Programmører?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Programmører?

Indlægaf Dan Hansen » 10. apr 2016, 15:15

Af ren nysgerrighed - er der nogen programmører her inde? Hvis tilfælde, hvilket sprog programmerer I i, og med hvilket program?

(En højst uhøjtydelig spørgeundersøgelse) :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Programmører?

Indlægaf zob » 10. apr 2016, 15:42

Jeg udvikler til Android. Det foregår i Java og jeg benytter mig oftest af Android Studio når jeg skal lave apps (bygger med gradle). Hvis jeg skal lave ændringer i selve android frameworket (det er jo open source) bruger jeg oftest bare en almindelig text editor (i mit tilfælde geany) og bygger med make. Hvor jeg arbejder kører alle udviklerne i øvrigt ubuntu. Det er vist kun ubuntu (og andre linux distros) og mac der er officielt understøttet (ingen windows, så vidt jeg ved). https://source.android.com/source/initializing.html

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programmører?

Indlægaf AJenbo » 10. apr 2016, 17:29

PHP, geany

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Programmører?

Indlægaf NickyThomassen » 10. apr 2016, 17:31

Jeg er jo nok mest af alt systemadministrator, men under opsætningen af e-mail fik jeg problemer med at integrere antispam i systemet. Det endte med at jeg skrev antispamd i Perl
https://github.com/NickyThomassen/antispamd

Før der havde jeg kun lavet et simpelt backupscript i SH. Efter at jeg skrev antispamd har jeg skrevet et mere avanceret backupscript, som bl.a. tager backup af denne her server til FTP. PHP minder om Perl, så det er kommet lidt af sig selv. Jeg ved ikke om SQL gælder som et helt sprog, men det kan jeg også. Og en lille smule Python og C.

Men jeg kan desværre ikke objekt orienteret programmering, selvom jeg tror det kunne være nyttigt til nogen opgaver. jeg har lidt svært ved at få hovedet omkring konceptet :)

Al programmering laver jeg i gedit (en simpel teksteditor) med mit eget farveskema, og al systemarbejde laver jeg i en terminal med nano uden farver.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Programmører?

Indlægaf buddig » 10. apr 2016, 21:13

Programmerer ikke meget, men lidt PHP, og har også leget lidt med Java.
Håber at få tid til mere i fremtiden. :)
/ Henning

Brugeravatar
minidkz
Forfatter
Indlæg: 109
Tilmeldt: 16. aug 2014, 18:04
IRC nickname: minidkz
Geografisk sted: Kolding, Sønderjylland

Re: Programmører?

Indlægaf minidkz » 10. apr 2016, 22:14

PHP, Javascript, Lua, men ellers ikke rigtig noget jeg gør så meget i er ikke vandvittig god til det men kan da lidt :)
og jeg bruger "Sublime Text 2"
Processor: AMD Ryzen 5 3600 3,59 GHz
Boundkort: ASUS TUF B450M-PLUS GAMING (AM4)
CPU Køler: Standart
RAM: 32GB DDR4 2666MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 710
SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB
OS: Ubuntu Server 20.04.3 LTS
http://jespernissen.net/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Programmører?

Indlægaf AJenbo » 11. apr 2016, 01:53

minidkz skrev:PHP, Javascript, Lua, men ellers ikke rigtig noget jeg gør så meget i er ikke vandvittig god til det men kan da lidt :)
og jeg bruger "Sublime Text 2"

Vil forslå du opgradere til version 3. Der er mange forbedringer eks kan du spring til definaationen af et funktionskald. Der er hellerikke de store ændringer iforhold til det der var der i version 2

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Programmører?

Indlægaf thj01 » 11. apr 2016, 11:44

Geany har den fordel at det er genialt simpelt at oprette snippets ... En virkelig hjælp når man skal skrive det samme igen og igen ....
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Programmører?

Indlægaf Christian.Arvai » 11. apr 2016, 12:11

Java-Swing blev jeg undervist i på 1-2 semester som Datamatiker (4S nu). Java-FXML skiftede jeg til sidste sommer, da Swing er til at græde over, hvis at man går bare lidt op i design (laves i Netbeans).

SQL er vist som nævnt på kanten af at være et sprog. Det er bare så kedeligt med et sys uden database ;) (Laves i MySQL).

Android tror jeg bare at jeg vil glemme at jeg har haft. Det siger mig helt ærligt ikke det store at lave apps, og design i Android-studio er meget nemt, hvis at man i forvejen kan Java-FXML.

Dette er ikke en kritik af min i øvrigt glimrende Androidlærer. Vælg endeligt faget hvis at I selv kan lide det!

Generelt arbejder jeg mest Frontend, og hvis jeg endeligt er Backend er det sandsynligvis sikkerhed eller exeptions (fejlhåndtering) jeg laver.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Programmører?

Indlægaf lath » 11. apr 2016, 23:03

Dan Hansen skrev:Af ren nysgerrighed - er der nogen programmører her inde? Hvis tilfælde, hvilket sprog programmerer I i, og med hvilket program?

(En højst uhøjtydelig spørgeundersøgelse) :)

Jeg programmerer lige nu i Go programmeringssproget: https://golang.org/. Søgeord på Google's søge maskine er golang.
Go er et simpelt programmeringssprog, både hvad angår syntax og semantik, så kan du programmere i forvejen i et C ligende sprog (også Java og C#), så er du nået ret langt efter en uge. Efter 3 uger burde du have været rundt i hele sproget.

Lige en advarsel - Go har ikke generics eller arv, så brug et meget sparsomt antal variabler af typen interface{}.
Hvis du gør det alligevel, så bliver det et helvede at programmere i Go, da du hele tiden skal type konvertere.

Go oversættes til et program i maskinkode, og er derfor meget hurtigere end scripting sprog,da der ikke er noget der skal fortolkes.
Go programmer laves af en Go compiler, som oversætter fra kildekode (tekst) til maskinkode.
Der findes en Go compiler i pakke arkiverne, men den er i en meget gammel version, som også har sikkerhedshuller, der blev rettet for ca en 9 måneder siden.

Jeg bruget et IDE der hedder Litexide, men det programs udvikling er gået i stå, og jeg tror nok jeg vælger Sublime Text 3 som erstatning - meget snart.

Du kan prøve at finde ud af om Go er noget for dig her ved at køre tour'en: https://tour.golang.org/.
Du kan også - uden at installere noget, og med visse begrænsninger - skrive din egen kode her: https://play.golang.org/ , og så køre dit program på web siden.

Spørg mig gerne om at kode i Go, eller hvordan man opsætter et udviklingsmiljø for programmering i Go på et Linux baseret styresystem (Ubuntu).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster