Imens vi venter på vores computere

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Imens vi venter på vores computere

Indlægaf NickyThomassen » 18. nov 2015, 13:55

Da jeg først blev introduceret til computere var jeg stadig en dreng, og det var da de gamle købte en Commodore 64 med en tape station og Boulder Dash. For dem der kan huske båndstationerne, så var der ikke just turbo på dem.

Siden da er computerne blevet en del hurtigere, og jeg kan huske at jeg tit har tænkt, at om nogle få år, så bliver de så hurtige, at jeg ikke skal vente på dem mere. Det er jo heller ikke ligefrem sket.

Jeg keder mig altid når jeg venter på en computer, og har ofte Tetris eller en kabale åben på et skrivebord ved siden af det jeg laver noget på, eller noget at læse i. I øjeblikket en bog om 50 mulige svar på Fermi paradokset som varmt kan anbefales.

Men jeg kan da ikke være den eneste som stadig er hurtigere end mine computere, så hvad med jer? Er i også det, og i givet fald, hvad gør i med tiden imens i venter?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2015, 15:51

Jeg læser og skriver her på forummet når jeg venter på noget :D

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf Kurt Christensen » 18. nov 2015, 16:03

Jeg sidder aldrig og venter hvis min pc skal noget der tager tid, så debatterer jeg på nettet eller ordner vasketøj.
Den eneste ventetid det irriterer mig er den der er ved at loade sider fra nettet, og det er ikke kun min bedagede maskines skyld.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2015, 18:53

Det er også det værste når noget tager længere end normalt, ikke har en status eller ventetiden er for kort til at man kan nå at fortage sig noget.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf Blueeyez » 18. nov 2015, 20:40

Efter at jeg forlod de mekaniske harddiske i min pc, så tager tingene ikke rigtigt nogen tid :)

Okay, okay.. at konvertere film tager lidt tid, men så plejer jeg ikke at være hjemme :) (Det jo ikke fordi Ubuntu får blå skærm efter en dags film konverteringer)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf lath » 21. nov 2015, 18:59

På et tidspunkt blev jeg træt af at min -Desktop PC var så langsom, så jeg opgraderede
fra:
  • Intel Celeron, dual core, 1.6 GHz
  • 4+2 GB RAM
  • Mekanisk Harddisk
til:
  • AMD FX, 8-core, 4 GHz mikroprocessor
  • 16 GB RAM
  • 240 GB SSD
.. så kom der gevaldigt fart over feltet.

Jeg glæder mig til 3D Xpoint hukommelse bliver færdig udviklet.

---

For mange år siden, i 1984, var det anderledes - der var kun fastnet, ingen mobiltelefoner, og intet internet - det kom først 12 år senere.

Da jeg var ung knægt havde jeg en Amstrad CPC664, og sådn en havde rent faktisk et diskdrev (3.0" disketter).
Opstart var: Tænd for maskinen, og før du kan nå at blinke, så er den bootet! Det kunne lade sig gøre at den var så hurtig fordi den bootede fra en ROM kreds inde i maskinen.
ROM kredsen var på hele 64 KB=(1/16384) GB, og computeren havde en RAM kreds på samme størrelse.
Microprocessoren, en Zilog Z80, nu Zilog Z8400, kørte på 4MHz, og de hurtigste maskinekode-instruktioner tog 4 klok-impulser så den kunne køre aboslut max 1 million instruktioner per sekund, og bruge omkring 1/2 watt til at gøre det.

Idag kan man boote endu hurtigere i indlejrede systemer(embedded systems) for indlejrede systemer, der ikke har et styresystem.
Du lægger nok mærke til at f.eks. din vaskemaskine starter op - lige så snart du slutter strøm til den. En vaskemaskine har overnævnte type indlejret system der ikke her et styresystem, dvs at vaskeprogrammet også er sit eget styresystem.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2015, 20:58

Man kan sige det vare til at pc'ens BIOS / UEFI starter, og det går jo sådant set også hurtigt nok. Men hvis man vil have noget funktion ud af maskinen skal man også indlæse noget software. Ved desktoppen starter den et OS og ved de gamle computere indlæser man programmet direkte fra en diskette eller bånd, hvilket kunne tage flere minutter så der ryger fidusen lige som :)
Jeg husker selv at være vældig fascineret over de farver der kom på skærmen mens man indlæste programmer på C64, og se om man kunne finde et mønster som kunne bruges til at gætte hvornår den snart ville være færdig med at indlæse.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf lath » 23. nov 2015, 21:27

AJenbo skrev:Man kan sige det vare til at pc'ens BIOS / UEFI starter, og det går jo sådant set også hurtigt nok. Men hvis man vil have noget funktion ud af maskinen skal man også indlæse noget software. Ved desktoppen starter den et OS og ved de gamle computere indlæser man programmet direkte fra en diskette eller bånd, hvilket kunne tage flere minutter så der ryger fidusen lige som :)
Jeg husker selv at være vældig fascineret over de farver der kom på skærmen mens man indlæste programmer på C64, og se om man kunne finde et mønster som kunne bruges til at gætte hvornår den snart ville være færdig med at indlæse.

Jeg kan huske C64 - mig og så en makke spillede på hans C64 efter skole.

En Amstrad CPC 664 loader BASIC fra ROM, og der er ikke ret meget styresystem over en BASIC fortolker.

Programmer fra diskette drevet blev indlæst på sekunder - måske mange sekunder, men ikke 1 minut eller flere minutter - og der var ikke "sjove" farver på skærmen imens den gjorde det.

Den kunne loade styresystemet CP/M: https://en.wikipedia.org/wiki/CP/M - fra diskette, såvel som noget der hed Logo - som var på en anden diskette.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf AJenbo » 23. nov 2015, 23:13

Farver og flere minutter på c64 er når man loader spil fra kassette bånd :)


(spillet oven for bliver indlæst på blot 4½ minutter)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Imens vi venter på vores computere

Indlægaf NickyThomassen » 25. nov 2015, 08:59

Og så er der selvfølgelig lyden :)

https://www.youtube.com/watch?v=wVsY9PVIKsQ

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster