asciidoc: Asciidoctor og UML diagrammer

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

asciidoc: Asciidoctor og UML diagrammer

Indlægaf lath » 3. jan 2016, 18:19

asciidoc er fantastisk brugbart til at skrive dokumentation med.
Simpelt, og let at læse.

Lige som med LaTeX kan man også inkludere dokumenter, så man kan lave små sektioner og/eller afsnit, som til sidst inkluderes i hoveddokumentet. Skal man så flytte rundt på noget så flytter man kun linien der inkludere en asciidoc fil, som indeholder den sektion / det afsnit man vil flytte.

Mere om asciidoc (asciidoctor for at være mere specifik - den er Ruby implementationen af asciidoc):
Links:

Asciidoctor findes i arkiverne:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes install asciidoctor

men:
Den er håbløst bagud i versionsnummer:
  • Asciidoctor fra Ubuntu Universe arkivet har versionsnummeret 0.1.4 i Ubuntu 14.04 LTS
  • Upstream (dem der laver asciidoctor) har versionsnummeret 1.5.3 som nyeste stabile udgave.
  • Note:
    Man finder versionsmummeret med:

    Kode: Vælg alt

    aciidoctor --vesion

    ... når asciidoctor er installeret.
Af den grund installerede jeg først Ruby fortolkeren fra arkiverne:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes install ruby2.0

Vigtigt: Da vi her bruger Ruby 2.0 fortolkeren, så skal alle ruby CLI kommandoer i Ubuntu have suffixet(=tilføjelsen): 2.0. Eksempler på det er: gem2.0 og ruby2.0.
Derefter fyrede jeg en gem2.0 kommando af, så jeg får den nyeste nye asciidoctor, men før det skete, så kørte jeg lige:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes purge asciidoctor


Hvordan du skal skrive gem kommandoen finder du på http://asciidoctor.org/docs/ web siden. Husk Ruby 2.0 CLI kommando suffixet!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster