Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf eitreach » 30. jul 2008, 22:50

Dualbooter man med Linux, får man problemer hvis man vil opdatere sin Vista Enterprise/Ultimate-installation - Microsofts brug af Trusted Computing, sørger for at installationen ikke vil blive gennemført, hvis det er tilfældet.

"Microsoft Technology Advisor Michael Kleef explained to APC that “…BitLocker isn’t just about encryption and system validation, but rather data integrity. When you enter your PIN, BitLocker checks it every step of the way from the TPM chip through the bootloader, and if it finds something that doesn’t match what it’s expecting, access is denied. Installing LILO or GRUB effectively breaks the chain of trust as these bootloaders take over the MBR, so on an encrypted boot partition, this means that the system won’t boot."

http://apcmag.com/vista_sp1_wont_instal ... s_micros...

Føj.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf Jimmyfj » 31. jul 2008, 08:18

Min første reaktion på denne "nyhed" var direkte vantro. For hvad i himlens navn skulle M$ have ud af at gøre noget sådant? Men det står jo temmelig klart trods vantroen, at M$ udelukkende ønsker at EJE sine brugere, og, på ingen måde har den ringeste tillid til sine egne kunder. Hvor er vi henne når et firma ikke engang tør stole på sine kunder? Hvad er det for en syg "tankevirksomhed"

Jeg har mit eget IT-firma, på hobby-plan, men hvor længe mon det overlevede hvis jeg ikke stolede på mine kunder?

Ét er jeg glad for: Jeg kører ren Linux, på samtlige maskiner både hjemme og i firmaet. Ikke noget med dual-boot til mig, tak. For efter at have kørt Linux nu i to år, og med stor erfaring i Novell NetWare ér det lidt svært at se hvad man lige skulle bruge så elendigt og indskrænket et system som Windows til. Bevars, Windsnaws har vel sin berettigelse, et eller andet sted, blot ikke i min lille verden, hvor mennesker er til for at hjælpe hinanden, ikke kontrollere hinanden.

Måske fik jeg bare et surt opstød over denne "nyhed", men jeg synes det er latterlig lavt at lægge en sådan begrænsning ind i et OS. Men på den anden side, mon ikke det bare er andledning til endnu en EU-dom over M$.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf thj01 » 31. jul 2008, 10:53

Det er altså en meget gammel nyhed.

http://newz.dk/vista-sp1-giver-problemer-ved-dualboot

Løsningen er at genskabe Vistas egen bootkode inden installation af SP1. Efter installationen kan man igen indstille bootsekvensen til at køre dualboot.


sorry :wink:
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf eitreach » 31. jul 2008, 21:23

Alder er hamrende ligegyldigt. Bare det faktum aĺene at MS som nogle af de første, er begyndt at bruge Trusted Computing til det ingen troede på de ville gøre, fordi det simpelthen ville være for galt, gør at nyheden stadig er interessant, og absolut aktuel.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf Jimmyfj » 31. jul 2008, 22:59

eitreach skrev:Alder er hamrende ligegyldigt. Bare det faktum aĺene at MS som nogle af de første, er begyndt at bruge Trusted Computing til det ingen troede på de ville gøre, fordi det simpelthen ville være for galt, gør at nyheden stadig er interessant, og absolut aktuel.


Her vil jeg gerne holde med eitreach. Det kan godt være nyheden er af ældre dato, det gør den ikke mindre relevant. For os som har arbejdet med IT og computere gennem mange år gør det virkelig en forskel, for det handler om frihed. Frihed fra at være dikteret af magtbegærlige advokater i USA som tiltusker sig "beføjelser" end ikke dansk politi og efterretningsvæsen har, selv efter den meget restriktive terrorlov. Men det er jo hele diskussionen omkring selvbestemmelse og retten til at bruge Pc'en til hvad man ønsker, så længe dette ikke er i direkte strid med nogen gældende dansk lovgivning. Men det ser MS stort på, ellers havde de ikke misbrugt deres stilling i den grad indtil flere domme dokumenterer de har gjort. Er man amerikaner, og advokat, kan man åbenbart se stort på samtlige landes lovgivning, og slippe godt fra det, vel at mærke, hvilket ikke kan komme bag på ret mange, efter den danske statsministers "audiens" hos Hr. Bill Gates i sommerferien 2007.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf thj01 » 1. aug 2008, 00:34

i misforstår mig.

Problemet er egentlig ikke nyt - det har altid eksisteret. Windows nægter at anerkende bootmanagers i det hele taget - ikke bare grub og lilo. Man har alle dage skulle installere windows først og så linux bagefter. Oven i købet kan det releativt simpelt lade sig gøre at omgå problemet. At redmond - kører med beskidte taklinger og gør alt for at udelukke andre styresystmer (det er ikke bare linux det går ud over) er jo hverken en nyhed eller usædvanligt.

Hvis man vælger at køre med at MS-program der skal sikre at det kun er MS-godkendte software på computeren, jamen så gør det det.

det bedste ville jo være hvis en hel masse mennesker mistede deres dualboot, filer osv ved at bruge MS's produkt at de klager til MS, eller endnu bedre får nok - så er det "os" der vinder.

Det er netop denne mentalitet og fremgangsmåde der har drevet os over på ubuntu - og vi er kun de første.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf eitreach » 1. aug 2008, 01:24

Men det er jo ikke det samme. Før i tiden, overskrev Windows bare bootloaderen. Der var det udelukkende et softwareproblem.

Nu, med moderne teknologi, bliver det et hardware-problem, fordi disse TPM-chips simpelthen ikke vil lade installationen blive gennemført. Nu hvor de har taget det første skridt, hvad bliver det næste så? Vil Microsoft og deres TPM-wanking stoppe andet tredjeparts-software som bliver kategoriseret som "not trustworthy"?

Flere og flere maskiner bliver solgt med TPM-chips, så vi har snart ikke længere et valg, som forbrugere.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vista Enterprise/Ultimate SP1 - Ingen dual-boot

Indlægaf Jimmyfj » 1. aug 2008, 11:36

Som forbruger vil jeg nu tage det ganske afslappet. TPM-chippen VIL blive misbrugt af MS til at lukke andre ude, lige som de gjorde med MediaPlayer i sin tid, og blev dømt for samme misbrug af deres position, både i USA og EU.

Selve chippen kan vel næppe dømmes "ulovlig", men software-producenter skal passe rigtig meget på hvad de bruger chippen til. Personligt tror jeg, at TPM-chippen vil lide samme skæbne som V-chippen til fjernsynsapparater. V-chippen skulle forhindre børn i at se voldelige udsendelser på Tv, via en medfølgende remote.control med hvilken forældrene kunne sortere i de modtagne programmer gennem koder vedhæftet signalet fra Tv-stationen. Men industrien gik aldrig med til at gennemføre løsningen helt af den simple grund at det ville betyde nedgang i indtægterne. Så mon ikke TPM-chippen lider samme skæbne, i det mindste her i EU.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster