Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. maj 2008, 00:15

jeg er meget tilfreds med ubuntu 8.04 lts , efter kun lejlighedsvis at havet prøvet linux i nogle år ,
indstallede jeg 7.10 og var meget imponeret over de mange valgmuligheder der er .
8.04 beta derimod gav mig grå hår i hovedet , den gik konstant ned i grub , lavede gnome fejlmeldlinger ,
og næsten 90% af tiden gik med at udfylde div fejlmeldlinger og få dem sendt afsted .
derfor er jeg meget glad for at den endelige udgave af 8.04 er så stabil som den er , det er en
fornøjelse at bruge programmet , feks. automount af extern er blevet lavet så det virker.
man kan altid diskutere om hvorvidt det er nemt at starte som ny bruger med ubuntu ,
men feks. tilføj - fjern programmer , er da både nemmere og billigere end hvis man bruger windows.

vedr. tidligere indlæg .. ja det er hurtigere af skaffe en piratkopi af windows , men det er IKKE lovligt .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf Artificial Intelligence » 6. maj 2008, 11:56

PhilipH skrev:Tool or Toy ?

Efter gode oplevelser med OpenSource i form af DokuWiki, OpenOffice, FileZilla og Firefox fandt jeg det naturligt at undersøge OpenSUSE 10.3 og Ubuntu 8.04LTS.

Jeg er derfor at betragte som en newbie ud i Linux-verdenen, men indgangsvinklen var ikke om jeg skulle have en Linux, men hvilken jeg skulle have.

Erfaringer med Ubuntu:
- installation mislykkes. jeg ender i en iframs
- windows shares på netværket kan ikke ses
- NAS-disk (der kører Linux !) kan ikke bruges
- farve-laseren kan kun printe s/h
- USB-diske med NTFS kan ikke læses/skrives
- selv det at se en cdrom blev et problem

Der findes sikkert en løsning hos venlige folk i et forum, men samtlige løsningsforslag går efter metoden:
1) Installer programmet
2) Fyr nogle kryptiske kommandoer af i en kommandoprompt
3) Ret en sætning i en config-fil

Sådan var det også med Windows 3,1 for rigtig mange år siden......
Dén kvalitet er tiden for længst løbet fra.

Det tager længere tid at få Ubuntu til at virke, end det tager at skaffe en piratkopi og installere XP med de værktøjer jeg har brug for.
Begynder jeg at regne arbejdstiden i penge, er det stadig billigere bare at købe en XP, antivirus etc. og installere, end det er at bruge mange timer på at løse problemerne med Ubuntu.

XP med hjælpeværktøjer er stort set lavet efter metoden: indsæt cd, tryk install, next, next, next, finish - brug programmet.

Dét kan Ubuntu 8.04 slet ikke matche.
Jeg har brug for et værktøj, ikke et legetøj - og lige nu ligner Ubuntu desværre mest et legetøj i min verden.

Min købte XP Pro med antivirus etc. bliver derfor installeret igen.
Jeg nøjes med at bruge OpenSource applikationer nogen tid fremover.

Jeg er virkelig skuffet.


Ikke for at skyde dig i stykker, PhilipH.
Men hvis man tror at linux er en gratis version af Windows så tager man gruelig fejl. Mange kommer også ind til Linux verden med den forudsætning at ting gøres på samme måde - og dertil kommer at de bliver skuffet.
Hvor mange år har du brugt Windows? Hvor mange timer har du givet Linux (Ubuntu)? Er der ikke tale om "old habits die hard"? D.v.s. Jeg er vant til at gøre det sådan og sådan - hvis det er andeledes så er det skod. Rigtigt at lære noget nyt er svært, sådan er det sgu da med alt ting her i livet.

Jeg kan læse at du har været uheldig med dit valg af hardware, det sucker. Er det Ubuntu skyld? Er det Linux skyld? Næh, det er producenterne der ikke a) åbner op for driver specifikationer b) har support til linux. Ja, det er lort - men hvis du er seriøs omkring at bruge Linux så skriver du et klage brev til de firmaer om at det er på tide at de får fingeren ud af ***hullet. Jo fler' der gør det jo bedre.
Der er producenter og firmaer der støtter linux - næste gang du skal have en computer og tænkt dig at give Linux en rigtig chance, søg for at få de rigtige dele, og igen ja! Det er lort at man skal researche hvem og hvad firma der supporter linux.

Der findes sikkert en løsning hos venlige folk i et forum, men samtlige løsningsforslag går efter metoden:
1) Installer programmet
2) Fyr nogle kryptiske kommandoer af i en kommandoprompt
3) Ret en sætning i en config-fil

Sådan var det også med Windows 3,1 for rigtig mange år siden......
Dén kvalitet er tiden for længst løbet fra.


Forkert, det er den nemmeste og mest præcise måde at hjælpe folk på. Der er en grund til at i Windows Vista og i de kommende generationer af Windows at kommandoprompt bliver gen-introduceret. Det er det mest powerful værktøj du kan få på en PCer/OS system. Dog er Vista kommando promt en joke, men jeg tror vi vil se bedre udgaver af den i de forløbende windows versioner.

Mange er de kommandoer folk viser f.eks. her i forummet gør at den bruger der skal modtage hjælp ikke laver fejl for eksempel. Med kommandoer er meget præsise og kan også dianostigsere problemer og fejl, hvilket er næsten en umulighed i Windows (ud over genindstallation af Windows eller med hex-editor som ikke ligefrem er bruger-venlig ;) ).
Selvfølgelig kan mange af de ting du ser her bruges via en grafisk brugerflade, men det er sgu svært at give en god, hurtig, præsis hjælp uden kommandoer.

XP med hjælpeværktøjer er stort set lavet efter metoden: indsæt cd, tryk install, next, next, next, finish - brug programmet.

I ubuntu; åben add/remove eller synaptic - klik det program du vil indstallere, eller 1000 programmer - den downloader og installere, derefter er alle programmer klar til brug. 1000 gange nemmere én i Windows. Ikke noget med klik, klik, klik, agree, scroll down , agree, accept, sacrifice your firstborn, klik, ok ved hver enkelt program. Det er simplehen obsolite. DERNÆST søger den for hver enkelt program er opdateret - selv de programmer som ikke er en del af Ubuntu.

Ok, jeg stopper nu, skal på arbejde. Der har vi 7 årige børn der bruger Ubuntu og på kontoret kører der 4 maskiner med Ubuntu til kontor arbejde.
A.I. Dude - en simpel Pædagogmedhjælper.

PhilipH
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30. apr 2008, 16:44

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf PhilipH » 6. maj 2008, 14:26

For lige at sætte kommentarerne på spidsen:

Hr. & fru Jensen har brug for et værktøj på deres computer.

Hvis hr. & fru Jensen gerne vil bruge Ubuntu 8.04 er det nødvendigt at:
- acceptere en stejl indlæringskurve
- erhverve sig detaljeret viden om isenkrammet i en computer
- udskifte eksisterende isenkram i deres hjem med linux-compatibelt isenkram.
- acceptere at lære kryptiske kommandoer i en kommandoprompt
- acceptere at installations-cd formentlig efterlader dem i en sort skærm med kommandoprompt
- acceptere at dén viden, de har tilegnet sig med MS gennem de seneste år ikke kan genbruges

Altsammen noget der enten koster penge til nyt isenkram eller forbrug af kostbar fritid på det ikke-væsentlige.
Det væsentlige er brug af computeren som et værktøj.

Hvis hr. & fru Jensen vil bruge XP er det nødvendigt at:
- indsætte cd. Trykke nex, next, next, finish - og gøre som de plejer.

Nogen der bliver overrasket, hvis fru Jensen hurtigt opfatter Linux som et umodent, dyrt, eller tidskrævende alternativ til Microsoft ?

Mit førstehåndsindtryk af Ubuntu 8.04 LTS bekræftende næsten alle fordomme om Linux som noget teknisk og vanskeligt tilgængeligt.
Altså et legetøj for teknisk velfunderede.

Det finder jeg skuffende og rigtig ærgerligt.
Og jeg ser gerne fordommene blive gjort til skamme af et produkt i høj kvalitet.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf Artificial Intelligence » 6. maj 2008, 17:52

Hvis hr. & fru Jensen gerne vil bruge Ubuntu 8.04 er det nødvendigt at:
- acceptere en stejl indlæringskurve
- erhverve sig detaljeret viden om isenkrammet i en computer
- udskifte eksisterende isenkram i deres hjem med linux-compatibelt isenkram.
- acceptere at lære kryptiske kommandoer i en kommandoprompt
- acceptere at installations-cd formentlig efterlader dem i en sort skærm med kommandoprompt
- acceptere at dén viden, de har tilegnet sig med MS gennem de seneste år ikke kan genbruges

Altsammen noget der enten koster penge til nyt isenkram eller forbrug af kostbar fritid på det ikke-væsentlige.
Det væsentlige er brug af computeren som et værktøj.

Hvis hr. & fru Jensen vil bruge XP er det nødvendigt at:
- indsætte cd. Trykke nex, next, next, finish - og gøre som de plejer.

Nogen der bliver overrasket, hvis fru Jensen hurtigt opfatter Linux som et umodent, dyrt, eller tidskrævende alternativ til Microsoft ?

Mit førstehåndsindtryk af Ubuntu 8.04 LTS bekræftende næsten alle fordomme om Linux som noget teknisk og vanskeligt tilgængeligt.
Altså et legetøj for teknisk velfunderede.

Det finder jeg skuffende og rigtig ærgerligt.
Og jeg ser gerne fordommene blive gjort til skamme af et produkt i høj kvalitet.


Det er det samme igen du siger - hvad man er vant til. Ja, der er nogen der vil lære et nyt system og alle de goder det kan tilbyde, men det er så valg man tager.
Dit indtryk fortæller mig at du kom i forhåbning på at finde en gratis version af Windows, derfor blev du slem skuffet. Det er fair nok, for Ubuntu/Linux er ikke Windows og skal heller ikke være det. Det er et alternativ end Windows, en mulighed til/for noget andet.
Windows er lige så tidskrævende hvis du regner det ud + prisen for hvad du betaler i at låne det windows (man ejer ikke windows, man låner det). Defragmenteringer, anti-virus, anti-spyware, årlig genindstallation, diverse clean-ups programmer, slow-ness etc. etc. Det er hverdag for hr. og fru Jensen.

- acceptere en stejl indlæringskurve

Ikke helt korrekt. Nye ting kræver altid indlæring.

- erhverve sig detaljeret viden om isenkrammet i en computer

Er desværre korrekt, men den fejl ligger hos hardware producenterne - Dog hvis dit hardware er supported virker det out-of-the-box på linux, hvorimod kræver det 5-6 forskellige CD fra producenterne eller web-hunt på windows med forskellige drivers. - Ikke særlig brugervenligt for Hr. og Fru Jensen. Derefter lige så mange reboots.

- acceptere at lære kryptiske kommandoer i en kommandoprompt

Ikke nødvendigt - men et plus hvis man kan. Man kan også bruge kommandoprompt i windows, men det er heller ikke nødvendig, men et plus hvis man kan.

- acceptere at installations-cd formentlig efterlader dem i en sort skærm med kommandoprompt

Jeg har set mange Windows maskiner gøre det samme eller BSOD hvorefter en gen-installation er nødvendig, og derefter finde ud af hvad årsagen er, hvilket ikke er helt nemt, da Windows fejlmeldninger ikke giver nogen meninger.

- acceptere at dén viden, de har tilegnet sig med MS gennem de seneste år ikke kan genbruges

Og...? Bare fordi man som barn har lært at køre på cykel, men som voksen kun køre i bil betyder jo ikke det er spilt. Livet er lærrings procces (FAQs of Life og gud tak og lov for det).

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf sådanUBUNTU » 6. maj 2008, 18:50

Det er ikke alle jeg vil anbefale at kaste sig over linux uden en erfaren bruger til at vejlede dem.

Når systemet er installeret er ubuntu et meget sikkert, brugervenligt og yderst stabilt system. Det kan mine forældre samt min søster bevidne. Jeg modtager næsten ingen opkald fra nogen af dem ang. computerproblemer. Min kæreste har dog ikke meget til overs for linux... nok mest fordi jeg hele tiden tweaker, ændrer og gør ved, så computeren hele tiden er i en løbende forandringsproces. :-P

Min kæreste har til gengæld fået en splinterny Vista-computer, som hun bander over dagligt: "Stifinder går hele tiden ned. Arrgh... Photoshop gik ned... Jeg har spildt flere timer. Hvad laver maskinen nu?" Så må jeg svare, at det ved jeg desværre ikke. I Ubuntu sker sådan noget MEGET sjældent, og hvis et program crasher, kan man i det mindste for det meste hurtigt google sig frem til en løsning eller spørge sig frem.

Man behøver ikke være ekspert for at bruge ubuntu. Det er altid tilladt at spørge på forum, og især hvis man har forsøgt at google, så godt man nu kan... ;-)

Men jeg er ikke fuldstændig uenig i PhilipH's kritik og mener også, at den er berettiget. Til gengæld mener jeg, at ubuntu/linux er et formidabelt arbejdsredskab, når det er konfigureret. Og på trods af PhilipH's negative erfaringer, funker systemet i de fleste tilfælde fra day one (eller two).
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf Wikzo » 6. maj 2008, 18:56

Jeg vil da mene, at megen af den basal computerviden, man har fået opsparet igennem sit liv, sagtens kan bruges på en anden platform, hvad enten det er Windows, Linux eller Mac OSX. Selvfølgelig er der store forskelle, men alle har jo egentlig samme mål: At være et (velfungerende) system, en motor, for brugeren, der ønsker at benytte sin computer.
Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvad er dit indtryk af Ubuntu og Linux?

Indlægaf Christian.Arvai » 6. maj 2008, 18:59

helt enig .

jeg er absolut ikke en linux expert , men jeg har prøvet lidt af hvert fra commodore 64 og frem .

hvis man ryster posen lidt , kører det fint
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster