$5 RPI

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

$5 RPI

Indlægaf Ivan » 26. nov 2015, 08:13

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 26. nov 2015, 11:54

Det er simpelthen utroligt at det kan lade sig gøre. Tak for linket.

Jeg har jo høns, og de skal have kunstigt lys om vinteren, hvis man vil holde dem i gang. P.t. bruger jeg en elektronisk timer, som tænder 0630 og slukker igen 2030, for selvom der er et vindue hos dem, så har de brug for lyset på overskyet dage om vinteren.

Med en Pi0 kunne det gøres endnu mere effektivt, ved at installere en form for lumen-detektor, som tænder og slukker lyset indenfor det ønskede tidsrum, alt efter hvor mange lumen der er i rummet fra vinduet. Hvis valget enten var en micro controller, som ikke er helt nem at sætte op for de uindvidet, eller en almindelig PC/bærbar som er dyr i drift, så ville jeg ikke engang overveje computerstyring.

Men med en Pi0 til $5 kribler det lidt i fingrene for at sætte det op :)
Måske den endda kunne få et kamera monteret, og tage billeder en gang i mellem til hjemmesiden.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 26. nov 2015, 11:59

I øvrigt allerede udsolgt hos dem
https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 26. nov 2015, 14:01

Forhandleren sælger selv en fotosensor
http://swag.raspberrypi.org/collections ... mera-mount

Imens lyssensor og relæer kan købes som almindelige komponenter for næsten ingen penge
http://dk.rs-online.com/web/p/ldr-light ... rs/0596141
http://dk.rs-online.com/web/p/relaeer/4500330

RS sælger også Pi's, men har dog ikke Pi0. En model B koster 150,- hos dem, imens fotosensoren står i 80,-.

Bare husk at det ikke er lovligt i Danmark at rode med 220V fra elnettet, medmindre man er autoriseret. En blog nævnte fjernstyret afbrydere som en løsning
http://darkgeej.dk/index.php/raspberry- ... jent-230v/

Men ellers kunne man sikkert drive lyset med 12V LEDs, solceller og batterier samt konverter fra 220V --> 12V, så lyset får strøm fra elnettet når solen ikke skinner og batterierne er drænet. Så mangler der bare en 12V sikring på batterierne, og man lovligt (og økologisk?) kan drive sit lys automagisk og uden risiko :)

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: $5 RPI

Indlægaf Ivan » 26. nov 2015, 14:39

Det er godt klaret at det allerede er udsolgt på førstedagen.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: $5 RPI

Indlægaf lath » 26. nov 2015, 16:00

NickyThomassen skrev:Forhandleren sælger selv en fotosensor
http://swag.raspberrypi.org/collections ... mera-mount

Imens lyssensor og relæer kan købes som almindelige komponenter for næsten ingen penge
http://dk.rs-online.com/web/p/ldr-light ... rs/0596141
http://dk.rs-online.com/web/p/relaeer/4500330

RS sælger også Pi's, men har dog ikke Pi0. En model B koster 150,- hos dem, imens fotosensoren står i 80,-.

Bare husk at det ikke er lovligt i Danmark at rode med 220V fra elnettet, medmindre man er autoriseret. En blog nævnte fjernstyret afbrydere som en løsning
http://darkgeej.dk/index.php/raspberry- ... jent-230v/

Men ellers kunne man sikkert drive lyset med 12V LEDs, solceller og batterier samt konverter fra 220V --> 12V, så lyset får strøm fra elnettet når solen ikke skinner og batterierne er drænet. Så mangler der bare en 12V sikring på batterierne, og man lovligt (og økologisk?) kan drive sit lys automagisk og uden risiko :)

Fedt projekt, husk bare at stærkstrømsreglementet også gælder ved store strømme selv ved lavspænding (f.eks. 12 volt)., så start ud med at bruge lysdioder, LEDs, der ikke trækker nogen stor strøm.

Få en autoriseret elektriker til at vurdere om det du har gang i hører ind under stærkstrømsreglementet.
Det er nødvendigt fordi en bygningsforsikring og en indboforsikring ikke dækker, hvis du uautoriseret har lavet nogle DIY installationer, der er omfattet af stærkstrømsreglementet.

De fleste batterier har det problem at de ikke fungerer så godt ved lave temperaturer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 3. dec 2015, 08:32

@lath, tak for advarslen, jeg vidste ikke at loven også galdt ved lavspænding, men det giver nu meget god mening.

Jeg har købt en B+ med et kameramodul, som jeg er begyndt at sætte op. Egentlig havde jeg tænkt mig at skifte Raspbian ud med FreeBSD, men Raspbian har kørt rigtig godt indtil nu, og kunne sættes op med statisk IP osv. uden problemer, så FreeBSD må vente. Planen var så, at bede kameraret om et billede hvert minut, som så bliver lagt på min hjemmeside, og automatisk opdateret af browseren via AJAX.

Desuden har jeg skaffet to termometre som jeg også skal have tilsluttet, så Munin kan tegne temperaturen inde og ude. Hønsene er i et murstensskur med betongulv og 100mm stenuld samt vindpap under taget, hvilket burde give en mere stabil indetemperatur. Termometrene kan vise om det er sandt, og i givet fald hvor stabil temperaturen er.

Senere kigger jeg så måske på lyset.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: $5 RPI

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2015, 08:41

Når det er et billede du skal hente så bliver det den del mere besværligt og kun nye browsere der kan opdatere det via AJAX, istedet skal du blot gøre det med et nyt billed objekt i javascript ;)

Noget i denne stil:

Kode: Vælg alt

var image = new Image();
image.onload = function() {
   $('#theImgTag').src = this.src;
}
image.src = '/billede/kyllinger.jpg?noCache=' . Math.floor(Date.now());

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 3. dec 2015, 12:12

Meget fornemt, tusind tak :)

Som sådan har jeg heller ikke nogen anden præference, end at det skal ske automatisk og uden brug af

Kode: Vælg alt

<meta http-equiv="refresh" content="60">

Er det muligt at udvide koden med et 60 sekunders loop? Ellers finder jeg sikkert en løsning, jeg har bare ikke haft tid til at kigge på JS endnu. Resten af logikken laver jeg i Bash og Perl, så der er jeg på hjemmebane ;)
Bash kan tage billedet, give det et fornuftigt navn og overføre det til webserveren, imens Perl kan håndtere billederne (inklusiv et billedearkiv) og printe hjemmesiden til Apache.

Hvis ikke det bliver alt for meget arbejde, så overvejede jeg at bygge siden op omkring

Kode: Vælg alt

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
http://www.w3schools.com/css/css_rwd_viewport.asp

Så kan den tilpasse sig ordentlig til forskellige vinduesstørrelser (og dermed forskellige enheder). Jeg tror det ville give en brugervenlig side og samtidig lære mig lidt mere CSS.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: $5 RPI

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2015, 13:34

Kode: Vælg alt

setInterval(function, 60000)

Det er det samme om man bruger ajax eller ej ;)

Noget der kunne være lækkert kunne være at sætte billet frekvensen op ud fra om billedet har været hentet fornylig, på den måde vil man ikke bruge strøm på at sende en masse billeder når der ikke er nogen der kigger, men hvis der er nogen der kigger kan man tage et billede event. hvert sek. Og første indtryk ville altid være inden for 1 minut. Då skal du dog bruge noget andet end cron til at styre kameraet da den jo kun køre 1 gang i minuttet.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: $5 RPI

Indlægaf NickyThomassen » 4. dec 2015, 09:12

AJenbo skrev:Noget der kunne være lækkert kunne være at sætte billet frekvensen op ud fra ...

Det er jo genialt :)

Omend jeg ikke lige kan gennemskue en simpel måde, at fortælle Pi'en, at der er nogen online på webserveren. Desuden så skulle flere samtidige besøgende gerne se det samme billede, hvis de fx beder om at se et nyt billede indenfor 1-3 sekunder af hinanden.

For den højere opløsning end 1 minut, bruger jeg bare den Perl dæmon jeg skrev for nogle år siden. Den kan køre med samme opløsning som processorens clock, så jeg tænker at billedet kan opdateres 6 eller 12 gange i minuttet.

Pi'en er tilsluttet webserveren over LAN, så jeg har sat NFS op imellem dem.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: $5 RPI

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2015, 09:20

Du kunne læse access.log fra webserveren eller have et ajax kald til en php fil som skriver til en bestemt fil i et format som du ønsker.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: $5 RPI

Indlægaf lath » 4. dec 2015, 15:25

NickyThomassen skrev:
AJenbo skrev:Noget der kunne være lækkert kunne være at sætte billet frekvensen op ud fra ...

Det er jo genialt :)

Omend jeg ikke lige kan gennemskue en simpel måde, at fortælle Pi'en, at der er nogen online på webserveren. Desuden så skulle flere samtidige besøgende gerne se det samme billede, hvis de fx beder om at se et nyt billede indenfor 1-3 sekunder af hinanden.

For den højere opløsning end 1 minut, bruger jeg bare den Perl dæmon jeg skrev for nogle år siden. Den kan køre med samme opløsning som processorens clock, så jeg tænker at billedet kan opdateres 6 eller 12 gange i minuttet.

Pi'en er tilsluttet webserveren over LAN, så jeg har sat NFS op imellem dem.


En teknik er at have 2 moduler: A og B.
  1. Du starter op i modul A.
  2. Modul A aktivitet: Tag et billede fra kameraet, og cache det billede i RAM. I modul A tilføjer du også et timestamp, som er gyldigt for 3 sekunder.
  3. Al indkommen trafik ekspederes af modul A i modul A's gyldige tidsinterval: timestamp + 3 sekunder.
  4. Efter Modul A timestamp + 3 sekunder skifter du til modul B, som gør det samme som modul A har gjort.
  5. Imens modul B arbejder, arbejder modul A med at gemme til filsystemet via NFS.
  6. Efter modul B timestamp + 3 sekunder: så skifter modul A og B plads.

Bruger du PHP kan du måske ikke så nemt køre ting i parallelt, men du kan starte 2 ens programmer op, hvor det ene er modul A og det andet er modul B.

Du kan bruge UNIX sockets til kommunikation imellem PHP script og modul A, og så PHP script og modul B. En UNIX socket bruger et filnavn med tilhørende rettigheder og ikke en IP adresse og et port nummer. Der er flere typer af UNIX sockets, og du skal bruge UNIX packet, der svarer til TCP kommunikation.

Bruger du UNIX sockets så svarer et skift af modul til et skift af UNIX socket filnavnet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: $5 RPI

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2015, 15:57

Jeg har svært ved at se hvad det skulle forbedre?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: $5 RPI

Indlægaf lath » 4. dec 2015, 20:34

AJenbo skrev:Jeg har svært ved at se hvad det skulle forbedre?

Der hentes 1 billede hvert 3 sekund uanset antallet af forespørgsler.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster