Whe(eee)!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 29. feb 2008, 21:21

Nå, jeg lovede at skrive et lidt længere stykke om mine oplevelser med min EEE..

Min EEE er kommet, og jeg er en frelst mand - så snart jeg kan få installeret Ubuntu. Mere om det senere.

Den kom ind af døren, pænt pakket ind direkte fra leverandøren, hvem end det har været - manualen var på kinesisk, så det har nok været en meget tidlig udgave, må jeg gå ud fra. Ellers var der en oplader, som er nem at have med på farten - ikke så lille som min mobiloplader, men heller ikke en mursten som til andre bærbare - et godt kompromis, synes jeg. En stilet sort bæretaske var der også - ikke ret stor, men det er kun godt. Den skulle jo gerne passe til den -meget lille maskine- som EEE'en nu engang er.

Jeg var for utålmodig til at prøve opladeren, så jeg startede den bare op istedet. Det tog ikke ret lang tid - og den startede op med herligt store ikoner, og et meget overskueligt miljø. Standard-miljøet er lavet i IceWM på en smart facon, med faneblade, istedet for et traditionelt skrivebord. Man kan godt skifte til at bruge et standard KDE-skrivebord, men det kræver lidt installation - så jeg brugte bare standard-miljøet i starten. Fik startet Tux Racer op som det første, og det kørte skræmmende godt på den lille maskine - god og tydelig skærm, som jeg som svagtseende varmt bifalder - tastaturet er meget småt, men umiddelbart ikke så småt at jeg ikke med lidt held kan få nogle relativt lange sætninger og hurtige ord ned, uden at det kager helt. Tastaturlayoutet var engelsk, og det kan umiddelbart ikke skiftes til dansk i 'easy mode', som de kalder det - det kan man dog i KDE, så ingen alarm. Jeg synes dog stadig det kunne være rart at kunne det i easy mode - men pyt.

Senere fik jeg så skiftet til KDE, med 'pimpmyeee'-scriptet som er tilgængelig på Google Code - den har jeg brugt mange gange, og den virker storartet - den klargør KDE, klargør nogle flere codecs, smider nogle flere repositorier ind, og andet godt - så kom jeg ind i KDE. Jeg bryder mig ikke ret meget om KDE, skal jeg være helt ærlig, så det er et uvant miljø for mig - men jeg var dog i stand til at få det fikset op sådan at jeg kunne bruge det fornuftigt.

Jeg har som før skrevet prøvet at installere et 3-modem - hvilket faktisk er skræmmende nemt. Problemet jeg havde, viste sig at være grundet i at jeg ikke kunne bruge 3's netværk herude - så der opstod nogle fejl ved forbindelsen. Nu prøver jeg istedet Telia's modem, som kan benytte EDGE - så håber jeg det bliver nemmere. Fortsættelse følger hvad det angår.

Xandros.. Jeg kan ikke rigtigt lide det. Det er ikke så nemt at bruge som Ubuntu, mht. repositorier og opdatering og lignende - jeg har mange gange måtte bruge EEE'ens Restore-funktion, fordi systemet kagede på grund af ødelagte pakker og lignende. Hvis man bruger systemet som standard er der dog ikke noget at frygte - der fungerer det glimrende, for det meste - jeg kan bare ikke nøjes med det, så derfor må Ubuntu ind en af dagene. Så slipper jeg også for det faktum, at når min maskine har fuldført en restore, derefter starter op på kinesisk - det kan jeg godt undvære.

Udover det, så er maskinen super - det kan den jo sagtens være, selvom OS'et ikke er der, og det er det.. Den finder wlan uden problemer, og min standard-forbindelse fungerer også glimrende. Jeg glæder mig dog til at teste Telia's modem, forhåbentligt med bedre resultater.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Whe(eee)!

Indlægaf Wikzo » 1. mar 2008, 18:40

Lækkert. Tillykke med maskinen :)
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 1. mar 2008, 19:34

Mange tak!

Igår fik jeg så installeret en SNES-emulator, og idag en emulator så jeg kan spille Nintendo 64-spil - i aften skal jeg så have installeret en emulator så jeg kan spille Sega Genesis-spil, og så er vi ellers ved at være der..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Whe(eee)!

Indlægaf Wikzo » 1. mar 2008, 20:15

... ikke lige det allersmarteste at snakke højt om :P ^^
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 1. mar 2008, 20:19

Joda.. Jeg har naturligvis alle de 6-700 spil jeg har installeret, i fysisk form. 8)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 2. mar 2008, 17:17

Nu med billeder. :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Whe(eee)!

Indlægaf Wikzo » 2. mar 2008, 17:51

Wow ... MackBook Air, go home! Det er virkelig en lilleput af en computer :P
Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Whe(eee)!

Indlægaf Don S » 2. mar 2008, 18:54

På billede nummer 3, får man illusionen af, at den er ret stor.
Billede

Billede Billede

BrittaP

Re: Whe(eee)!

Indlægaf BrittaP » 2. mar 2008, 21:19

*suk*, hvor er den smuk!!

prolle
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. feb 2008, 11:57

Re: Whe(eee)!

Indlægaf prolle » 5. mar 2008, 10:30

jeg må også lige prale lidt :D

jeg er også blevet den heldige ejer af den lille fikse eee. og kan kun varmt anbefale den. jeg har selvfølgelig installeret ubuntu på den naturligvis uden problemer. du skrev at
du havde installeret emulatore til at spile gamle spil, samt en masse spil. hvor har du hentet dem henne, har prøvet at søge på det, men finder kun nogen der kan køre under windows.

men tillykke med maskinen.

Martin

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 5. mar 2008, 11:07

Husk at bruge Synaptic når du leder efter software - der er det nemmest at finde ting og sager. ;)

Prøv at søge efter gsnes9x - spil kan findes på mange forskellige sider, herunder thepiratebay.org - men husk at det er ulovligt at hente og bruge medmindre du ejer spillene fysisk.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

prolle
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. feb 2008, 11:57

Re: Whe(eee)!

Indlægaf prolle » 5. mar 2008, 12:16

nu kan det godt være at det er mig der er komplet idiot, men hvordan virker den der piratebay side. jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal skrive for at finde spillene der passer til emulatoren.
håber i kan hjælpe mig.

Martin

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 5. mar 2008, 12:30

Her er et link til den søgning jeg brugte:

http://thepiratebay.org/search/snes%20roms/0/99/0

Husk at det er en såkaldt torrent-side - så du skal bruge et torrent-program til at hente filerne med. Jeg bruger selv deluge, og kan hentes ved at klikke her: deluge-torrent

Husk at vælge den fil med flest seedere - så får du den bedste download-hastighed.

red: Hov, jeg må lige spørge - hvordan installerede du Ubuntu, og virker Compiz out of the box?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

prolle
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. feb 2008, 11:57

Re: Whe(eee)!

Indlægaf prolle » 6. mar 2008, 08:03

jeg prøver lykken med at finde det jeg skal bruge til at hente spillene. mamge tak for hjælpen.

jeg installerede ubuntu således:

Ubuntu live cd

du skal bruge et eksternt cdrom eller dvd drev med usb tilslutning.
så sætter du drevet til og fjerne andre tilslutninger + evt. sd kort. (det gjorde jeg bare for at være på den sikkere side)

når du tænder computeren trykker du f2 for at komme ind i bios,
i bios vælger du under advanced og under OS installation sætter du det til start.
(når ubuntu er installeret skal du huske at sætte det tilbage til finished.

så vælger du Boot og under 1st boot device vælger du dit dvd-drev eller cdrom drev (hvad du nu har sat til) og tryk F10 for at gemme indstillingerne.

håber det kan hjælpe bare en smule.

ang. compiz så virker det ihverfald, men eftersom det er første gang jeg prøver det, så driller det lidt (ved ikke om det er mig der gør noget forkert eller det måske er skærmen der er for lille.

mange gange held og lykke.

Martin

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Whe(eee)!

Indlægaf eitreach » 7. mar 2008, 16:27

Åhjæs.. Ubuntu på min EEE!

Billede

Billede

@Prolle - under "Flyt Vindue", fjerner du hakket ved "constrain y" - så kan du bevæge vinduerne udenfor skærmens rammer.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster