kender du til aktive højtalere?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
gtr

kender du til aktive højtalere?

Indlægaf gtr » 5. jan 2016, 22:03

Nuværende højtalere er ca 70 * 40 * 40cm. Det eneste, der står på dem er 300/500w. De er passive. De er forbundet med en forstærker, der igen lejlighedsvis er forbundet med en computer.

Vil det være hensigtsmæssigt både hvad angår pris og musikgengivelse at vælge tilsvarende aktive højtalere, hvorved der ikke er brug for en forstærker? Hvad gør man, hvis man både vil have en computer og en dab radio tilsluttet højtalerne? Skifter man ledningen mellem lydkilderne hver gang?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf AJenbo » 5. jan 2016, 23:15

Har din forstærker ikke flere indgange?

Hvorfor ønsker du at skifte dit lydanlæg ud med et mere simpelt et?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf thj01 » 6. jan 2016, 09:35

Højtalerlyd er et resultat af højtalerenheder, kabinet, forstærker og kabling, og du kan finde rigtig gode aktive højtalere. Men gode højtalere = høj pris.

Aktive monitors (studie) har ofte en dobbeltmagnet, hvilket gør at der skal mere kraft til at lave lyden - hvilket til gengæld (teoretisk) giver en renere lyd. Det har også den fordel at de ikke støjer så meget elektromagnetisk, hvilket igen er positivt i forhold til computere.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare anvender dit nuværende setup. En forstærker har som regel flere indgange, hvor man kan tilslutte forskellige enheder - det ville jeg gøre.

og hvis ledningerne er et problem så overvej at køre DAB'en over bluetooth fra din telefon.

ledninger og mixere høre fortiden til ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

gtr

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf gtr » 7. jan 2016, 18:15

Tilsyneladende kunne det misforstås, hvad jeg skrev. Forstærkeren har alle ind- og udgange. Hvis man bruger aktive højtalere, er der ingen forstærker? Hvordan tilslutter man da flere endheder?
Min post går på, hvis man skal have nye højtalere, hvad er da bedst, når en computer er lydkilden? Er det passive eller aktive højtalere?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf Christian.Arvai » 7. jan 2016, 18:33

Personligt ville jeg vælge separate højtalere og forstærker. Prisen er høj på kvalitetshøjtalere med indbygget forstærker, og desuden vil du jo så ikke kunne udskifte en enkelt af enhederne til en fornuftig pris, som du vil kunne hvis at det er separate dele.

Hvis at vi snakker højtalere vil jeg gerne anbefale Bose. De er ret dyre, men det mærke er kendt for kvalitet, og hvis at de ikke har ændret på garantien siden jeg selv købte, er der livstidsgaranti på selve højtalerenheden (10 år på kabinet så vidt jeg husker).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf AJenbo » 7. jan 2016, 18:34

Aktive højtalere har en indbygget forstærker. Du skal (teknisk set ikke, men det bliver ikke særlig god lyd uden) have en forstærker mellem computer og højtaler, så valget må være om du vil have en forstærker+passive højtalere eller aktive højtalere; og så kommer valget, som christian siger, til at være mellem penge og kvalitet.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf Ivan » 7. jan 2016, 20:04

gtr skrev:Hvis man bruger aktive højtalere, er der ingen forstærker? Hvordan tilslutter man da flere endheder?


Alt efter stik type vælges en switch fx en fra linket
https://www.av-cables.dk/phono-switch/
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf thj01 » 8. jan 2016, 09:16

Snakker vi monitors - altså studio niveau ... eller logitech?

Man anvender en mixer ... og anvender man jackstick/XLR
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: kender du til aktive højtalere?

Indlægaf NickyThomassen » 10. jan 2016, 17:00

Christian.Arvai skrev:Hvis at vi snakker højtalere vil jeg gerne anbefale Bose. De er ret dyre, men det mærke er kendt for kvalitet, og hvis at de ikke har ændret på garantien siden jeg selv købte, er der livstidsgaranti på selve højtalerenheden (10 år på kabinet så vidt jeg husker).


Cerwin Vega kan også anbefales, især hvis der er en NAD til rådighed til dem :)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster