Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbrug

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kafoso
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. aug 2015, 08:54

Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbrug

Indlægaf Kafoso » 8. aug 2015, 09:24

Hej!

Jeg er på udkig efter en god bærbar computer, som skal køre Ubuntu (14.04 LTS). Computeren skal bruges til hjemmeside- og applikationsudvikling. Jeg har kigget lidt rundt på dette forum og har bla. fundet denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=62554
Desværre - eller måske heldigvis - ændrer hardware sig hurtigt og forbedres løbende, så mange links var enten døde eller linker til uddaterede maskiner.

Det, jeg leder efter, er en maskine med nogenlunde følgende specs:

  • 64-bit
  • HDD: Min. 256 GB. 7200rpm. SSD.
  • CPU: Min. Core i5
  • RAM: Min. 4 GB
  • Grafikkort: Kraftigt nok til at afvikle simpel web-grafik samt billedredigeringsapplikationer.
  • Skærm: 15'' - 15,3''
  • Keyboard-layout: Bred plads mellem taster. Helst uden NumLock-sektion. Gerne i stil med tastaturet på en MacBook Air.
  • OS: Gerne uden OS; installerer selv. Der skal dog eksistere de nødvendige hardware-drivere.

Maskinen skal kunne køre et lokalt servermiljø, telefon/smartphone-emulatorer og skal kunne afvikle billedredigeringsapplikationer (fx Gimp).

Jeg håber nogen kan hjælpe og at andre også ville kunne bruge denne tråd til at finde en lækker maskine.

På forhånd tak!

- Kafoso

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf lath » 8. aug 2015, 10:04

Kafoso skrev:Hej!

Jeg er på udkig efter en god bærbar computer, som skal køre Ubuntu (14.04 LTS). Computeren skal bruges til hjemmeside- og applikationsudvikling. Jeg har kigget lidt rundt på dette forum og har bla. fundet denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=62554
Desværre - eller måske heldigvis - ændrer hardware sig hurtigt og forbedres løbende, så mange links var enten døde eller linker til uddaterede maskiner.

Det, jeg leder efter, er en maskine med nogenlunde følgende specs:

  • 64-bit
  • HDD: Min. 256 GB. 7200rpm. SSD.
  • CPU: Min. Core i5
  • RAM: Min. 4 GB
  • Grafikkort: Kraftigt nok til at afvikle simpel web-grafik samt billedredigeringsapplikationer.
  • Skærm: 15'' - 15,3''
  • Keyboard-layout: Bred plads mellem taster. Helst uden NumLock-sektion. Gerne i stil med tastaturet på en MacBook Air.
  • OS: Gerne uden OS; installerer selv. Der skal dog eksistere de nødvendige hardware-drivere.

Maskinen skal kunne køre et lokalt servermiljø, telefon/smartphone-emulatorer og skal kunne afvikle billedredigeringsapplikationer (fx Gimp).

Jeg håber nogen kan hjælpe og at andre også ville kunne bruge denne tråd til at finde en lækker maskine.

På forhånd tak!

- Kafoso

Jeg ville anbefale at installere 8 GB RAM til at starte med.

En SSD har ingen roterende spindel, så dens rpm er: 0 rpm - men hvis du nu vil købe en HDD så har jeg lige købt sådan en her:
Western Digital Blue WD10JPVX : Kig evt på http://www.wdc.com/wdproducts/library/SpecSheet/ENG/2879-771437.pdf.
Det er en 2.5", 5400 rpm, 1 TB (1000 GB) disk til bærbare computere - meget lydløs, og den har en rører-ikke-den-magnetiske-overflade feature. Tilmed bruger den heller ikke ret meget strøm: max 1,4 Watt (W.)

7200 rpm diske kan have brug for ekstra køling, så det er måske ikke så godt at putte sådan en ind i en bærbar computer., da maskinen kan overophede.
Laptops med dårligt termisk (varme) design er set før.

Vil du i stedet købe en desktop maskine , så fås WD Blue diskene i en 3,5", 7200 rpm udgave.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Kafoso
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. aug 2015, 08:54

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Kafoso » 8. aug 2015, 10:28

Hej Lars

Tak for dit svar!

Okay? 8 GB virker bare som ret meget ift. Ubuntu? Des mere RAM des bedre, selvfølgelig.

Auto correct fik mig. Det skulle have været "7200rpm/SSD".

Du har selvfølgelig ret i det med kølingen. Den havde jeg ikke lige overvejet. Maskinen skulle gerne være til at tage frem i fx toget, arbejde lidt, og så pakke den væk igen uden tasken går i flammer.

Jeg kigger på linket. Igen, tak! :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf lath » 8. aug 2015, 11:03

Liste af maskiner som Canonical (dem der laver Ubuntu) siger god for, her fra HP:
http://www.ubuntu.com/certification/make/HP/?query=&category=Laptop&release=14.04+LTS&level=Any

Virker som et web site med lidt gammel information, men måske brugbart: http://www.linux-on-laptops.com/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags


zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf zob » 8. aug 2015, 12:03

Hvad med Dell XPS 13 Developer Edition. Den kommer med ubuntu præinstalleret:
http://www.dell.com/dk/virksomheder/p/xps-13-linux/pd

Den rammer stort set de ønsker du har. Dog er skærmen 13", men du kan jo altid have en (meget større) ekstern monitor på din arbejdsplads, så er du også fri for at slæbe på den og sparer lidt batteri når du ikke sidder på din plads.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Christian.Arvai » 9. aug 2015, 13:24

Min datter har lige købt denne HP http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15AB083NO/hp-pavilion-15-ab083no-15-6-barbar-studie-pc#tab-specs

Hun skal starte på HTX, og den maskine var mit bedste bud i 5.000 kr prisklassen.

Jeg har ikke haft tid til at sætte dualboot op endnu, så jeg kan ikke sige hvor egnet den er til UBuntu.

Den AMD ligger meget tæt på I5-4g i ydelse (og nej, sælgeren har stadigt ikke ret i at den kan banke min I7-4g ;) ), og maskinen burde også kunne trække dine krav.

Helst uden NumLock-sektion.

Jeg går ud fra at du mener numerisk tastatur!?! Det vil jeg så til enhver tid anbefale, specielt til folk som skal programmere. Du bliver meget træt af at skulle skrive tal uden dette.

Hvad bruger du af programmer til softwareudvikling?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Christian.Arvai » 9. aug 2015, 13:27

Maskinen skal kunne køre et lokalt servermiljø, telefon/smartphone-emulatorer og skal kunne afvikle billedredigeringsapplikationer (fx Gimp).

Hvis at du bruger Andoid Studio så er 250 gb harddisk ikke nok. Det program fylder virkeligt meget, når at man henter API og andre tilføjelser.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Kafoso
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8. aug 2015, 08:54

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Kafoso » 9. aug 2015, 21:01

@lath

Super liste! Den vil jeg gå igennem.

@AJenbo

Jeg forstår ikke hvorfor du linker til en MacBook Air. Jeg spørger jo specifikt efter en Ubuntu-maskine, der også gerne skulle koste en del mindre.

Lenovo'en, du linker til, er fed. Men kr. 12.499,00 er i overkanten. Jeg vil gerne holde beløbet under kr. 6.000,00. Lidt mere, hvis specs er helt sublime.

@zob

Jeg har faktisk overvejet og kigget på Dell. Og de har nogle fede maskiner! Jeg synes dog også hardware-sammensætning er meget låst for maskiner, hvor Ubuntu er præinstalleret. 13'' bliver desværre i underkanten, da jeg skal kunne se hjemmesider med bredder på op til 1024px samt have et Development Tool vist i browseren.

@Christian.Arvai

Den HP ser egentlig udemærket ud. Har bare hørt fra mange, at de har haft problemer med HP-bærbare de seneste par år. Derfor er jeg lidt påpasselig. Den skulle gerne kunne køre et par år ud over den normale 2-årsgaranti. Kører din datters ellers godt?

Ja, NumPad-området (inkl. Home, End, PageUp og PageDown) må meget gerne mangle. Jeg har programmeret en del år, også på MacBook Pro, og har customized og remap'et en del taster. Jeg bruger stort set aldrig NumPad. Jeg vil hellere have større taster på resten af tastaturet. De er simpelhen begyndt at blive for små på mange bærbare computere.

Jeg implementerer primært gennem terminal. Her bruger jeg diverse CLI (bl.a. til GitHub), men også "vi" og "vim". Har tidligere anvendt Textmate, Sublime, og flere. Jeg er nu begyndt at lege lidt med Atom editor.

Et HDD på 256GB burde være nok. Jeg har primært lager i cloud-løsninger. Hvis et værktøj optager over 100GB plads, så vil jeg af princip ikke anvende det.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Christian.Arvai » 10. aug 2015, 01:06

Den kører rigtigt godt. Hun har så kun haft den i ca 2 uger nu, så stabilitet på langt sigt kan jeg af gode grunde ikke sige noget om.

Både studier og driftsmiljø ved udvikling er hårdt for bærbare maskiner. Jeg fik rådet hende til at smide 1700 kr for en 3 års forsikring, for jeg tvivler på at den overlever HTX :P

Min gamle Asus blev slidt totalt ned på ca 3½, og den nye regner jeg med er slidt ned efter max 2½ år under Datamatikeruddannelsen. Den kører jo nærmest 24/7 i perioder, og det er bærbare ikke konstrueret til, så din forventning om 2 år ud over garantien er nok optimistisk, hvis at den skal bruges til at arbejde på.

Lenovo laver ret stabile maskiner. Specs er så lige lidt lavere ift prisen.

Denne er i det område du søger http://shop.lenovo.com/dk/da/laptops/lenovo/z-series/z50/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf zob » 10. aug 2015, 09:59

Christian.Arvai skrev:Hvis at du bruger Andoid Studio så er 250 gb harddisk ikke nok. Det program fylder virkeligt meget, når at man henter API og andre tilføjelser.


Aahhh hva? Det må da så komme an på hvad man ellers har på maskinen. Mit eget drev er en 120 GB SSD. Jeg har både android studio (samt omfattende ekstra filer fra android-sdk, ca. 22 GB, jeg downloader kun det jeg skal bruge), eclipse, intellij (standard), Visual Paradigm, en virtual maskine (med 8 GB HD), genymotion (inkl. en virtuel android lollipop), samt meget, meget mere installeret. Og har stadig ca. 20% plads tilbage. Det kunne måske have været rart med 250 GB, men jeg klarer mig. Mere end 250 GB, ville nok have været fråds i mit tilfælde.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf AJenbo » 10. aug 2015, 12:07

Du kan fint køre Ubuntu på en Mac, og da du lød til at være lidt vild med designet syndes jeg lige så godt du kunne vælge den ægte vare. Jeg syndes ikke du hade nævnt et budget tidligere. Lenovo'en er en maskine jeg selv har brugt som arbejdsmaskine.

Mht til at have plads til 1024px på en 13" så er det jo opløsningen og ikke den fysiske størrelse der er afgørende, de fleste 13" maskiner har faktisk en betydelig højere opløsning.

Jeg skriver lige nu fra min HP ProBook som jeg har haft i over 4 år uden problemer. Min Lenovo's tastatur holde i øvrigt ikke ½ år.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Klaus Rasmussen » 10. aug 2015, 16:03

Er også godt tilfreds med min HP.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf Christian.Arvai » 10. aug 2015, 23:15

zob skrev:
Christian.Arvai skrev:Hvis at du bruger Andoid Studio så er 250 gb harddisk ikke nok. Det program fylder virkeligt meget, når at man henter API og andre tilføjelser.


Aahhh hva? Det må da så komme an på hvad man ellers har på maskinen. Mit eget drev er en 120 GB SSD. Jeg har både android studio (samt omfattende ekstra filer fra android-sdk, ca. 22 GB, jeg downloader kun det jeg skal bruge), eclipse, intellij (standard), Visual Paradigm, en virtual maskine (med 8 GB HD), genymotion (inkl. en virtuel android lollipop), samt meget, meget mere installeret. Og har stadig ca. 20% plads tilbage. Det kunne måske have været rart med 250 GB, men jeg klarer mig. Mere end 250 GB, ville nok have været fråds i mit tilfælde.

Vi kan jo starte med at jeg har dualboot på den, og Win10 er ikke just pladsbesparende :P

Jeg bruger også den ene hdd til backup af den anden, så en del af pladsen er brugt på det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp: Køb af bærbar til at køre Ubuntu til udviklingsbr

Indlægaf zob » 11. aug 2015, 10:07

Ja ok. Med dual boot kan jeg godt se at det kan løbe op, men nu skrev OP at laptop'en gerne måtte være uden OS, og det var derfor slet ikke med i mine overvejelser (selv om han selvfølgelig også kan have en plan om selv at installere windows).

Jeg har en windows virtuel maskine på en ekstern USB3-harddisk. Så der har jeg snydt lidt. Her har jeg også min backup. Siger du at din backup-strategi er at tage en backup af den ene partition på den anden partition? Er du sikker på at det virker? Jeg tror det generelt er en god idé at placere sin backup et sted der ikke falder på gulvet samtidig med at man taber den bærbare (hvilket vel er en af de største trusler mod data på netop en bærbar).

Jeg medgiver dog at der er mange måder at bruge sin computer på, der fordrer at man har en del lagerplads til rådighed også mere end 250 GB (jeg spiller f.eks. heller aldrig spil på min bærbare).

For resten har jeg vist ikke fået nævnt at jeg til gengæld er helt enig i behovet for mere end 4 GB RAM (og det har ikke noget med ubuntus behov at gøre, men diverse udviklingsmiljøer og chrome/firefox med mange faner og så videre).

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster