Reklamer på ing og v2

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Reklamer på ing og v2

Indlægaf NickyThomassen » 16. jun 2016, 08:33

Hvis man i den seneste uge har besøgt enten ing.dk eller v2.dk og har JavaScript blokeret så kan man blive mødt af sådan en her nu (v2's er næsten identisk):
ing.png
ing.png (135.75 KiB) Vist 729 gange

Jeg har gået og ventet på at en eller anden ville skrive om det og det er endelig sket
https://www.version2.dk/artikel/komment ... nen-800209

Som altid er kommentarerne værd at læse.

Jeg har så skrevet og spurgt ing's redaktion om det rimelige i at 7 eksterne virksomheder kan følge med i min færden på deres hjemmesider
    * Amazon
    * Typekit
    * Userreport
    * Emediate
    * Google
    * Gallup
    * Cxense
Samt om de har taget stilling til spredning af malware via reklamekanelen. Og forslået dem at give mulighed for at fjerne reklamerne i bytte for et mindre måneds abonnement.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Jimmyfj » 16. jun 2016, 09:41

Jeg dropper V2 af samme grund
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf thj01 » 16. jun 2016, 10:09

Problemet med det "frie" internet er, at det skal financieres.

Og med mindre vi som brugere af de enkelte sites vil betale for informationerne der er til gængelige, så bliver de nød til at få deres penge ind et andet sted.

Jeg synes personligt det er problematisk at folk blokerer for den slags, fordi det eneste resultat der kan komme ud af det er hvad du oplever. Og derved bliver nettet mindre frit og tilgængeligt.

Det er om muligt den største digitale pest || kolera problemstilling....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2016, 10:13

Det er også svært at promovere sit indhold hvis det er bag en betalings side. Hvis Google ikke kan se det findes det ikke, og hvis Google kan se det er det svært at undgå at andre ikke kan.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. jun 2016, 15:06

Jeg møder det samme på eb.dk. Klarer det med yesscript, aktiver og javascriptet bliver deaktiveret.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Ivan » 16. jun 2016, 15:22

Jeg må have et filter på v2 der klarer den, for har ikke set den.

eb klares adblock blockeren med et filter i adblock ;)
ekstrabladet.dk##[style="background: rgba(0, 0, 0, 0.9) none repeat scroll 0% 0%; color: rgb(0, 0, 0); position: fixed; top: 0px; right: 0px; bottom: 0px; left: 0px; display: block; z-index: 99799;"]
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. jun 2016, 19:11

Ivan skrev:ekstrabladet.dk##[style="background: rgba(0, 0, 0, 0.9) none repeat scroll 0% 0%; color: rgb(0, 0, 0); position: fixed; top: 0px; right: 0px; bottom: 0px; left: 0px; display: block; z-index: 99799;"]

Den virker ikke her, selv med ghostery slået fra.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Ivan » 16. jun 2016, 20:04

Det forstår jeg ikke, her virker det fint, måske fordi at jeg ikke abonnerer på nogle filtre, men laver mine egne.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf thj01 » 19. jun 2016, 00:02

Det undrer mig at i slet ikke forholder jer til det de skriver... at brugen af adblocker underminerer deres økonomi. I min verden er det en vis sammenhæng mellem at bryde licenser ( ejerens forventede anvendelseskriterier) og så det som de skriver på ing og V2.

reelt så er denne tråd en vejledning i at omgå de kriterier for anvendelse som ing/V2 har ....

at Internettet og software er frit betyder ikke nødvendigvis at det er gratis ( free speech vs free beer) ....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf NickyThomassen » 19. jun 2016, 08:33

thj01 skrev:Det undrer mig at i slet ikke forholder jer til det de skriver...

Men du forholder dig heller ikke til det vi skriver.

Så længe der bliver placeret trackers fra 10+ US virksomheder og så længe der er risiko for spredning af malware vil jeg ikke tillade 3-parts kode at blive afviklet fra hjemmesider. Jeg begyndte at bruge no-script for at beskytte min computer ikke for at blokere reklamer.

At jeg så sidenhen nærmest er blevet afhængig af no-script lignende funktioner for at undgå at browseren låser er en anden sag. Jeg bruger en strømbesvarende PC uden aktiv køling og reklamer som dem på ing/V2 sender browseren i knæ.

Hvilket vel er en tredje pointe: Det her er min computer, jeg bestemmer vel selv hvad der bliver afviklet på den? ing/V2 er jo heller ikke efter Googles bot fordi den ikke afvikler reklamer... Jeg har flere steder set hjemmesider lave "køb et billigt abonnement og slip for reklamer"-konti. Faktisk har jeg sådan et og det virker fint. Fordi jeg slet ikke får vist reklamer når jeg er logget ind kan jeg deaktivere no-script og få en ganske hurtig oplevelse.

Desuden minder denne her diskussion lidt om den med radioen, grammofonen, båndoptageren, VHS-maskinen, harddiske (som mediebranchen stadig bliver kompenseret for), CD/DVD/bluray og sidenhen internettet. Nu er det bare reklamer. Omend ikke andet betaler alle skatteydere jo til mediestøtten, så lidt groft kan man vel sige at EB får deres reklamepenge finansieret af os alle sammen lige meget om man bruger EB eller ej.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf thj01 » 20. jun 2016, 00:07

Det er en ret kompleks diskussion, fordi den indeholder mange problemstillinger. - heriblandt dem som du oplever. Det ændrer dog ikke på at ing og v2 giver adgang til deres hjemmesider ved at lade reklamer financiere en del af deres udgifter. Det samme gælder mange andre udbydere på nettet - også private. Og hvis de vælger at lukke af for "gratister" på deres sider - så er det vel deres ret?

Egentlig så er det nøjagtig den samme diskussion, som gælder om musik og film. Man kan godt få fat i materialet uden at overholde de retningslinier som skaberne har udstukket. Her er det bare artikler og informationer.

Vi har et frit internet, men det er ikke gratis. Nogle betaler kolde kontanter for det og de forventer at vi tager lidt af byrden af dem ved at få en reklame eller to på vores skærm. Vi betaler med nogle informationer om os og noget båndbredde/datakraft. Det som jeg blot undrer mig over er, at vi her på forum har helt klare regler om at overholde de regler som rettighedshavere har til software og medier ... og i denne tråd viser hvordan man omgår andre rettighedshaveres forventninger til adgang til deres data.

Jeg ved godt at det ikke er en populær diskussion i blandt alle brugere af internettet, og måske slet ikke blandt idealister. Ikke desto mindre er den nødvendig at tage, for vi risikerer at vi ikke blot kommer til at betale med informationer, men også skal til at trække dankortet op for at få adgang til informationer. Og det vil så være døden over det frie internet, ligesom meget forskning i dag er lukket inde på tjenester der er placeret bag betalingsmure.

Jeg undrer mig blot over at UbuntuDanmark i nogle sammenhænger hæger om betingelserne for nogle former for data ... men ikke andre ...
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2016, 00:46

Jeg er enig med thj01

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf lath » 20. jun 2016, 18:56

AJenbo skrev:Jeg er enig med thj01

Jeg er medlem af IDA (Ingeniørforeningen i Danmark), som ejer begge websites.

Jeg har derfor al mulig grund til at ad-blocke de 2 web sites.

Jeg har ikke tjekket om reklamerne er der efter at jeg er logget ind (som medlem af IDA).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf lath » 20. jun 2016, 18:58

lath skrev:
AJenbo skrev:Jeg er enig med thj01

Jeg er medlem af IDA (Ingeniørforeningen i Danmark), som ejer begge websites.

Jeg har derfor al mulig grund til at ad-blocke de 2 web sites.

Jeg har ikke tjekket om reklamerne er der efter at jeg er logget ind (som medlem af IDA).

/Lars


Ingen reklamer på både ing.dk og version2.dk både før og efter at jeg logget ind.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Reklamer på ing og v2

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2016, 19:14

@thj01

Så længe at Adblockere er lovlig ift dansk lovgivning, har jeg ingen planer om så meget som at komme med en henstilling fra teamet om det emne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster