Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. maj 2016, 11:46

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf AJenbo » 26. maj 2016, 15:31

wow

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 26. maj 2016, 15:53

Vi kan sikkert forvente et antal, men nok ikke vildt mange. Folk går hellere ud og køber nyt. For mange er ikke tekniske nok til at være villige til indlæringskurven til Linux. Ordet Linux bringer stadig forskrækkede ansigtsudtryk frem hos flertallet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Christian.Arvai » 26. maj 2016, 18:21

Jeg kender lidt for godt problemet med "rasende teenagere" i eksamensperioden. Min datter har en maskine med Windows, og MS nedlagde den i omkring 9 timer på et pænt sagt meget uheldigt tidspunkt ift uddannelsen.

Personligt har jeg slået opdateringer fuldstændigt fra i Win10. Dette er så ikke noget jeg vil anbefale folk at gøre, specielt ikke hvis at de reelt bruger Windows til dagligt brug.

Jeg bruger kun Win til spil, og min uddannelse er for vigtig til, at jeg gider at risikere bøvl med min pc, så jeg kører pt med Ubuntu 14.04/64bit.

Jeg tvivler helt ærligt på at, denne indstilling til brugerne vil ændre noget på MS markedsandele. Det ender med at EB skriver om det i et par uger, og så sker der ikke noget yderligere, ud over at der er en del danskere som nu skal regne med en del "udfordringer" ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

gtr

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf gtr » 28. maj 2016, 16:41

Måske er der folk her, der mener, at linux kan få samme antal eller flere brugere end de andre systemer. For mig virker det urealistisk. Hvis den situation skal opstå, skal de andre enten gå i stykker eller behandle brugerne meget mere forkert. Eller folk skal hele tiden bliver præsenteret for linux. Både apple og microsoft's omdrejningspunkt er blevet overvågning. Mange computerbrugere kender ikke andet end overvågning. Sandsynligvis kender de heller ikke omfanget af overvågningen. Hvem gør det? Dvs at gå imod det kræver mere. Hvis folk er imod overvågning burde facebook være uacceptabelt. Hvor mange bruger facebook? Jeg vurderer, at der er få linux brugere ikke kun af tekniske grunde. Også uvidenhed og prioriteter mht sikkerhed og privathed er faktorer.
På en ny notebook installerede jeg ubuntu. Det var ikke svært. Da jeg begyndte at skifte mellem flere hdd'ere og usb sticks med gnulinux systemer, ville de ikke starte. Derfor ringede jeg til computersupporten. Da samtalen handlede om gnulinux, spurgte supporteren, hvad det er? Dvs som computersupporter kendte hun ikke gnulinux. Hvorefter jeg forklarede om gnulinux, free software. Source software's betydning for sikkerhed og privathed. Hun var interesseret og kunne se fordelene ved free software. Installerer hun gnulinux? Jeg har forklaret få personer om gnulinux. Sandsynligheden for at de har installeret gnulinux er lille.

Endvidere er gnulinux brugere heller ikke enige. For mig er det uacceptabelt, at jeg ikke kan købe en notebook eller telefon til typiske forbrugerpriser, hvor al softwaren er source software. https://minifree.org/ fragregnet. For mig er det lige så uacceptabelt, at have en computer, der skal bruge non free software, som at bruge windows. Jeg havde forventet alle her, ville have samme mening. Det er nok ikke tilfældet. Da jeg skrev om det i en post, gav svarene mig det indtryk, at ikke alle mener, det er en prioritet. Ubuntu iso'en er fyldt med non free software. Jeg bruger kun ubuntu, fordi jeg ikke kan finde ud af at indstille debian's gui, som jeg vil. Samtidig bruger jeg non free software, som de fleste trisquel brugere vil anse for uacceptabelt. Grunden til jeg vil bruge debian er, at debian kan, hvis jeg anser det for nødvendigt, bruges alene med free software. Den mulighed foreligger ikke for hardware.

Hvor mange af jer kender https://en.wikipedia.org/wiki/Joanna_Rutkowska? http://www.lowrisc.org/? For mig er det et mål, at al software på computer hardware er source software.
Hvad mener I? Hvis alle kendte konsekvenserne af non free software, hvor mange ville da ikke vælge source software hardware, hvis det var en option?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 30. maj 2016, 22:43

Jimmyfj skrev:Vi kan sikkert forvente et antal, men nok ikke vildt mange. Folk går hellere ud og køber nyt. For mange er ikke tekniske nok til at være villige til indlæringskurven til Linux. Ordet Linux bringer stadig forskrækkede ansigtsudtryk frem hos flertallet.

Argh. Det er jo en sejlivet myte som vi skal punktere og ikke vedligeholde Jimmy! Folk kan da nemmere installere, betjene og vedligeholde Ubuntu end Windows.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 31. maj 2016, 10:21

Claus Henriksen skrev:
Jimmyfj skrev:Vi kan sikkert forvente et antal, men nok ikke vildt mange. Folk går hellere ud og køber nyt. For mange er ikke tekniske nok til at være villige til indlæringskurven til Linux. Ordet Linux bringer stadig forskrækkede ansigtsudtryk frem hos flertallet.

Argh. Det er jo en sejlivet myte som vi skal punktere og ikke vedligeholde Jimmy! Folk kan da nemmere installere, betjene og vedligeholde Ubuntu end Windows.


Du vil blive forbavset.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Ivan » 31. maj 2016, 17:02

De fleste Windows brugere aner ikke hvordan de installerer et styresystem, de har bare fået en maskine med en OEM install og kørt den (med mindre de har fået butikken til at klare den opgave for dem, da de mener det er for svært for dem)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 31. maj 2016, 18:40

Jeg accepterer ikke jeres opgivende holdning. Har kørt Ubuntu op for adskillige personer uden bøvl. Det kan godt ske de ikke kan installere Linux, men så kan de da heller ikke installere windows :-D
Det betyder så de skal have hjælp af forstående folk her. Men "learningcurve med Ubuntu". Nej, det er mindst ligeså nemt, når det er installeret. Eller hvad? Det er det måske ikke for jer, garvede gutter :-P

Min holdning har ikke ændret sig siden Knoppix/Dappix i 2003. Linux er stadig nemmere end windows for nybegyndere. Når man har hjulpet mormor ringer hun færre gange med Ubuntu/Debian end hvis du har installeret windows for hende.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 31. maj 2016, 19:02

Jeg har installeret mere end 10 Windows-computere med Ubuntu for folk, og de var forbavset over hvor nem Ubuntu er at installere. Men hold hellere lige Debian uden for gruppen af nye Linux-brugere, den er for langhåret for de fleste, og der forventes en pæn del mere af dig end ved Ubuntu.

Du skal ikke komme og fortælle mig, at mormor, som er vant til Windows, som fulgte med hendes Pc/laptop, sådan lige sætter sig ned og installere Debian, ArchLinux endsige OpenSUSE, Ubuntu måske, men ikke de andre.

Ubuntu ER nem at installere, det ligger lige som i hele filosofien bag. Udbredelsen af Ubuntu er en anden snak, her har M$ gjort sit arbejde godt, må man sige - Tving skidtet ned i halsen på fork, lige meget hvad det koster. Den mulighed har Ubuntu, mig bekendt, ikke.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 31. maj 2016, 21:16

Jimmyfj skrev:Jeg har installeret mere end 10 Windows-computere med Ubuntu for folk, og de var forbavset over hvor nem Ubuntu er at installere. Men hold hellere lige Debian uden for gruppen af nye Linux-brugere, den er for langhåret for de fleste, og der forventes en pæn del mere af dig end ved Ubuntu.

Du skal ikke komme og fortælle mig, at mormor, som er vant til Windows, som fulgte med hendes Pc/laptop, sådan lige sætter sig ned og installere Debian, ArchLinux endsige OpenSUSE, Ubuntu måske, men ikke de andre.


Jeg skrev at hvis man ikke kan installere Windows skal man nok også hjælpes med Ubuntu. Og Ubuntu er nem - og ja, selv Debian installation er nem og ikke noget man bliver Linux expert af. Måske har du ikke erfaring med de seneste Debian ?Live installere? De minder meget om ubiquity:
https://docs.google.com/presentation/d/ ... cslist_api

Men sagen er om en Ekstrabladslæser med Ubuntu og den nye Mate Software Butik vil savne noget fra Windows eller blive unødigt belastet af indlæring.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 1. jun 2016, 09:24

Jeg kender Debian og ved, hvor enkel den er at installere/bruge. Jeg kører Debian i VM og på min laptop, det fungerer rigtig godt, men ved siden af Ubuntu er der arbejde med at konfigurere den, et arbejde mormor ikke lige sætter sig ned og studerer.

Ét er, hvor nemt systemet er at installere, det er når du skal til at konfigurere systemet til din egen smag Debian halter, og ikke lever helt op til deres slogan. Igen. Jeg har IKKE svært ved hverken Debian, OpenSUSE eller Ubuntu i div. farver. Ej heller har jeg svært ved at lære fra mig.

Da jeg i 90'erne arbejde med Novel NetWare på CNE-plan var den server heller ikke svær at konfigurere. Installationen enkel og lige ud af stien. Måske derfor jég finder Linux så enkel at bruge. De to systemer ligner hinanden meget, efter min mening, men jeg er også Novel NetWare CNA/CNE*.

CNA= Certified NetWare Administrator
CNE= Certified NetWare Engineer
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 1. jun 2016, 14:01

Jimmyfj skrev:Jeg kender Debian og ved, hvor enkel den er at installere/bruge. Jeg kører Debian i VM og på min laptop, det fungerer rigtig godt, men ved siden af Ubuntu er der arbejde med at konfigurere den, et arbejde mormor ikke lige sætter sig ned og studerer.

Hvor har du set problemer (som er løst for mormor i Ubuntu)?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Jimmyfj » 1. jun 2016, 16:07

Claus Henriksen skrev:
Jimmyfj skrev:Jeg kender Debian og ved, hvor enkel den er at installere/bruge. Jeg kører Debian i VM og på min laptop, det fungerer rigtig godt, men ved siden af Ubuntu er der arbejde med at konfigurere den, et arbejde mormor ikke lige sætter sig ned og studerer.

Hvor har du set problemer (som er løst for mormor i Ubuntu)?


Mormor fedter ikke rundt med conf-filer som /etc/apt/sources.list, /etc/sysctl.conf og andre, det er ikke nødvendigt i Ubuntu. Jeg siger netop at Ubuntu er så meget foran Debian at det vil være umuligt at sammenligne de to.

For OS, som dagligt rykker et system fra hinanden blot for at se om det er ost eller marmelade som er ovenpå, er det ikke mange Linux-systemer som er svære at arbejde med. Det kommer helt an på graden af egen interesse i systemet. Og mormor vil bare have en computer, som virker, derfor er Ubuntu det bedste valg for hovedparten af eks-Windows-brugere.

Problemet med at få fat i alle de potentielle brugere kræver et PR-arbejde af format. "Word of mouth" rækker ikke langt i vore dage.

Forestil dig en Windows-bruge, som lige har "opdaget" Ubuntu. Dette fede system, som er tusind gange bedre end Windows - Hvad skal han fortælle sin kammerat, som kan overbevise ham om at han skal skifte til Ubuntu? Den nye bruger skal først til at kravle op af visdommens stige, som kan være stejl, selv i Ubuntu - Ikke særligt overbevisende, vel.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Windows 10 følger nu automatisk med i opdateringspakken til ældre computere

Indlægaf Claus Henriksen » 1. jun 2016, 18:04

Jimmyfj skrev:
Mormor fedter ikke rundt med conf-filer som /etc/apt/sources.list, /etc/sysctl.conf og andre, det er ikke nødvendigt i Ubuntu. Jeg siger netop at Ubuntu er så meget foran Debian at det vil være umuligt at sammenligne de to..

Ikke enig. Har vi prøvet forskellige versioner?
Jeg har i mange år supporteret Ubuntu. Men nu er Debian on par.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster