Bærbar uden webcam og mikrofon

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 10. feb 2020, 13:07

Hej,

Min næste bærbare skal være uden webcam og mikrofon, men jeg synes det er umuligt at finde en sådan variant.

Findes der nogen med erfaringer i at finde eller evt. bygge en sådan variant?

ksb
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10. dec 2019, 12:55

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf ksb » 10. feb 2020, 14:23

Jeg ved ikke om det er muligt, men https://raspberrypi.dk/produkt/pi-top-v ... i-baerbar/

Du skal dog selv købe en raspberry pi og jeg ved ikke om du kan bruge raspberry pi 4 og så især om man kan indsætte en ekstern harddisk indeni den.. (Fremfor SD kort)...

Men, du søger vel frihed på flere niveauer og det tænker jeg den giver dig...

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 10. feb 2020, 15:48

ksb skrev:Jeg ved ikke om det er muligt, men https://raspberrypi.dk/produkt/pi-top-v ... i-baerbar/

Du skal dog selv købe en raspberry pi og jeg ved ikke om du kan bruge raspberry pi 4 og så især om man kan indsætte en ekstern harddisk indeni den.. (Fremfor SD kort)...

Men, du søger vel frihed på flere niveauer og det tænker jeg den giver dig...


Spændende. Har du selv erfaring med Raspberry Pi?

Hvad mener du helt præcis med, at jeg selv skal købe en Raspberry Pi? Jeg har ikke en i forvejen, så det går jeg jo ud fra, at jeg skal. Måske du mener noget andet?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2020, 16:13

Det kbs henviser til er at det ikke er nok at købe det produkt der er på linket, det er en tom kasse uden computer indmad, så du ville skulle købe både den og en Pi for at have en fungerende computer. Altså det er en byg selv computer hvor du skal købe flere dele, og den er IKKE hurtig, i bedste fald ok.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf Christian.Arvai » 10. feb 2020, 16:57

Hvis en bærbar kører med Ubuntu, eller end anden Linux-udgave, kan man nok ret nemt afinstallere drivere til Webcam og Mic. Det var nok den indfaldsvinkel jeg selv ville undersøge, hvis jeg skulle lave en PC uden disse ting.

Webcam er som sådan nemt løst med en lille stykke tape :P
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 10. feb 2020, 17:17

Christian.Arvai skrev:Hvis en bærbar kører med Ubuntu, eller end anden Linux-udgave, kan man nok ret nemt afinstallere drivere til Webcam og Mic. Det var nok den indfaldsvinkel jeg selv ville undersøge, hvis jeg skulle lave en PC uden disse ting.

Webcam er som sådan nemt løst med en lille stykke tape :P

Det var også min opfattelse da jeg begyndte at interessere mig for den slags. Men, da jeg læste om Active Management Technology tænkte jeg, at måske er styresystemet underordnet?

Det bedste er vel at der slet ikke findes et webcam og en mikrofon.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 10. feb 2020, 17:23

AJenbo skrev:Det kbs henviser til er at det ikke er nok at købe det produkt der er på linket, det er en tom kasse uden computer indmad, så du ville skulle købe både den og en Pi for at have en fungerende computer. Altså det er en byg selv computer hvor du skal købe flere dele, og den er IKKE hurtig, i bedste fald ok.

Tak for forklaringen. Det er byggeklodser, så at sige. Meget interessant.

Den behøver ikke at være "hurtig", det er andre ting som besnærer mig. Jeg er i øvrigt også på udkig efter en analog skrivemaskine. Den har jeg fundet til salg på nettet, så nu skal den snipes i sidste øjeblik så den bliver min. :D

ksb
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10. dec 2019, 12:55

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf ksb » 10. feb 2020, 19:24

Det er korrekt at Raspberry pi ikke er den hurtigste løsning, men man kan jo justere den laveste CPU frekcens til et højere niveau...

En Raspberry PI er ikke hurtig fordi den som standard benytter sd kort, men nu om dage kan man bruge en SSD/HDD i stedet, hvilket er et ydeevne boost.

Jeg ved dog ikke hvad muligheder der er, med kabinettet, men tækte du ville prioritere friheden over ydeevne :)

Jeg bruger selv raspberry pi som torrent seedbox for distrowatch og linuxtracker og har planer om at udforske raspberry pi 4 som desktop løsning / bærbar :)

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 11. feb 2020, 22:59

ksb skrev:Jeg ved ikke om det er muligt, men https://raspberrypi.dk/produkt/pi-top-v ... i-baerbar/


Der er én ting jeg ikke forstår.

Hvorfor er der kun et US-layout qwerty tastatur til laptoppen til salg fra en dansk hjemmeside?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf AJenbo » 11. feb 2020, 23:26

Fordi den kun laves med engelsk tastatur, men der er en del udvikler der fortrækker dansk uanset, eller som stadig ser maskinen som en fordel frem for alternativerne. Der findes sikkert mange produkter som sælges i danmark på tros af ikke at være tilpasset det danske sprog.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 12. feb 2020, 00:02

AJenbo skrev:Fordi den kun laves med engelsk tastatur, men der er en del udvikler der fortrækker dansk uanset, eller som stadig ser maskinen som en fordel frem for alternativerne. Der findes sikkert mange produkter som sælges i danmark på tros af ikke at være tilpasset det danske sprog.


Javel ja, det kan jeg forstå.

Nu når Raspberry Pi-Top er en DIY modul bærbar, så ville det vel være nærliggende at tilbyde et Nordic-layout tastatur modul?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2020, 01:53

uniqorn skrev:
AJenbo skrev:Fordi den kun laves med engelsk tastatur, men der er en del udvikler der fortrækker dansk uanset, eller som stadig ser maskinen som en fordel frem for alternativerne. Der findes sikkert mange produkter som sælges i danmark på tros af ikke at være tilpasset det danske sprog.


Javel ja, det kan jeg forstå.

Nu når Raspberry Pi-Top er en DIY modul bærbar, så ville det vel være nærliggende at tilbyde et Nordic-layout tastatur modul?

Produktionen er nok for lille. Du kan jo også gå all-in med DYI og sætte klistermærker på tasterne med de danske tegn (man jo godt vælge dansk tastatur selv om det fysisk er engelsk).

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 12. feb 2020, 12:24

AJenbo skrev:Du kan jo også gå all-in med DYI og sætte klistermærker på tasterne med de danske tegn (man jo godt vælge dansk tastatur selv om det fysisk er engelsk).


Glimrende produktudvikling. Sådan nogle klistermærker i passende design og farve burde vedlægges produktet. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf AJenbo » 12. feb 2020, 14:03

Så får de jo monopol, heller overlade det til nogen der kan gøre det generelt :P
https://www.cc-trading.dk/sorte-klister ... 28880.html

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: Bærbar uden webcam og mikrofon

Indlægaf uniqorn » 12. feb 2020, 14:22

AJenbo skrev:Så får de jo monopol, heller overlade det til nogen der kan gøre det generelt :P
https://www.cc-trading.dk/sorte-klister ... 28880.html


Monopol?!

De skal jo bare vedlægge dem, i stedet for at man skal købe dem ekstra til 49 kr + fragt. ;)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster