Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf uniqorn » 1. nov 2020, 13:46

Som skrevet i en anden tråd har jeg præcis installeret Windows 10 på en PC, hvilket med usvigelig sikkerhed mindede mig om, hvorfor jeg valgte Ubuntu til og Microsoft fra.

Det første jeg gjorde var at fjerne alle unødvendige programmer, Win10 PC'en skal bruges så lidt som muligt. Nå ja, det hedder ikke programmer længere, men APP's. Også Skype røg ud, men minsandten om jeg ikke lidt senere fik en pop-up besked om, at nu har de oprettet en konto hos Skype med min e-mail, og samtidig er Skype APP'en tilbage (dog ikke i aktiveret tilstand).

Glæder mig noget så grusomt til jeg modtager den nye PC med Ubuntu forudinstalleret, så jeg slipper for den slags idioti.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf AJenbo » 1. nov 2020, 14:26

har ogsaa undret mig over hvorfor de har tvunget saa mange af programmerne i windows 10

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. nov 2020, 14:52

+1
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf uniqorn » 1. nov 2020, 15:00

AJenbo skrev:har ogsaa undret mig over hvorfor de har tvunget saa mange af programmerne i windows 10


Jeg har prøvet det der er værre med den Windows laptop som jeg snart sender på pension. Da den var ny, og min barnetro på Microsoft stadig var intakt, opdagede jeg en nat ved et tilfælde, at PC'en havde tændt sig selv og var begyndt at installere opdateringer. Der blev jeg godt nok en anelse chokeret. Efter noget tid fandt jeg så artiklen om Intel Management Engine på Wikipedia. Siden da afslutter jeg altid en dag ved at slukke ved stikkontakten, også for routeren (ellers er det jo ligemeget, da en laptop næsten altid har strøm på batteriet).

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf Dan Hansen » 2. nov 2020, 10:59

AJenbo skrev:har ogsaa undret mig over hvorfor de har tvunget saa mange af programmerne i windows 10


Godt spørgsmål, og det er pisse irriterende. Det sjove er at nogle kan man afinstallere, andre ikke. Som f.ex Xbox Game(ettellerandet) kan ikke fjernes - selv om jeg hverken har Xbox eller på anden måde spiller på computeren.

Videre kan jeg ikke afindstallere "Kamera"-appen - selv om jeg ikke har kamera (eller mikrofon, for den sags skyld) på computeren(?) Totalt mengsløst ...

Osv, osv ...

Men det er ikke derfor jeg bruger Ubuntu (eller KDE Neon der er bygget på Ubuntu).

Det er fordi jeg har en lille Asus X270N bærbar med kun 32GB eMMC og 4GB RAM. Den blev født med Windows 10 Home, men laster jeg det ind på den, med MS Office 365 (eller hvad det nu hedder i dag), Photoshop + lidt andet, så er disken fuld, og jeg må begynde at komprimere (CompactOS) og slette ting fra WinSXS for at give plads. Og selv da har jeg måske bare en tre-fire GB ledigt ...

Nu kører jeg KDE Neon (Ubuntubaseret), og efter at have installeret selve OS'et, LibreOffice, Gimp, Krita, Kdevelop, KDEnlive, Gramps, plus en mængde andre ting jeg kan lide at have, Dropbox etc etc, så har jeg stadigt 14-15 GB ledigt plads. Pluss jeg kan fagtisk redigere HD-video på den - helt uden forsinkelser!! På kontoret har jeg en stationær computer med 8GB Ram og en i3 CPU (tror jeg det er), og den kan heller ikke lave video i Windows, så den kører også KDE Neon :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf uniqorn » 2. nov 2020, 12:49

Dan Hansen skrev:Det er fordi jeg har en lille Asus X270N bærbar med kun 32GB eMMC og 4GB RAM. Den blev født med Windows 10 Home, men laster jeg det ind på den, med MS Office 365 (eller hvad det nu hedder i dag), Photoshop + lidt andet, så er disken fuld, og jeg må begynde at komprimere (CompactOS) og slette ting fra WinSXS for at give plads. Og selv da har jeg måske bare en tre-fire GB ledigt ...


Nu er 32GB heller ikke meget hvis man er foto/film nørd, men helt klart at Microsoft ikke kan være med dér.

Jeg har oplevet noget lignende. Købte en lille 10 tommers laptop til rejser, bare med standard Windows opsætning, ingenting fancy. Nu er Microsofts opdateringer efterhånden svulmet så meget op, at jeg ikke længere får plads til dem alene. :lol:

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf Jimmyfj » 3. nov 2020, 08:56

Jeg har valgt Ubuntu fordi jeg var træt af Windows XP, som gik ned fra en side af. Der gik ikke mange uger mellem hver ny installation af systemet, og der af følgende aktivering. Til sidst skulle jeg ringe til Microsoft for at kunne aktivere Windows igen. Jeg skulle installere et hav af drivere til Windows, som ikke havde driverne under installation. Plus jeg hver gang skulle defragmentere disken for at opnå en nogenlunde tålelig hastighed på systemet. Antivirus og firewall skulle installeres hver gang jeg måtte geninstallere Windows. Jeg blev træt af at jeg ikke kunne finde andet end shareware til Windows, og jeg kørte StarOffice som kontorpakke. Photoshop kunne jeg ikke køre uden at skulle af med en formue til en licens. Alle de ting fik mig til i 2006 at prøve Ubuntu, som jeg forelskede mig i omgående. Ubuntu havde alle drivere til min hardware, og jeg skulle ikke have antivirus og firewall installeret. Jeg har prøvet Windows 10 på min HP Pavillon Elite 530 med Intel Core I7 med fire kerner, 16 GB RAM og tre terabyte harddisk, ja jeg bruger stadig harddisk. I dag er jeg med på hirsute hippo, early days, og Linux kerne 5.10RC2, det kunne jeg ikke under Microsoft, der skal du være noget ved musikken hvis du skal betateste. Ubuntu har et fællesskab du ikke finder til Windows, og her kan jeg bidrage til systemet ved at oversætte programmer på Launchpad, hvor jeg har oversat et par programmer gennem tiden. Alt i alt er Ubuntu bare bedre end Windows, og den er mere fremtidssikret og understøtter min hardware betydeligt bedre end WIndows nogen sinde har gjort.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf Claus Henriksen » 4. nov 2020, 18:50

Ja, jeg anvender heller ikke windows længere, hverken på arbejde eller hjemme.
Sidste år blev jeg bedt om at slette min windows partition af arbejdet. Vores IT vidste godt det ikke var nødvendigt at bruge windows længere. Og det var virkelig sjældent jeg brugte den alligevel så goodbye.

Når det er sagt er jeg ret tilfreds med at man har WSL på Windows 10 maskinerne, så folk der ikke gider/kan skifte alligevel kan få en (for det meste Ubuntu-) Linux distro på deres maskine.

Jeg installerer altid selv da jeg er ældgammel bruger og vil have det som jeg vil have det. Men det er vildt godt man ikke er tvunget til at installere selv mere,- blot købe sig til det. Det betyder også at maskinerne er afprøvet/ceritificeret med Linux.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Rinus
Indlæg: 156
Tilmeldt: 23. okt 2007, 20:15
Geografisk sted: Horsens

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf Rinus » 6. nov 2020, 17:23

For år tilbage da jeg røg pibe og skulle gen installere xp plejede jeg at købe en sixpack om fredagen. Så startede jeg med installationen. Når så sixpacken var færdig gik jeg på værtshus (og sparede lidt penge på de seks første øl).
Nu ryger jeg ikke mere og klarede mate 20.10 instaletionen på lidt over 12 min. Men på grund af printer, kan det være at jeg desværre er nødt til at køre dual boot. Mvh. Bent

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Hvorfor jeg valgte Ubuntu i stedet for Microsoft

Indlægaf uniqorn » 6. nov 2020, 21:55

Rinus skrev:For år tilbage da jeg røg pibe og skulle gen installere xp plejede jeg at købe en sixpack om fredagen. Så startede jeg med installationen. Når så sixpacken var færdig gik jeg på værtshus (og sparede lidt penge på de seks første øl).
Nu ryger jeg ikke mere og klarede mate 20.10 instaletionen på lidt over 12 min. Men på grund af printer, kan det være at jeg desværre er nødt til at køre dual boot. Mvh. Bent


Okay, så du geninstallerede Windows XP hver fredag i selskab af tobak og sixpacks med afslutning på værtshus. Det giver jo indtrykket af at Windows egentlig aldrig blev færdiginstalleret. :roll:

Spøg til side. Da jeg installerede Windows 10 den anden dag tog det lige omkring et kvarter. Efter Windows XP, som helt rigtigt var en crash udgave, gik jeg over til Windows Vista, som vældig sjældent crashede. Hvad jeg så i min naivitet ikke vidste var, at Windows rodede rundt på min PC i ly af mørket og fiksede alle sine fejl.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster