Er Windows 10 en virus?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Finn Bjerke » 13. sep 2015, 11:40

WINDOWS 10 INSTALLERES bagom ryggen på brugeren uden tilladelse og spiser din båndbredde, det er for ringe. Hvis sprogpolitiet finder mit ordvalg for direkte så lad os kalde det en metaforisk sprogbrug. Jeg er stadig forarget og holder der for mere af mine Ubuntu PC

http://www.forbes.com/fdc/welcome_mjx.shtml
http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/pc-brugere-kan-ikke-blive-fri-windows-10
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Christian.Arvai » 13. sep 2015, 12:31

Crapware er nok en mere præcis beskrivelse, hvis at man definere ud fra dit indlæg.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf thj01 » 13. sep 2015, 12:37

Nej ...

Brugerne af WIndows 10 har valgt at modtage opdateringer ... og windows 10 er en opdatering. Lidt ligesom kerne numre i Linux er defineret ud fra Linus Thovalds antal af tæer og fingre ;)

http://arstechnica.com/information-technology/2015/02/linux-version-dilemma-linus-torvalds-is-running-out-of-fingers-and-toes/

Det som vi bare er vant til er at have friheden til at vælge ... den har man ikke som Windowsbruger ... og det står tydeligt i EULA'en ;). Så brugerne af Windows får nøjagtigt hvad de har accepteret/købt sig til ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Claus Henriksen » 13. sep 2015, 14:42

Tror ikke Børge Windowsbruger læste EULAen. Han skulle bare igang hurtigst muligt.
Nu får han så det der svarer til en ny desktop environment. Svarer vel til man lige får gnome3 istedet for gnome2 efter reboot. Og så sender den nu alle hans kontakter og adfærd til MS....

Hvornår vælter det mon ind med MS flygtninge her på siden?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf thj01 » 14. sep 2015, 12:40

@Claus

"God" pointe men meningsløs. At folk forbruger med hovedet under armen det kan man altså ikke klandre MS for.

Og så bliver windows 10 ikke installeret uden brugeren ved det. Man får et ikon i menuen, som man kan klikke på... og aktivere opdateringen, som er blevet hentet automatisk ... fordi brugeren har den indstilling! Lige såvel som Ubuntu også kan finde på at foreslå at der er kommet en ny version!

Og der kommer ikke nogen flygtningen ... fordi der er meget få der er interesseret i deres privathed på den måde som "evangelisterne" tror det - og det er der forskningsmæssigt bevis for!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf AJenbo » 14. sep 2015, 13:21

Faktisk installere opdateringen det program som forslår at du skal opgradere, så det er ikke helt så uskyldigt som ved Ubuntu hvor det er indbyget fra start :) Ubuntu henter heller ikke næste opgradering inden du svare ja.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Claus Henriksen » 14. sep 2015, 22:02

thj01 skrev:@Claus

"God" pointe men meningsløs. At folk forbruger med hovedet under armen det kan man altså ikke klandre MS for.
!

De har et moralsk ansvar ligesom dem der skriver noget med småt i tvreklamerne. "Egon Olsen var en helt. Han lavede kun ulovlig kriminalitet", som Axel Strøby sagde i Olsen banden.
Man kan ikke bare bruge løs af folks internet uden at spørge.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Ivan » 15. sep 2015, 20:01

Det må være samme moralske ansvar som Canonical burde have da Amazon blev sneget ind.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Kurt Christensen » 15. sep 2015, 20:16

Ivan skrev:Det må være samme moralske ansvar som Canonical burde have da Amazon blev sneget ind.

(Like) (Y)
Når lejligheden byder sig.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Claus Henriksen » 15. sep 2015, 22:29

Ivan skrev:Det må være samme moralske ansvar som Canonical burde have da Amazon blev sneget ind.

Hov ja. Hele deres varekatalog ligger sørme i /var/cache/amazon. Godt du sagde det.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Ivan » 15. sep 2015, 22:43

Det var nu den famøse shopping lens der var tale om, men pyt når bare det er fra sådan noget som Canonical, så kan fanboys ikke se problemet.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf AJenbo » 16. sep 2015, 00:11

Jeg vil sige problemet med Amazon i Ubuntu mere ligner det der er med keylogger i Windows 10, men jo det er Canonicals ansvar at holde brugerens data privat lige som det er det for Microsoft.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Claus Henriksen » 16. sep 2015, 20:40

Ivan skrev:Det var nu den famøse shopping lens der var tale om, men pyt når bare det er fra sådan noget som Canonical, så kan fanboys ikke se problemet.

Jeg er mest til de andre GUI's: Gnome3, Kde og X/Lubuntu - ikke fan af Unity, selv om den bestemt er blevet mere brugelig. 'Amazon' er bestemt en ommer ;)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf thj01 » 16. sep 2015, 22:18

Operativ systemer har intet med "moral" at gøre.

Hvis "moral" og "rigtig" opensource skulle anvendes fra yderst til inderst, så er Ubuntu den helt forkerte distribution at anvende ....

Opensource, åbne standarder, Linux, Ubuntu... whatever har intet med moral at gøre . det handler om frihedsgrader ... sat overfor produktivitet. Og hvis man ønsker friheden til ikke at lære andet end Windows ... så må man tage det sure med det søde!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Er Windows 10 en virus?

Indlægaf Claus Henriksen » 16. sep 2015, 23:27

thj01 skrev:Operativ systemer har intet med "moral" at gøre.

Hvis "moral" og "rigtig" opensource skulle anvendes fra yderst til inderst, så er Ubuntu den helt forkerte distribution at anvende ....

Opensource, åbne standarder, Linux, Ubuntu... whatever har intet med moral at gøre . det handler om frihedsgrader ... sat overfor produktivitet. Og hvis man ønsker friheden til ikke at lære andet end Windows ... så må man tage det sure med det søde!

Tråden handler om man moralsk må installere og/eller bruge folks båndbredde, når de har lavet et uopmærksom klik på ok/jeg accepterer. De er ikke blevet spurgt direkte om det er ok at hente og installere mange gigabyte. Jeg er med på at der er mere politisk korrekte linuxdistrubtioner end ubuntu.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster