Er Firefox's dage snart talte?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Kantastisk » 8. sep 2008, 14:05

Don S skrev:
Artificial Intelligence skrev:Chrome...bleh

Kan ikke se den store ide i det

Så skal du se V8 i action. Den kan håndtere Timeouts på 1ms. En fra min klasse viste mig den, i sammenligning med Firefox, og man kunne tydeligt mærke en forskel.


jeg mærker i hvert fald tydeligt, at chrome er hurtigere end ff. Det minimalistiske ved chrome er også fedt - det inspirerede mig til at fjerne min status- og menubar i ff. men som det allerede er sagt; man kan jo ikke undvære sine tilføjelser...
dixi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jimmyfj » 8. sep 2008, 15:05

FireFox's dage talte? Næppe!

Tager man og læser sig gennem indlæggene i denne tråd, så får Chrome mere end almindelig svært ved at score brugere fra FF. Tænk blot over hvad hovedårsagen er til at mange stædigt holder fast ved Windows, trods det faktum, at Windows intet er bevendt ved siden af *nix systemerne. Alene brugernes konservative holdning til al forandring gør det mere end vanskeligt at snuppe brugere fra andre browsere.

Selv har jeg to foretrukne browsere: Firefox og Epiphany. Intet slår de to browsere i min verden. Jeg vender konstant tilbage til dem, når jeg har prøvet andre browsere et stykke tid. Og det er ikke på grund af de mange add-ons til f.eks. Firefox. Det er det kendte, og det jeg føler er sikkert for mig at anvende. Så Chrome får det svært.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Wikzo » 8. sep 2008, 16:49

Kantastisk skrev:jeg mærker i hvert fald tydeligt, at chrome er hurtigere end ff. Det minimalistiske ved chrome er også fedt - det inspirerede mig til at fjerne min status- og menubar i ff.

Samme her. Nu har jeg fået nogle ekstra centimeter læseplads :P
Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 8. sep 2008, 21:42

Jeg tror igen, at mange folk associerer internettet med Google. Nogle folk har en idé om, at hvis man har en rigtig internet side, "ligger" den på Google. Så når Google kommer og laver en browser, og fortæller folk: "Ser her, vi har lavet en browser. Den er hurtig, den er ny. Vi ved hvordan internettet ser ud i dag, vi har lavet den så den passer med hvad folk laver. I er vant til at vores produkter er gratis og gode, derfor er Google Chrome også godt og gratis." - så er der en del der falder for det.

Jeg kan sagtens leve uden mine add-ons i Firefox, på bekostning af hvad Chrome kan levere. Men nu tror jeg lige, at jeg vil vente til at der kommer en Linux udgave, før jeg helt begiver mig ud der, hvor jeg har sagt at jeg dropper Firefox. Men fra hvad jeg har hørt og i korte omgange prøvet, så er Chrome efter min mening en vinder.
Billede

Billede Billede

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jarlen » 9. sep 2008, 09:13

Det skulle jo komme, og selvfølgelig tidligt :-)
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=741
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Wikzo » 9. sep 2008, 15:17

... men folk, der kun bruger Internet Explorer, skifter jo ikke nødvendigvis til Google Chrome bare sådan lige. Det har taget meget lang tid bare at få relativt få personer til at bruge Firefox, så derfor tror jeg ikke, at Google bare sådan lige vinder en helt masse personer. Det handler om vaner, og så handler det om, at den gennemsnitlige bruger kun benytter sig af sit standardprogram, IE, og ikke kender til andet.
Billede

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Kantastisk » 9. sep 2008, 15:44

Wikzo skrev:... men folk, der kun bruger Internet Explorer, skifter jo ikke nødvendigvis til Google Chrome bare sådan lige. Det har taget meget lang tid bare at få relativt få personer til at bruge Firefox, så derfor tror jeg ikke, at Google bare sådan lige vinder en helt masse personer. Det handler om vaner, og så handler det om, at den gennemsnitlige bruger kun benytter sig af sit standardprogram, IE, og ikke kender til andet.


...på den anden side, har folk jo allerede et solidt forhold til google. jeg tror den almindelige brug af internettet er lig med google for de fleste IE-brugere (og da også for mig selv!), som Don S også sagde.
-trygheden er der dermed, så jeg tror godt, der kunne ske et ryk fra IE til chrome (hos dem, der normalt ville have skiftet til ff).
-men hvis folk skal komme fra ff til chrome, kræver det først, at vi får den store plugin-kultur.

ff vil altid have fordelen af sin hurtige udvikling, så lige nu er chrome nok mest for fartens skyld, hvis man har ff pumpet med extensions. -eller måske, hvis man er forholdsvis uerfaren ff-bruger.

multi-processing er efter min mening det absolutte sell point, hvis man allerede kører en fornuftigt udvidet ff.
dixi

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Wikzo » 10. sep 2008, 15:03

Vi må bare håbe, at Googles produkter (Gmail, Reader, Docs, Calendar og mange flere) ikke bliver Chrome-only, sådan at man SKAL bruge browseren for at tilgå webapplicationerne. Jeg er dog ret sikker på, at Google ikke finder på at gøre sådan noget - de har for eksempel for nyligt gjort det muligt at tilgå Gmail med den aldrende IE6-browser.
Billede

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jeg » 10. sep 2008, 16:06

Så længe Microsoft ikke får kløerne i Google, tror jeg ikke der er det store at være bange for
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 10. sep 2008, 20:59

Det skulle jo komme, og selvfølgelig tidligt :-)
http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=741


Det er beta-software. Mange folk har ikke forstået, at hovedårsagen til at de bruger det, er fordi de skal finde fejl som disse, og ikke bare have et program, der fungerer. Beta software har ikke engang alle de funktioner, man regner med at integrere. Det er kun godt, at de finder disse fejl, for de er der alligevel - nu er der så mulighed for at de bliver fjernet.
Billede

Billede Billede

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Kantastisk » 10. sep 2008, 22:10

det slår mig, at multi-processing vel bare er adskilte browser-processer, der kører i hver sin tab? -burde ff egentlig ikke sagtens kunne gøre det samme?
dixi

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jarlen » 10. sep 2008, 23:21

Jeg kan desværre ikke huske kilden (men jeg kunne forestille mig at det var version2.dk et sted), men jeg læste at FF-udviklerne bevidst har valgt multiprocessing fra pga. den ekstra ram-overhead det vil kræve. Det var altså et spørgsmål om CPU-forbrug vs. RAM-forbrug :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Kantastisk » 12. sep 2008, 05:28

tak for den info.

jeg kan godt se, at det koster ram, men med ram-priserne i dag... jeg har 4gb i maskinen og yderligere 4 på mit skrivebord, som ikke vil op på 800mhz. hvor er min extension?? :D
dixi

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jarlen » 12. sep 2008, 08:28

Yeah, men folk der mener at det er helt naturligt at skulle opgradere sin computer hver 14. dag for at kunne køre sin software, har for det meste brugt budgettet på Vista allerede ;-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf thj01 » 12. sep 2008, 13:09

Kantastisk skrev:tak for den info.

jeg kan godt se, at det koster ram, men med ram-priserne i dag... jeg har 4gb i maskinen og yderligere 4 på mit skrivebord, som ikke vil op på 800mhz. hvor er min extension?? :D


jeg har en IBM T61 - og der kan jeg desværre ikke sætte mere ram i - med mindre jeg investerer i helt nye ramklodser far bunden af - og det bliver DYRT.

Det er netop ovenstående tankegang der har velsignet en hel masse windowsbrugere, med et styresystem der nægter at arbejde bare tilnærmelsesvist fornuftigt med mindre en 2 Gb RAM.

Til de frihedgrader, som er nævnt på gnu.org (http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.da.html) burde der være en ekstra frihed.

Friheden til at køre programmet til ethvert formål (frihed 0).

Friheden til at studere, hvordan programmet virker og forandre det til dine behov (frihed 1). Adgang til program-koden er en betingelse for dette.

Friheden til at redistribuere kopier, så du kan hjælpe din nabo (frihed 2).

Friheden til at forbedre et program og udgive dine forbedringer til offentligheden, så hele samfundet har gavn af det (frihed 3). Adgang til program-koden er en betingelse for dette.

Friheden til selv at vælge hvornår din hardware skal opgraderes (frihed 4)

Som det er lige nu smider mange virksomheder fuldt brugbart og funktionelt udstyr ud - fordi Vista ikke vil bruge det. Det er en beslutning der er blevet truffet i USA og ikke af fornuft eller økonolgiske grunde - det er ren og skær grådighed.

Det er ikke dig jeg harcellerer mod, men den holdning der ligger bag. Det er producenternes og programmørernes holdning - ikke fornuft, hensyn til miløet eller økonomi. Det er en total lose lose situation.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster