Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 1. jun 2016, 18:28

Hænger vi fast i en sammenligning af installere? Indrømmet, igen. Installationen af Debian og Ubuntu er nem. Det er daglig brug af de to systemer, som er pænt langt fra hinanden reg. mormor.

Sæt mormor til at installere en nVidia grafisk driver i Debian vs. Ubuntu - Begge kan lade sig gøre men Debian er bagefter her. Lige som jeg savner en live-cd/dvd a'la Ubuntus.

Findes der en sådan live-dvd med den samme mængde drivere til trådløs installation som Ubuntu præstere må du gerne smide et link.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

gtr

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf gtr » 1. jun 2016, 22:06

Som eksempel, hvis det ved lov blev fastsat at i startmenuen, skal man kunne vælge mellem at installere apple, windows, forskellige linux styresystemer, vurderer jeg, at linux i starten ikke ville få flere brugere. Fordi folk ikke kender linux. Dermed er jeg enig med Jimmy. Jeg har ikke dokumentationen, men millionbøderne til windows har vist også drejet sig om microsoft's misbrug af en dominerende markedsstilling. Producenter blev og bliver vel stadig, truet til ikke at sælge computere med linux installeret. Gør de det alligevel, vil microsoft sørge for, at windows ikke virker på deres produkter og at de ikke kan købe windowslicenser. Det gør microsoft, fordi han ved, at det er væsentligt, hvilket system køberen starter med at bruge.
Argumentet om privathed og sikkerhed, der fik mig til alene at bruge linux, er for de fleste ikke stærkt nok til at skifte til linux. Der er nu brugere, der ikke kender andet end at software overvåger brugeren. Tilvænningen gør, at ikke mange vil skifte.
Jeg har ikke konstateret, at færre bruger windows, fordi windows er begyndt at overvåge mere. Windows overvåger vel ikke mere end apple gør?
http://zorinos.com/ er et linux styresystem, der vil ligne windows.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf zob » 1. jun 2016, 22:24

Jeg har en partition med windows 7 som jeg flere gange har prøvet at opgradere til windows 10 (det er i øvrigt det jeg bruger windows mest til - starte det op, installere opdateringer og lukke det ned igen). Jeg får altid en fejl, så det ser ud til at jeg må lade mig nøje med windows 7. Men... måske er den penge værd? Jeg ser ud til at kunne garantere at den altid vil blive på windows 7.

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Dan Hansen » 2. jun 2016, 05:45

Måske en lille digression i forhold til tema, men jeg installerede Ubuntu 14.04 LTS på et par bærbare computere til en eksamen oppe i skolen jeg hjælper med deres IT-system, og nogle af eleverne opdaget det ikke en gang(!) De bruger nemlig ikke pc overhovedet, de bruger mobiler og tablets (iPads). Så for dem spillede det ingen rolle om det var Windows eller Linux på, så længe de kunne genkende ikonet for browseren, som var Firefox i dette tilfældet, og de kunne finde teksbehandleren. Som er LibreOffice Write, enten de bruger Windows eller Linux ...
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jun 2016, 08:19

Jimmyfj skrev:Hænger vi fast i en sammenligning af installere? Indrømmet, igen. Installationen af Debian og Ubuntu er nem. Det er daglig brug af de to systemer, som er pænt langt fra hinanden reg. mormor.

Sæt mormor til at installere en nVidia grafisk driver i Debian vs. Ubuntu - Begge kan lade sig gøre men Debian er bagefter her. Lige som jeg savner en live-cd/dvd a'la Ubuntus.

Findes der en sådan live-dvd med den samme mængde drivere til trådløs installation som Ubuntu præstere må du gerne smide et link.

Debian Live kan bruges som installationsmedie næsten ligesom Ubuntu. Debian kræver man har driverne i roden på et andet medie. De har en driverpakke der hører til installeren.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 2. jun 2016, 09:27

Claus Henriksen skrev:
Jimmyfj skrev:Hænger vi fast i en sammenligning af installere? Indrømmet, igen. Installationen af Debian og Ubuntu er nem. Det er daglig brug af de to systemer, som er pænt langt fra hinanden reg. mormor.

Sæt mormor til at installere en nVidia grafisk driver i Debian vs. Ubuntu - Begge kan lade sig gøre men Debian er bagefter her. Lige som jeg savner en live-cd/dvd a'la Ubuntus.

Findes der en sådan live-dvd med den samme mængde drivere til trådløs installation som Ubuntu præstere må du gerne smide et link.

Debian Live kan bruges som installationsmedie næsten ligesom Ubuntu. Debian kræver man har driverne i roden på et andet medie. De har en driverpakke der hører til installeren.


Men mormor ved ikke, at hun skal hente en separat iso med drivere før Debian kan installere al hardware under installationen.

Smid Ubuntu dvd'en i, eller din USB-pen og away it goes. Ingen brug for separate driver skiver, med mindre du har noget meget gammelt HW. Installeren finder, og har driverne (kernen har), og mere skal du ikke spekulere på.

Din beskrivelse med ekstern drive medie er ikke noget, som får en almindelig Windows-bruger til at skifte, det er for besværligt for Linux begyndere at gabe over.

Folk, som skifter til Linux er i forvejen super-brugere på Windows og er vant til at installere og konfigurere deres Windows maskiner, så for dem vil et skifte være mere naturligt end for ikke-super-brugere.

Der ud over kræver det, at Linux får noget mere PR, og hvor skal det komme fra?

Lokalradioerne er flinke til at annoncere div. LUG-fester, men gennemsnitsbrugeren af Windows hører slet ikke den meddelelse, det er sort snak for dem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jun 2016, 09:43

Jamen mormor skal jo ikke engang installere Ubuntu. Det har vi været igennem. Det er en der har forstand på partitioner der installerer. En pusher :-) der kan fortælle hende de basale ting og terminal kommandoer. (det sidste med terminal var en joke).
Så har du ret i at Ubuntus fællesskab er perfekt så mormor skal også kende til Ubuntu Danmark hvor hun ikke bliver skræmt væk.
Jeg vil selv supportere Debian Stable og Ubuntu LTS. Begge er klippestabile.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jun 2016, 10:00

Så vil jeg iøvrigt foreslå en uges næsten gratis support koordineret fra Ubuntudanmark.dk. Vi annoncererer at i den valgte uge kan man maile til os og vi sender en mand ud med Ubuntu 16.04. Selvfølgelig kun til private og med en symbolsk pris på 200 kr for en USB nøgle med Ubuntu. Pengene (overskud) går til Røde Kors. Hvis installationen går galt er det brugerens eget ansvar.
Så laver vi en liste over erfarne Ubuntudanmark.dk- folk der vil tage en tørn og hvor + hvornår de kan klare det.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 2. jun 2016, 10:06

Vi er enige Claus - Det er os, der skal installere og vejlede nye brugere. Men de skal vide, hvor vi er at finde.

Det vil være fint hvis vi havde bumpers med Ubuntu Danmark til at sætte på bilen. Det er gratis reklame, omend de stickers koster penge.

Et skilt i bagruden på bilen, så folk kan se, at der er noget, som hedder Ubuntu Danmark vil synliggøre vores site og Ubuntu. Der skal nok være de nysgerrige, som vil tage hjem og google Ubuntu Danmark. Teksten kunne være:

"Ubuntu Danmark - Vi bruger Linux derhjemme!"
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf AJenbo » 2. jun 2016, 10:44

Claus Henriksen skrev:Så vil jeg iøvrigt foreslå en uges næsten gratis support koordineret fra Ubuntudanmark.dk. Vi annoncererer at i den valgte uge kan man maile til os og vi sender en mand ud med Ubuntu 16.04. Selvfølgelig kun til private og med en symbolsk pris på 200 kr for en USB nøgle med Ubuntu. Pengene (overskud) går til Røde Kors. Hvis installationen går galt er det brugerens eget ansvar.
Så laver vi en liste over erfarne Ubuntudanmark.dk- folk der vil tage en tørn og hvor + hvornår de kan klare det.

Det ville jeg faktisk godt være med til :D

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 2. jun 2016, 13:00

AJenbo skrev:
Claus Henriksen skrev:Så vil jeg iøvrigt foreslå en uges næsten gratis support koordineret fra Ubuntudanmark.dk. Vi annoncererer at i den valgte uge kan man maile til os og vi sender en mand ud med Ubuntu 16.04. Selvfølgelig kun til private og med en symbolsk pris på 200 kr for en USB nøgle med Ubuntu. Pengene (overskud) går til Røde Kors. Hvis installationen går galt er det brugerens eget ansvar.
Så laver vi en liste over erfarne Ubuntudanmark.dk- folk der vil tage en tørn og hvor + hvornår de kan klare det.

Det ville jeg faktisk godt være med til :D


Det vil jeg gerne være med til.

Evt. overskud kan så gå til fremstilling af stickers til biler m.m.

Edit: Hvorfor ikke små virksomheder egentlig?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jun 2016, 14:49

Angående virksomheder, så kan man frygte at blive udnyttet med den symbolske pris. De kan få lov at se hvordan man laver een OEM installation måske?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf AJenbo » 2. jun 2016, 15:27

Mine betingelser ville være at de er klar over at de ikke kan kontakte en for fysisk/personlig support. Eventuelle datatab er deres ansvar, vi gør vores bedste for at det ikke sker.

Udmildbart har jeg ikke noget i mod at hjælpe firmaer, men man kunne ende med at side en hel uge og installere deres 100 maskiner, og de kan have højere forventninger til setup med server og replica images. Jeg har dog ikke noget i mod at de lære noget, men man må også lidt forvente at de fleste firmaer er i stand til at betale sig fra support. Måske kunne man sætte en krænse på 1 maskine pr. hustand.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jun 2016, 17:10

Enig i 1 maskine per henvendelse og at ansvaret ligger helt hos personen der henvender sig. Vi er ikke ude på at konkurrere med professionelle linux support firmaer.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 2. jun 2016, 18:25

AJenbo skrev:Mine betingelser ville være at de er klar over at de ikke kan kontakte en for fysisk/personlig support. Eventuelle datatab er deres ansvar, vi gør vores bedste for at det ikke sker.

Udmildbart har jeg ikke noget i mod at hjælpe firmaer, men man kunne ende med at side en hel uge og installere deres 100 maskiner, og de kan have højere forventninger til setup med server og replica images. Jeg har dog ikke noget i mod at de lære noget, men man må også lidt forvente at de fleste firmaer er i stand til at betale sig fra support. Måske kunne man sætte en krænse på 1 maskine pr. hustand.


Eller man kan sætte grænsen ved én husstand pr 200 kr. og så sætte en pris pr maskine for firmaer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster