Er Firefox's dage snart talte?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 2. sep 2008, 23:15

http://www.gamesforthebrain.com/google-chrome/

Google's nye browser ser ud til at have noget meget interessant, såsom multi-processing, Javascript-VM, WebKit, mm. Den er Open Source og kommer nok til at blive hurtigere og mere effektiv end Firefox, så er Mozilla og Gecko projekterne snart ved at være outdated? Det virker lidt som om, at Google har fat i noget smart.

Der er desværre endnu ikke en Linux version af browseren, men en Windows BETA er der, så hvis du kører et Windows OS, eller vil se om det virker med Wine (har ikke selv prøvet), kan du tjekke det ud her: http://www.google.com/chrome/
Billede

Billede Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf eitreach » 3. sep 2008, 01:55

Jeg tror ikke Chrome vil tage marked fra Firefox. Næh, jeg tror hellere Opera-holdet bør være nervøse. Firefox konkurrerer ikke på at være en ferrari-browser - den bygger på at være et krigsskib, med et krigsskibs muligheder.

Chrome vil også hovedsageligt fokusere på Google services - hvordan den klarer resten, bliver interessant at se.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Wikzo » 3. sep 2008, 08:58

Jeg kører Chrome på Windows XP lige nu. Det fungerer faktisk meget fint og har et meget simpelt design, der fokuserer på hjemmesiden i stedet for GUI'en. Lige nu savner jeg helt klart forskellige tilføjelser til Firefox, men generelt er den nye browser fra Google faktisk ganske god. Jeg skal dog prøve den lidt mere, før jeg vil overveje, om jeg skal skifte min standardbrowser ud.
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Pihl » 3. sep 2008, 09:17

Mon ikke den nye browser henvender sig primært til Googles nye mobiltelefon, Android? Særligt set i lyset af den aftalefornyelse til mange millioner (dollars) med Mozilla, som Google netop har indgået.

Også når man tænker på, at den danske afdeling har brugt 2 på et hemmeligt projekt, der skal øge effektiviteten af javascript-afvikling. Er der noget sted, det vil gavne mere end på en mobilbrowser?

Selvfølgelig er det ikke udelukkende som mobilbrowser, Chrome skal fungere, men jeg tror det er dets primære fokus.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 3. sep 2008, 11:08

Men er det folk vil have ikke en stabil, hurtig, moderne og sikker browser? Personligt foretrækker jeg Epiphany, men der er noget ved layoutet der gør, at jeg foretrækker FF.
Billede

Billede Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf thj01 » 3. sep 2008, 13:09

sålænge det vil indeholde lukket kode vil firefox være bedre. lad os nu se hvor godt den klarer det i irl tests.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Casper Hansen » 3. sep 2008, 13:59

Firefox' dage er bestemt ikke talte. Tror Firefox står godt pga. alle de addons. Personligt kan jeg ikke leve uden AdBlock+, GooglePreview og Download Statusbar.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 3. sep 2008, 15:37

thj01 skrev:sålænge det vil indeholde lukket kode vil firefox være bedre. lad os nu se hvor godt den klarer det i irl tests.

Hvor står der at det vil indeholde lukket kode? Det er godt nok Google, men de har sagt at de vil lave det Open Source.
Billede

Billede Billede

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Jarlen » 3. sep 2008, 16:32

I følge version2.dk vil deres Javascript engine (som er produceret i Danmark) blive udgivet som Open Source, dvs. vi sikkert også vil kunne få glæde af den i Firefox i fremtiden :-) om resten vil blive open source skal jeg ikke kunne sige. Det største problem som jeg ser det, er det der tages op i af comon.dk, nemlig at browseren sender utroligt meget data til google. Det kan jeg godt se som et problem, hvis det altså gemmes og bruges.
Senest rettet af Jarlen 3. sep 2008, 17:56, rettet i alt 1 gang.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Pihl » 3. sep 2008, 16:57

I denne artikel forklarer Google folkene baggrunden for browseren, og her står også på sort og hvidt at den bliver Open Source og hvorfor.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Ormen » 3. sep 2008, 19:41

Jarlen skrev:... at browseren sender utroligt meget data til google. Det kan jeg godt se som et problem, hvis det altså gemmes og bruges.

Og hvis man kigger i §11 i EULA'en så skal man nok tænke sig om 2 gange inden man installerer og bruger den ... Google ejer alt hvad du bruger og gør i Chrome. Meget lig Facebook's EULA ...
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Kantastisk » 3. sep 2008, 22:49

Pihl skrev:Mon ikke den nye browser henvender sig primært til Googles nye mobiltelefon, Android?


Det har du sikkert ret i, men Android er nu ikke en telefon - det er en softwareplatform til telefoner.
dixi

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 6. sep 2008, 18:20

Google har opdateret deres EULA, så de ikke længere ejer det man uploader via Chrome:
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=08/09/04/2333205
Billede

Billede Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. sep 2008, 20:30

Chrome...bleh

Kan ikke se den store ide i det eller det hype der gengives over hele nettet, Giv mig Epiphany browser anyday.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Er Firefox's dage snart talte?

Indlægaf Don S » 7. sep 2008, 22:15

Artificial Intelligence skrev:Chrome...bleh

Kan ikke se den store ide i det

Så skal du se V8 i action. Den kan håndtere Timeouts på 1ms. En fra min klasse viste mig den, i sammenligning med Firefox, og man kunne tydeligt mærke en forskel.
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster