Bedste medie til langtidslagring

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 14. dec 2020, 22:00

I disse mørke tider udtænker jeg gerne projekter til at få tiden til at gå noget lettere, nu hvor det er kedeligt at være udenfor. Det skal i år gå ud over min samling af gamle vinylplader, som jeg vil begynde at overspille til harddisk inden de bliver sat til salg og forhåbentlig giver noget tiltrængt plads i kælderen.

Men, på harddisken(e) bliver der hurtigt trangt, så jeg skal finde et medie til langtidsopbevaring. Det skal mest være som en slags back-up i tilfælde af at harddisken(e) stiger af, dvs. de skal kun benyttes en sjælden gang. Jeg er mest tændt på Blu-ray, da jeg har en skriver og tilhørende nye discs, og samtidig fordi der kan være store mængder af data på dem. Men, er det den bedste mulighed eller findes der noget bedre?

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf Dan Hansen » 14. dec 2020, 23:33

Tape?
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 15. dec 2020, 00:52

Dan Hansen skrev:Tape?


Det eneste tape jeg kender til bruges til at klistre med, så jeg er næsten sikker på du mener noget andet? :D

Edit: Okay, brugte min fantasi og fandt backup bånd og Linear Tape-Open. Er de maskiner ikke dyre i anskaffelse?

Fortsætter med at besvare mine egne spørgsmål. :) LTO enheder og priser.
Fandt noget ganske interessant: Overland Tandberg RDX QuikStor USB powered. Overkommelig pris, endda. :D

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 15. dec 2020, 12:59

Har funderet over anvendelsen af back-up bånd, hvilket er en fantastisk måde at langtidslagre data på, og er kommet frem til at min samling af vinylplader nok ikke er værdifuld nok til at berettige en investering i en ny maskine. Fordelene er ellers åbenlyse ved back-up bånd; stor volumen på ét bånd, som let kan gemmes af vejen.

Spørgsmålet er, hvordan er brugtmarkedet for disse båndmaskiner? Holder de en god brugtpris? Jeg har ikke rigtig kunne finde noget interessant omkring dette. Om tabet er minimalt ved salg af maskinerne, så giver det jo en helt anden kalkulering.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2020, 13:46

Blue-ray skulle kunne holde i 100 år, de kan så kun skrives til 1 gang pr. disk.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 15. dec 2020, 14:52

AJenbo skrev:Blue-ray skulle kunne holde i 100 år, de kan så kun skrives til 1 gang pr. disk.


Der findes Blue-ray discs (BD-RE) som kan skrives til flere gange, hvor 100 GB er de mest volumiøse (XL). De almindelige (BD-R) er de billige. Jeg plejer at købe alle dem jeg kan finde rundt omkring i supermarkeder der holder oprydningsudsalg. Verbatim Printable 25 GB BD-R 10-pak spindel til 29 svenske kronor var det seneste jeg faldt over.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf Klaus Rasmussen » 15. dec 2020, 15:18

Der er et andet aspekt af at lave backup: Enhver digitalisering af analog lyd rummer et tab af dynamik! Jeg mener vaw formatet er det bedste til formålet. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2020, 16:04

Kender ikke den generelle leve tid for BD-RE :)

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 16. dec 2020, 00:37

AJenbo skrev:Kender ikke den generelle leve tid for BD-RE :)


Skulle ikke undre mig om den generelle levetid er nogenlunde den samme for BD-RE.

Er blevet lidt klogere på Blu-ray discs i dag, eftersom jeg søgte på priser for BD-R XL discs (100 GB). Det viser sig, at XL discs til salg i Europa hovedsagelig er M-DISC, som er væsentlig dyrere end "almindelige", dvs. som ikke er M-DISC. M-DISC reklamerer med (påstår) en levetid på 1.000 år (og hvem har egentlig brug for det til de priser?).

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bedste medie til langtidslagring

Indlægaf uniqorn » 16. dec 2020, 00:41

Klaus Rasmussen skrev:Der er et andet aspekt af at lave backup: Enhver digitalisering af analog lyd rummer et tab af dynamik! Jeg mener vaw formatet er det bedste til formålet. :)


Der kan være noget om at WAV er det bedste til formålet, noget jeg vil dyrke på et lidt senere tidspunkt når mine nye BD-E XL discs kommer hjem fra udlandet. :) Først skal jeg lige sætte mig ind i at skrive Blu-ray discs.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster