Offentlige kurser

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Offentlige kurser

Indlægaf PLH » 24. apr 2008, 20:24

Hej

Jeg er ny her, så I må bære over med mig for kender ikke forummet.

Har lige været inde på Ubuntu's hjemmeside og tjekket version 8 ud, den ser utrolig interessant ud og jeg står overfor at få skiftet min gamle windows-bærbar ud.

1 - Først og fremmest ville jeg høre om I kender til en måde hvor jeg kan skaffe en computer uden windows og dermed kan få installeret Ubuntu fra starten(altså spare penge;)

2 - Det andet jeg ville var at jeg ville høre om I på dette forum laver offentlige kurser, hvor vi der ikke er så meget inde i computerverden(og slet ikke Ubuntu) kan lære og spørge omkring brugen.
Jeg tror der er et stor potentiale for sådanne kurser, da jeg tror mange gerne vil skrifte men er bange for det, for de ved jo hvad de har men ikke hvad de får!

Håber det har vakt interesse og startet diskussion om Ubuntu fremtid i DK;)

MVH
Peter Lykkegaard Hansen
plykkegaard@hotmail.com

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Offentlige kurser

Indlægaf Pihl » 24. apr 2008, 20:46

Hej Peter - og velkommen til :)

1. Der findes flere steder, hvor du kan købe computere uden Windows på, men det afhænger også af, hvad du går efter på en computer. Jeg vil ikke fremhæve nogen firmaer fremfor andre, men jeg ved i hvert fald, at bl.a. http://Zepto.dk sælger laptops uden windows.

2. Vi har ikke som sådan nogen 'kurser' på siden her, men man er selvfølgelig altid velkommen til at spørge alt det man vil, og hvis vi kan, så skal vi nok forsøge at besvare dem. Det er lidt svært at sige, om der er et marked for 'rigtige' kurser, da Linux endnu ikke er ret udbredt. Mac er fx stadigvæk noget mere udbredt, så det varer nok noget tid endnu, før der kommer et marked som sådan. Canonical, hovedsponsoren bag Ubuntu, udbyder dog kurser, men det foregår på engelsk. Hvis du alligevel er interesseret, kan du læse mere om kurser her: http://www.ubuntu.com/training/certificationcourses

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Offentlige kurser

Indlægaf eitreach » 24. apr 2008, 20:49

Var der ikke også på et tidspunkt linket til noget egenlære-materiale?

Og velkommen til!
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Offentlige kurser

Indlægaf Pihl » 24. apr 2008, 20:56

Jo, eller det vil sige, det er materialet, som også bruges af Canonical til deres Desktop Training Program. Man kan downloade dem her (PDF):

Student Guide
Instructor Guide

PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Re: Offentlige kurser

Indlægaf PLH » 24. apr 2008, 21:01

Ved at dell sælger computer med Ubuntu har I nogen erfaring med disse eller ved noget om dem

fije
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. apr 2008, 17:16

Re: Offentlige kurser

Indlægaf fije » 24. apr 2008, 21:08

Zepto er på vej med en http://www.pcworld.dk/art/9774?a=block&i=16 så de kommer snart.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Offentlige kurser

Indlægaf Pihl » 24. apr 2008, 21:10

Det er desværre kun på det amerikanske marked, at Dell computere med præinstalleret Ubuntu sælges.. Der er også andre end Dell på vej med præinstalleret Ubuntu. Blandt andet har der været snak om, at Acer også er på vej med det, men formentlig bliver det også kun på det amerikanske marked - i hvert fald til at starte med.

Det tætteste jeg har set på Ubuntu på nye maskiner i Danmark, er som sagt hos Zepto. På en enkelt bærbar kunne de skrive:

Virker med Ubuntu Linux
3215W er testet til at virke sammen med Ubuntu Linux 7.10, Out-of-the-box. Det vil sige at alt virker på maskinen fra start Inkl. skærmkortet og Intel Pro/Wireless 4965 netkortet. ALSA driveren (Advanced Linux Sound Architecture) skal opdateres for at få lyd.


Og ja, så er de på vej med den der ultra billige bærbar.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Offentlige kurser

Indlægaf Wikzo » 24. apr 2008, 21:30

Ovenstående maskine har jeg. Den fungerede næsten med det samme med Ubuntu; det eneste jeg skulle gøre, var at køre et lille script (tog højest et minut) for at få lyd og køre et par kommandoer for at få grafikkortet til at virke med Compiz Fusion.

Så ja - Zeptos maskiner kører fint med Linux/Ubuntu.
Billede

PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Re: Offentlige kurser

Indlægaf PLH » 24. apr 2008, 22:20

Omkring kurser: Er det noget I har afholdt eller anden erfaring med?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Offentlige kurser

Indlægaf eitreach » 24. apr 2008, 22:23

Det er vi ikke store nok til, er jeg bange for.. Det tætteste vi kommer på kurser er vist release parties - og selv dét er vist lidt af en mager størrelse..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Re: Offentlige kurser

Indlægaf PLH » 24. apr 2008, 22:27

Hvor der er vilje er der en vej;)

Nå okay - laver I ingen fælles arrangementer?

Har I noget overblik over hvor mange der er med i netværket?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Offentlige kurser

Indlægaf eitreach » 24. apr 2008, 22:42

Nu må du lige bære over med os, for vi er trods alt Linux-entusiaster. :P Det dér med "fælles" sker som regel over IRC..

Hm. Vi er sgu ikke så fandens sociale sammen fysisk. Ikke så vidt jeg har lagt mærke til, i hvert fald.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Re: Offentlige kurser

Indlægaf PLH » 24. apr 2008, 22:48

Ja ok, he. Synes bare det er skide spændende hele dette open source og Ubuntu i særdelshed.

I ser det ikke som jeres mission at udvide kendskabet til Ubuntu til alle danskeres bevisthed;) ?

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Offentlige kurser

Indlægaf eitreach » 24. apr 2008, 22:57

Det gør vi i allerhøjeste grad! Derfor har de ansvarlige også gjort et utroligt stykke arbejde ved denne release party, for at få så stor mediedækning som de overhovedet kan.

Vi er bare ikke så fandens store som i resten af europa.. Vi må klare os med det vi har. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Offentlige kurser

Indlægaf Wikzo » 24. apr 2008, 23:44

Spred budskabet! Selvom det kun gå fra mund til mund, kan det med tiden blive rigtig stort i det lange løb :)
Billede

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster