Seinfeld skal promovere Vista

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf eitreach » 22. aug 2008, 00:02

Som om Vista ikke er komisk nok i forvejen!

"Microsoft has signed up comedian Jerry Seinfeld to its $300 million Vista PR blitz, as it attempts to turn around the negative perception surrounding its operating system.

The strategy of signing up high profile comedians is a path already well trodden by Apple, which has scored a number of hits on its arch-rival with its "I'm a PC..." advertisements fronted by John Hodgman and Justin Long in the US and Mitchell and Webb in the UK.
"

http://www.pcpro.co.uk/news/220605/micr ... attle.html
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf Jimmyfj » 22. aug 2008, 08:20

Okay - Det er da "gode" nyheder. Det er altid godt med et billigt grin :lol:

Men der er noget som undrer mig: Vi har denne adresse at henvise til: http://badvista.fsf.org/

Og Denne: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html

Men intet af det er at finde på dansk???? Måske vi skulle adoptere disse sider i en dansk oversættelse, selv om det er noget af et arbejde at påtage sig, men er vi nok om det, så lader det sig gøre. Og jeg synes, at dette forum vil være et rigtig godt sted at gøre det, da vi i forvejen har vokseværk af det lidt større :D

Dybest set har de sider jeg her henviser til jo en hvis betydning for projektet: Ubuntu i det offentlige, måske vi kan tage det ind i det regi? Men med samme alvor bag som vi allerede er kendt for.

Jeg vil tage kontakt til Peter Gutmann for at få tilladelse til at oversætte hans analyse af Windows Vista til dansk. Jeg synes vi mangler et sted folk kan læse om Vista på dansk, ud fra samme kriterie som FSF arbejder: Oplysning, ikke bedømmelse. Altså en side som fortæller, at køber du détte, er det dét hér, du får.

Edit: Mail med anmodning om tilladelse til at oversætte analysen er sendt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf eitreach » 22. aug 2008, 13:13

Badvista er en kamp at få oversat, tror jeg. Det er trods alt et projekt af FSF som stadig er igang. Jeg tror man kunne finde bedre ressourcer at oversætte - eller bare vælge at oversætte et par af artiklerne. DRM-artiklen på Badvista er utrolig god, synes jeg.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf Jimmyfj » 23. aug 2008, 00:58

Jeg tænkte nu heller ikke på at oversætte hele Badvista, blot de artikler som er relevante for vores del af verdenen. De juridiske slagsmål i USA er jo ikke lige vores "problem". Jeg tænker mere på de tekniske artikler, og de artikler som omhandler DRM og Trusted Computing, samt Peter Gutmanns analyse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf thj01 » 23. aug 2008, 11:29

Jeg tror at vi skal holde os LANGT fra den der badvista kampagne.

The BadVista campaign is an advocate for the freedom of computer users, opposing adoption of Microsoft Windows Vista and promoting free (as in freedom) software alternatives.


Der er intet sagligt i formålet med kampagnen ud over at man vil advokere fri software. Den kunne altså lige så godt have været imod XP og windows 3.11 for den sags skyld.

Jeg er enig i fsf's filosofi, men Uendeligt langt væk fra deres måde at advokere for det.

Hvis Danmarks computere skal køre OpenSource nytter det ikke noget bare at være i angreb, men det skal være en saglig kampagne for at OpenSource faktisk er bedre - hvilket det også er!

Det eneste den form for kampagne kan udløse er et gigantisk "religiøst" skænderi mellem MS-fanboys og OpenSource fanboys - og den taber OpenSource. Fordi MS er defacto standarden lige nu.

Det vi skal promovere er visionen bag OpenSource og Ubuntu - Der er langt mere økonomisk, praktisk og socialt ansvar i Ubuntu's OpenSource model, end der er i noget som helst MS projekt.

For mig at se er de vigtigst at ride med på den bølge der er lige nu. MS får lammetæv lige nu af to årsager.

Vista bliver ikke adopteret af erhverslivet og Office2007 har også store problemer med at bryde igennem. MS's OOXML format er snart igennem ISO processen, men der findes ikke et eneste program der kan køre det. Når de så endeligt i foråret 09 får det implementeret så vil mange virksomheder og offentligemyndigheder have opdaget odf formatet og Openoffice, der nu er fuldt ud kompatibelt med MS's dokumentformater.

Hvorfor betale tudindvis af kr for et produkt der ikke kan andet end det gratis produkt kan???

Vi ER ved at vinde kampen - det gælde rom for os at påvirke de steder hvor vi selv er - arbejdspladser og uddannelses institutioner.

Vi skal fastholde den kendsgerning at Ubuntu bliver jævnligt opdateret, at virus ikke er noget problem og at vi kan give arbejdspladsens software med hjem til medarbejderne UDEN at bekymre os om licenser og andet bavl.

OpenSource er fremtiden - ikke modstanden mod Vista eller skræmmekampagner.

OpenSource er stærk nok i sig selv.

NB : http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html er for store dele uddateret og irrelevant - selvom mange af dets ankepunkter ligger i arkitekturen af Vista
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf thj01 » 23. aug 2008, 11:35

bare lige for at bevise min påstand

http://www.version2.dk/artikel/8214
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf Jimmyfj » 23. aug 2008, 13:48

@thj01

Jeg tror du misforstår mig: Jeg mener ikke vi skal "kopiere" Badvista's, eller FSF's metoder. Det er vi forhindret i, heldigvis, hvis du lige nærlæser Ubuntu Code of Conduct en gang til. Vi vinder INTET ved at kaste med mudder, som de gør på Badvista. Det vi kan er, som du siger, fremhæve de gode sider ved Open Source Software, IMENS vi fremhæver forskellen rent teknisk, altså at vi ikke bekymrer os om virus og andet utøj alene ud fra den tekniske forskel på de to systemer. Gratis er vist stadig et "fy-ord" i erhvervslivet og den offentlige sektor.

Vi kommer meget længere ved at fremhæve HVAD Trusted Computing er for en størrelse. Læs lige her engang:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Computing

Det er noget fanden har opfundet i galskab, og noget, som ligger lysår fra virksomhedernes sociale ansvar. Vi kan jo så lige tage definitionen på DRM, Digital Rights Management, med, nu vi ér igang:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Det er OGSÅ noget, som udgør en betydelig forskel på Windows og Linux, som helvede er forskellig fra himmel.

Det er derfor det er så forbandet vigtigt at Peter Gutmann's analyse bliver oversat til dansk, da dén netop fremhæver de tekniske ulemper ved Windows Vista, DRM og Trusted Computing.

VI skal heller ikke ud i en moral-debat, som vi vil tabe på forhånd. Uanset om softwaren er fri, eller skal købes, så er diskussionen omkring moral og brug at tilgængelighed af funktioner en endeløs gang mudderkastning at komme ud i.

Holder vi os til det vi er bedst til: Filosofien bag, og de tekniske fordele, her iblandt det faktum, at virksomhederne kan forære medarbejdere kopier af den software, de bruger til medarbejderne, så kommer vi, efter min mening længst. Men trods det sker der heller ingen skade ved at vise verden lidt tydligere hvad DRM og Trusted Computing handler om.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf thj01 » 23. aug 2008, 23:17

Men intet af det er at finde på dansk???? Måske vi skulle adoptere disse sider i en dansk oversættelse, selv om det er noget af et arbejde at påtage sig, men er vi nok om det, så lader det sig gøre. Og jeg synes, at dette forum vil være et rigtig godt sted at gøre det, da vi i forvejen har vokseværk af det lidt større :D

Dybest set har de sider jeg her henviser til jo en hvis betydning for projektet: Ubuntu i det offentlige, måske vi kan tage det ind i det regi? Men med samme alvor bag som vi allerede er kendt for.


Det var det her jeg reagerede på - og jeg er uenig i ovenstående. Netop ved at tage disse ting ind mister vi den "alvor vi er kendt for".

Angående DRM

Det er og bliver et amerikansk problem, for der er ingen form for hjemmel i dansk (eller europæisk) lovgivning for de absurde krav de stiller. Men du har ret for så vidt Vista er lavet og virker. Det er MS's europæiske grav de graver for sig selv. Men MS har jo et problem - det er den måde de selv tænker software på, så derfor inkorporerer de det.

Min pointe er at vi overhovedet ikke behøver at overbevise nogen om hvor "dårligt" et produkt MS's produkter er - det klarer de FINT selv.

Har på denne aften besøgt nogle gode venner hvis computere er totalt ubrugelige pga virus. og det er selvfølgelig mig der skal redde dem! :?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf eitreach » 24. aug 2008, 02:06

Men nu er Badvista jo netop saglig - og hvis der ikke var nogen der satte lys til Vistas fejl og mangler, hvordan skulle noget så nogensinde ændre sig?

Badvista fokuserer hovesageligt på DRM - og Vista er fuld af det.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf sprocket » 24. aug 2008, 09:47

Måske er det her et bedre forslag til en oversættelse: http://itcomparison.com/OS/vistavsubunt ... ubuntu.htm
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf thj01 » 24. aug 2008, 11:32

og hvis der ikke var nogen der satte lys til Vistas fejl og mangler,


Det har UBUNTU OGSÅ!!!!!

hvis vores eneste argument er at Vista har fejl og mangler så taber vi.

Ubuntu har Mange fejl og mangler, bl.a. interoperabilitet med Windows-platformen (mangel). at den ikke er selvforskyldt kan ikke bruges til noget!

Vi skal lyse på Ubuntus FORDELE. OpenSource softwarens idiologiske og praktiske fordele. osv osv osv.

Jeg vil ikke være med til en "kampagne" mod MS. Jeg vil være med til en kampagne om hvor dejligt det er:

At man ikke behøver at bekymre sig om Virus med Ubuntu
At man kan dele den software man bruger
At man ikke behøver at tænke på om modtageren kan læse ens formet - man installerer bare programmet
At man kan finde support på ubuntudanmark og mange andre steder
At man kan spare penge
At man ikke behøver at være "pirat"
at ......

fyld selv på.

Vi skal igang med en positiv kampagne. Alle der arbejder med computer ved at Windows har fejl og mangler - de kender bare ikke nogle alternativer..


eks.

http://badvista.fsf.org/what-s-wrong-wi ... dows-vista

Even when you legally buy Vista, you don't own it.

Windows Vista, like previous versions of Windows, is proprietary software: leased to you under a license that severely restricts how you can use it, and without source code, so nobody but Microsoft can change it or even verify what it really does.


Det gælder ikke kun Vista, man AL proprietær software. Det gælder DVD film, det gælder musik, det gælder de bøger du læser! - Det gælder designet af dit B&O udstyr osv osv osv.

fsf er software verdenens enhedsliste - budskabet er ikke nødvendigvis forkert, men det er bare det mest yderliggående du kan finde! Mit problem med artiklerne er at de bliver nærmest religiøse i deres indhold. Igen manden har ret, men ikke nødvendigvis gennemslagskraft

problemet er ikke MS, men den måde MS tænker på.

Hvis ubuntu/linux skal have gennemslagskraft skal det vises at det virker, er stabilt og rentabelt. ikke at der er nogen ting vi er utilfredse med ved Windows.

Vi skal væk fra at bashe og flame.

Mit stærkeste argument når jeg argumenterer for Ubuntu er :

Nu bruger jeg min tid på at bruge computerens programmer, ikke fejlfinde og vedligeholde. Jeg har ikke bekymret mig om virus de sidste 2 år. Jeg har ikke bekymret mig om opdateringer, drivere de sidste to år.

Det er automatiseret og supporteret af en masse mennesker der er MEGET klogere end mig.

DET er budskabet vil skal sælge.

prøv bare at tænke på. Der er nogen herinde hvis "kedsomhedsprojekt" er at finde ud af hvordan man bedst sletter ALT! Det kan de fordi de har overskud til det. Hvis det lykkes tager det 1 time og så har de en fuldt kørende computer igen!

Virkeligheden skal promovere Ubuntu og opensource/linux
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf Jimmyfj » 24. aug 2008, 12:33

Igen: Jeg er enig i dine argumenter.

Heller ikke jeg ønsker nogen andel i en sammenligning af Windows og Linux. Den kamp har stået på siden 1992, så hvorfor blive ved?

I aftes/nat havde jeg besøg af en god kollega/kammerat som ønskede at prøve Ubuntu, blot fordi han har oplevet hastigheden på den computer, jeg bruger i det daglige. Han har en bedaget Compaq Pressario som havde Windows 98 installeret. Den har bare stået og samlet støv i et hjørne, mens han bruger hans nye Vista-puter i det daglige. Men han er træt af Vista, og de mange virus som florerer i Windows-verdenen, så han ville lige prøve vores system.

Jeg lagde Ubuntu 7.10 ind på hans maskine, havde ikke lige en kopi af 6.06 LTS, som retteligt nok vil være den bedste til så gammel en maskine. Computeren er 10 år gammel, men 7.10 gled fuldstændig smertefrit ind på maskinen, og efter endt konfiguration fortalte han glad, at hans 10 år gamle maskine nu er hurtigere end hans helt nye computer med Windows Vista, og han kunne ikke vente med at komme hjem og arbejde med systemet.

For en sikkerheds skyld oprettede jeg ham samtidig som bruger af dette forum, da han er helt grøn omkring PC og OS, og for at give ham en chance for at holde fast i Ubuntu og samtidig lære mere om hans nye system.

Manden blev især glad da jeg fortalte ham, at han 1: IKKE skal have nogen bekymring omkring virus. 2: Ikke skal bruge nogen produktnøgle eller andet, og at dette ikke betyder at han er pirat. Han kan godt lide, at pirat er noget Windows døjer med.

Kort sagt, jeg fortalte ham om alle fordelene omkring Ubuntu, og oplyste ham, overfladisk om CoC, og denne filosofi faldt han for omgående.

Jeg er sikker på, at han bliver glad for sit nye system. Det var, som fin den gamle Pc et helt nyt liv, og da vi kom til Tilføj/fjern-delen, Synaptic og Terminal gjorde han store øjne. Bare det, at jeg kunne installere og opdatere systemet direkte igennem terminalen, og at der er over 25.000 programpakker han kan hente gratis gjorde også sit til at han glædede sig over systemet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf eitreach » 24. aug 2008, 20:41

thj01 skrev:
Jeg vil ikke være med til en "kampagne" mod MS. Jeg vil være med til en kampagne om hvor dejligt det er:

At man ikke behøver at bekymre sig om Virus med Ubuntu
At man kan dele den software man bruger
At man ikke behøver at tænke på om modtageren kan læse ens formet - man installerer bare programmet
At man kan finde support på ubuntudanmark og mange andre steder
At man kan spare penge
At man ikke behøver at være "pirat"
at ......


"Men jeg har virussoftware."
"Det gør jeg alligevel."
"Alle kan læse Office."
"Jeg spørger bare ham dér der har forstand på computere."
"Jeg har ikke betalt for Windows."
"Pirat? Jeg fik Windows gratis, så må andre også."

WIndows-brugere står i et status quo. Mange ser ingen grund til at skifte, fordi 'det virker jo bare'.

Hvis der ikke er nogle til at fortælle dem og vise dem at det ikke er rigtigt, så kommer man ingen steder med den gruppe. Til det formål er FSF glimrende - de udpeger fejl og mangler ved systemet, som den almindelige bruger ikke var klar over.

Der er intet galt i en aggressiv kampagne. Hvis Hitler (Hej Godwin!) skulle stille op til næste folketingsvalg, og ingen var klar over hvad han havde lavet, fordi "han bare virker" - så nytter det ikke noget at forklare andre om hvor god man selv er. Så bliver man altså nødt til at forklare folk hvordan det han gør ikke er gavnligt, og skader.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf Jimmyfj » 24. aug 2008, 22:31

Efter min mening er det bedste "våben" vi har netop Ubuntu Code of Conduct. Den fortæller, mere end noget andet, hvad Ubuntu, og GNU/Linux handler om: At dele software. At software skal være gratis. Og at man, frem for alt, skal respektere mennesker for det de er: Mennesker.

Bruger vi Ubuntu Code of Conduct når vi fortæller om forskelen mellem MS Windows og Ubuntu GNU/Linux vil nogle, men langt fra alle, få øjnene op for hvad vi taler om.

Hr. og Fru. Danmark er ligeglade med specifikationer og lange "salgs-taler" om det ene og det andet. De vil se systemet køre.

De Windows-bruger jeg har hjulpet med at skifte fra Windows til Ubuntu Linux har oplevet MIT system køre, og er blevet lun på den hastighed det køre med. Selvsagt afhængig af deres egen computers specifikationer. Men når de har haft Ubuntu et stykke tid så bliver de også glade for at det ikke er nødvendigt med al den anti-det-ene-og-det-andet-software.

Jeg tror vi vinder ret meget ved at få stablet nogle Live Demo'es på benene, men det kræver, at de lokale LUGs er villige til at stille op. Jeg tror vi skal opbygge et solidt netværk af LUGs over hele landet, og have en nogenlunde organiseret struktur omkring demonstrationer af systemet rundt om i landet. HER kan vi så komme ind på de tekniske forskelle, og evt. henvise til de sider vi får oversat, som også er relevante med hensyn til tekniske fakta om Windows.

Vi skal ikke ud i en "smæde-kampagne" hvor vi klistre Windows til med dårligdomme. Den side af sagen klare Microsoft langt bedre end vi formår.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Seinfeld skal promovere Vista

Indlægaf thj01 » 25. aug 2008, 09:01

jeg synes det er fint at man som enkeltperson vælger et standpunkt - f.eks. fsf.

Men jeg er imod at ubuntudanmark bliver platformen for at køre det.

Du kan jo bare melde dig ind i fsf og så oversætte siderne for dem!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst