Googles nye router, og Weave

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Googles nye router, og Weave

Indlægaf lath » 31. aug 2015, 21:52

DR har en artikel om en WiFi router fra Google der hedder: OnHub

Prøv først at læse artiklen: http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/googles-nye-router-faar-blandet-modtagelse
Det ser ud til at Google er igang med det her IoT (Internet of Things)-buzzword, der handler om internet opkoblede dimser i dit hjem, og den platform de laver til IoT kommer til at hedde Google On.

Googles side om OnHub er https://on.google.com/hub/

Jeg synes at Arch Technica har en pointe i at den kan være en trojansk hest i forhold til privacy/privatlivs-smugkiggeri fra Google.
  • F.eks. som de nævner: OnHub har en alt for kraftig mikroprocessor, hvis den bare skal være en WiFi router.
    Arch Technica artiklen har en del gode forklaringer på Googles IoT protokoller etc.:
  • Arch Technica nævner også følgende:
    We're also really suspicious of including a decently loud laptop-class speaker that is used only once.

    Jeg kan nævne over for dem der ikke ved det: En højttaler kan også bruges som en ganske udmærket mikrofon: Det er bare et spørgsmål at koble højttaleren til noget omskrifter elektronik, som leder det svage elektriske signal fra højttaleren ind i en forforstærker, en digital styrbar forstærker med AGC, og så til sidst en A/D converter, så har Google en digital strøm af tale fra hjemmet, som de kan streame direkte til en af deres datacentre, og evt også NSA.
Deres artikel er her:


Prisen er også pebret: $200 (USD), og der findes nok en ganske udmærket dual-stack(=IPv4 og IPv6) WiFi router til ca den 1/2 pris.

Jeg er skeptisk over for OnHub.
Hvad mener du?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Googles nye router, og Weave

Indlægaf AJenbo » 31. aug 2015, 22:43

Hvis den skal fungere som en hub for IoT så skal den jo nettop agere mere end blot et WiFi access point.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster