Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf NickyThomassen » 16. sep 2015, 11:40

For nogle måneder siden fik jeg endelig OwnCloud til at virke ordentligt herhjemme på serveren, og udover at kunne klare backup og delte filer, skulle den også kunne synkronisere Firefox' bogmærker. Så ville jeg slippe for at have en Mozilla-konto og have mine bogmærker liggende hos dem.

Problemet er dog, i meget kort udgave, at Mozilla har fjernet den mulighed. Se fejlrapporten for detaljer:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=989756

Så jeg ville have droppet firefox lige dér, men til fordel for hvad?

Chromium bryder jeg mig ikke meget om, da den lider af traditionel Google syge: Den vil gerne tænke for én. Desuden har den et underligt interface, i min subjektive mening, som jeg ikke kan gennemskue.

Derudover er der vist ikke flere kandidater, for en NoScript-lignende funktion skal være til stede. Primært fordi mange hjemmesider i dag næsten ikke kan indlæses på strømsvag hardware, fordi de bruger JS så meget. Sekundært selvfølgelig, fordi det ikke rager Facebook og slæng hvilket sider jeg besøger.

Som sidebemærkning har jeg i nogle år gerne ville lære C/C++ og Qt/GTK+, så jeg kan lave grafiske programmer. Desuden kunne et master/slave program med pipes være spændende at kigge på.

I aftes blev de to problemer så endelig kombineret i én tanke: Hvorfor ikke lave en browser?

Er der nogen som er friske på et lille vinterprojekt? Jeg skal nok sørge for hosting med git/hjemmeside/bugtracker. Og kaffe. Rigeligt med kaffe :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf AJenbo » 16. sep 2015, 13:36

Opera er nu baseret på chome så den kan køre med samme plugins. Der også en del andre browsre baseret på enten chrome eller firefox som kan bruge samme plugins som modren.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf lath » 16. sep 2015, 15:36

En ny browser er et meget stort projekt.
Det kunne være smartere at forke en eksisterende browser, f.eks. Firefox eller Chromium og lave den om så den ser bedre ud, og opfører sig bedre i forhold til projektets politikker.

Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf lath » 16. sep 2015, 15:37

lath skrev:En ny browser er et meget stort projekt.
Det kunne være smartere at forke en eksisterende browser, f.eks. Firefox eller Chromium og lave den om så den ser bedre ud, og opfører sig bedre i forhold til projektets politikker.

Lars


Jubizz! :D - ikke blokeret af det !&¤"# spam filter!

Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf poulb » 16. sep 2015, 15:47

NickyThomassen skrev:For nogle måneder siden fik jeg endelig OwnCloud til at virke ordentligt herhjemme på serveren, og udover at kunne klare backup og delte filer, skulle den også kunne synkronisere Firefox' bogmærker. Så ville jeg slippe for at have en Mozilla-konto og have mine bogmærker liggende hos dem.
---- klip ----

Hvad er der galt med "xmarks" ? Den kan synkronisere bookmarks m.m.

Derudover er jeg aldrig blevet gode venner med Firefox's v29 og senere. "persona's" kan jeg ikke se formålet med.
Det er sikkert min fejl, at jeg ikke kan se lyset.

Jeg har derfor låst mig fast på FF v 28 med "xmarks". Det virker fint indtil videre.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf NickyThomassen » 16. sep 2015, 16:08

poulb skrev:Hvad er der galt med "xmarks" ? Den kan synkronisere bookmarks m.m.

Derudover er jeg aldrig blevet gode venner med Firefox's v29 og senere. "persona's" kan jeg ikke se formålet med.
Det er sikkert min fejl, at jeg ikke kan se lyset.

Jeg har derfor låst mig fast på FF v 28 med "xmarks". Det virker fint indtil videre.

vh
Poul

Først og fremmest er alle 3 links fra udvidelsessiden døde
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/xmarks-sync/

Men ellers kender jeg ikke Xmarks, så jeg kan ikke sige meget om det.
Hvad jeg gerne ville med OwnCloud, var bl.a. at holde bogmærkerne synkroniseret imellem flere computere, og til rådighed via OwnClouds eget webinterface. Tidligere var det muligt med Firefox fordi funktionen allerede er bygget ind, men muligheden for selv at vælge synkroniseringsserver blev fjernet sidste år af Mozilla.

OwnCloud kan man køre på en af sine egne maskiner, så man ved hvor ens ting er.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf lath » 16. sep 2015, 16:56

Jeg har haft det her i tankerne i nogen tid - mest fordi at det har irriteret mig at Firefox har været noget ufleksibel hvad angår det at få URL på et faneblad trukket ud af browseren - og at jeg ved at den slags nemt kunne laves med et lille REST API.

En proxy server, og en server for indstillinger, bogmærker og så videre kører i det samme styresystem som en browser. Browseren bruges så bare som brugergrænseflade til proxy server og indstillingsserveren.

På den måde kunne man nok bygge noget op omkring web browser render engines såsom:

Selve proxy serveren kunne være privoxy: https://en.wikipedia.org/wiki/Privoxy, hvor man kunne lave en god brugergrænseflade til at indstille den.
Indstillingsserveren kunne laves i Go, da cuncurrency er nemmere i Go (end i C/C++), og at Go har en concurrent GC med en max. stop-the-world tid på 10 milli sekunder, og betydeligt mindre hvis man har optimeret sit program til ikke at generere for meget arbejde til garbage collectoren.

Et browser projekt er meget meget stort, og problemet for mig er mangel på tid, da jeg lige nu er optaget til anden side - i et bemandet rumfartsprojekt, se: https://discourse.rmsg.dk/c/netvaerk

Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Nu er det vist på tide at droppe Firefox

Indlægaf Kurt Christensen » 16. sep 2015, 19:40

Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster