Virusskanning af (selvfølgelig) Windows fra Live CD

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Virusskanning af (selvfølgelig) Windows fra Live CD

Indlægaf NickyThomassen » 6. jun 2015, 17:24

Flere af jer kender sikkert godt følelsen af, at være familiens og vennekredsens IT hoved. I den sammenhæng er jeg blevet påduttet en bærbar med Windows, som har et rootkit installeret, og den installerede antivirus kan ikke klare det. En reinstallation er selvfølgelig altid en mulighed, omend ikke andet så for at straffe ejeren, for a) at bruge Windows, og b) ikke at bruge Linux/BSD. Desværre er ejeren nok for gammel til at blive omskolet, så det duer heller ikke rigtigt.

Derfor tænkte jeg at en Live CD måtte være det letteste, men selvom en søgning på Google giver en masse, så har jeg ikke kunne løse problemet. Alle de sider jeg har kigget på, går nemlig ud fra at man laver CD'en på Windows...

Men en almindelig Ubuntu live CD er vel lige så god? Hvilken virusskanner tror i bedst kan fjerne sådan et rootkit? Er der nogen af jer som har erfaring med det? Jeg har nemlig aldrig haft virus på en af mine maskiner, heller ikke dengang jeg brugte Windows, og har heller ikke brugt antivirus i Linux/BSD endnu.

Og forresten, når jeg siger "Live CD", så mener jeg "Live USB" :)

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Virusskanning af (selvfølgelig) Windows fra Live CD

Indlægaf Ivan » 6. jun 2015, 17:53

Ved ikke om kaspersky kan snuppe rootkits http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk#downloads (og ved heller ikke om iso'en kan bruges på en usb-pind)
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Virusskanning af (selvfølgelig) Windows fra Live CD

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2015, 20:31

Start med clam som er i arkivet

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Virusskanning af (selvfølgelig) Windows fra Live CD

Indlægaf NickyThomassen » 27. jun 2015, 09:40

@Ivan
Tak for forslaget. Jeg prøvede med ISO'er fra 2 forskellige producenter, men ingen af dem kunne boote computeren. Jeg ved ikke om der er forskel på LiveCD og LiveUSB, men en standard Ubuntu LTS virkede fint som LiveUSB.

@AJ
ClamAV virkede rigtig godt. 2 minutter med dens manual var nok til at starte skanningen, som afslørede 7 vira. Jeg har ikke forsøgt at reparer Windows, men i stedet anbefalet hende at købe ny bærbar, da den alligevel er aldrene.

Derimod installerer jeg Ubuntu på den inden jeg returener den, så kan det da være at hun får prøvet det :)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster