AirTag, Tile vs. privatliv

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf uniqorn » 29. dec 2021, 13:37

Populære sporingsenheder kan misbruges til stalking - men du kan selv afsløre de små sladrehanke (dr.dk)

Selvom man har gjort sit bedste for at undgå Apple og Android, så lader det til at man nu skal forholde sig til folk, som eventuelt kan finde på at placere en AirTag eller Tile sporingsenhed i sine ejendele for enten at stalke eller spionere på én.

Selvom det naturligvis er yderst tvivlsomt om jeg personligt nogensinde skulle blive udsat for ovenstående, så er det alligevel noget jeg vil studere nærmere for at vide, hvad der kan gøres for at afsløre disse sporingsenheder. Jeg har aldrig haft en Apple smartphone. Min Android smartphone (Fairphone) har ikke en installeret Google pakke. Jeg har med andre ord ikke adgang til den app der omtales i artiklen, og har ærlig talt ikke lyst til det heller.

Mit spørgsmål er nu, om der findes noget andet der kan afsløre f.eks. sporingsenheder der kommunikerer via bluetooth og ultra-wideband?

Ultra-Wideband Positioning & Sensor Technology (inpixon.com)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf AJenbo » 30. dec 2021, 01:45

Det er ikke et google produkt saa jeg tror ikke det skulle vaere til haendring for dig.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf uniqorn » 30. dec 2021, 11:07

Jeg prøver lige en gang mere.

I artiklen fra DR, som der linkes til, står der at man selv kan afsløre de små sladrehanke.

Det kræver dog, at man enten har en Apple eller Android smartphone.

Når man skal installere en app på Android skal man forbi Google app store, om man vil det eller ej.

Mit spørgsmål var om der findes noget andet (end en Apple eller Android app) der kan afsløre f.eks. sporingsenheder der kommunikerer via bluetooth og ultra-wideband?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf AJenbo » 30. dec 2021, 12:46

uniqorn skrev:Jeg prøver lige en gang mere.

...

Når man skal installere en app på Android skal man forbi Google app store, om man vil det eller ej.


Du kan prøve alt det du vil, men det gør det ikke sandt. Man kan installere apps fra andre kilder, eks. F-Droid.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf uniqorn » 30. dec 2021, 18:25

AJenbo skrev:
uniqorn skrev:Jeg prøver lige en gang mere.

...

Når man skal installere en app på Android skal man forbi Google app store, om man vil det eller ej.


Du kan prøve alt det du vil, men det gør det ikke sandt. Man kan installere apps fra andre kilder, eks. F-Droid.


Det var skam sandt for mig, for jeg kendte ikke til noget alternativ. :)

Hvis jeg forstår det korrekt, så er det du prøver at formidle, at en tilsvarende app kan hentes hos f.eks. F-Droid?

Eller prøver du at formidle at der findes alternativer til Google app store, men det er ikke sikkert der findes en tilsvarende app noget andetsteds?
Senest rettet af uniqorn 30. dec 2021, 20:51, rettet i alt 1 gang.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf uniqorn » 30. dec 2021, 19:56

AJenbo skrev:Man kan installere apps fra andre kilder, eks. F-Droid.


Tak for hintet, anyway. :D

Det lykkedes mig at finde AirGuard.

Det hér med apps er helt nyt territorie for mig. Nu får jeg se om det er hvad jeg har brug for.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: AirTag, Tile vs. privatliv

Indlægaf uniqorn » 4. jan 2022, 19:31

AirGuard er oppe at køre på en Android smartphone og virker efter hensigten. F-Droid er smertefri at installere på en nyere udgave af Android. Var nødt til at købe ny smartphone af flere årsager, og fandt ved samme lejlighed ud af, at det ikke koster en bondegård at gøre lige netop det. Så det blev til en forsinket julegave til fruen, for det er jo ligemeget, hvem der har F-Droid installeret.

Det havde været endnu billigere at købe en smartphone med Android Go, men jeg ville ikke risikere, at det ikke kunne lade sig gøre at installere F-Droid.

Mange tak igen for tipset om F-Droid

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster