[OT]: FreeBSD guides fra DO (DigitalOcean.com)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

[OT]: FreeBSD guides fra DO (DigitalOcean.com)

Indlægaf lath » 29. okt 2015, 05:49

Jeg har jo en FreeBSD server/VPS/droplet kørende hos DO (DigitalOcean.com), så til alle der kunne være bare en smule interesseret, linker jeg jeg lige til nogle FreeBSD guides. Sproget er engelsk.

Jeg fylder mere på løbende (i dette indlæg):

Nogle af mine erfaringer indtil videre:
  • Ligesom at der er nogle ting der virker på en anderledes måde i Linux distroer i forhold til Windows, så er der også nogle ting der virker anderledes i FreeBSD i forhold til Linux distroer - dog er FreeBSD og Linux tættere på hinanden da de er POSIX kompatible.
  • Pakkeprogrammet pkg virker ret meget som apt-get (skønt :D )
  • Der er adgang til binære pakker, og pakker fra Ports, som er kildekode pakker. De binære pakker laves ud fra kildekode pakker - ligesom deb pakker også gør det for Debian, og Ubuntu.
  • pkg finder pakke-afhængigheder rekursivt, nøjagtig lige som apt-get gør det.
  • Både FreeBSD, Debian, og Ubuntu har et basis system, hvor på man installere mere oven på.
  • FreeBSD har omkring en 25.000 til 26.000 pakker, og Debian/Ubuntu har omkring de 36.000 til 37.000 pakker sidst jeg kiggede.

Spændende med de ligheder og forskelle der er.

/Lars
Senest rettet af lath 29. okt 2015, 11:43, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Dan Hansen
Indlæg: 496
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: [OT]: FreeBSD guides fra DO (DigitalOcean.com)

Indlægaf Dan Hansen » 29. okt 2015, 06:46

Super! Tusind tak!

Herved bogmærket til senere brug :D

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: [OT]: FreeBSD guides fra DO (DigitalOcean.com)

Indlægaf martin joergensen » 29. okt 2015, 20:00

Skal vi til at kalde dig Allan ;)





Hvis man kender BSD godt så kender man også Allan Jude :)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster