10 mest almindelige ting står i.

Men som sagt - det kræver at folk gider at læse de tråde. Mange af "dobbeltgænger spørgsmålene kommer fordi en del af de nye brugere ikke gider søge på problemerne først (eller ikke kan finde ud af det)

Så det kræver en del opdragelse af os "gamle" brugere for at få tingene til at virke optimalt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster