Libreboot

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Libreboot

Indlægaf Jacob Bahn » 4. mar 2016, 23:01

Er der nogen, der har erfaringer med at installere libreboot - eller kunne tænke sig at få det? Fx på en T400.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Libreboot

Indlægaf AJenbo » 4. mar 2016, 23:12

jeg har installeret coreboot på flere maskiner

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Libreboot

Indlægaf Jacob Bahn » 6. mar 2016, 12:42

Jeg drømmer om selv at lave en fri maskine, men jeg kan se, at det er ret omstændeligt og det kræver noget udstyr (en 'programmer', en 'GND' (?) og en strømforsyning på 3.3V). Så vidt jeg kan se, er dette vejledningen:

https://libreboot.org/docs/install/t400 ... patibility

Spørgsmålet er så, om der er nogen, der kunne tænke sig at være med til at prøve? Jeg er overbevist om, at jeg ikke kan alene, men det kunne være et sjovt projekt - hvis man tilsammen besidder de nødvendige forudsætninger: En maskine, tålmodighed/stædighed, viden, udstyr, gå på mod - jeg er leveringsdygtig i det meste undtagen (tilstrækkelig) viden og udstyr. (jeg har ikke en t400 men vil gerne købe en).

PS. Jeg bor i 2860 Søborg og er mobil

PPS: Jeg tager gerne imod en vurdering af sandsynligheden for succes.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Libreboot

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2016, 14:14

Som en start vil jeg nok forslå en ældre Desktop, de er noget nemmer at have med at gøre. Flashing kan ske direkte på maskinen fra Linux med flashrom programmet. Går det galt skal man blot have en anden maskinen med en tilsvarende chip (i en socket) så kan man flashe et ny image der ved at hotswappe bios. Går det helt galt har man kun tabt en ældre desktop og ikke en laptop.
Det er måske også en fordel at starte med CoreBoot da der er et bredere udvalg af maskiner man kan øve sig på, efterfølgende kan du så gå over til LibreBoot som essentielt er en men med fære understøttede maskiner.
Jeg donere gerne en af de mange maskiner som jeg eksperimenterede med CoreBoot på.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Libreboot

Indlægaf Jacob Bahn » 20. mar 2016, 14:37

Jeg donere gerne en af de mange maskiner som jeg eksperimenterede med CoreBoot på.


Det er et godt tilbud.

Hvis jeg kan finde nogen/nogle, der vil være med, ville det være sjovt, men jeg har ikke selv tilstrækkeligt computer/Linux-interesserede i min omgangskreds. Her vil jeg gerne spørge til råds: Hvor ville det være et godt sted at annoncere eller invitere til et Boot Flash Party (eller hvad man skal kalde det)?
Mvh Jacob

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster